Jump to content
Annons

logic deesser


leopard

Recommended Posts

Annons

Om du inte redan har testat det, så skulle jag själv ha provat att:

1) Dra ner strength, så att deessern inte dämpar lika mycket

2) Höja frekvensen på framför allt supressor freq, så att den dämpar ännu "diskantigare" ljud

3) Eventuellt också dra ner sensitivity

Link to comment
Dela på andra sajter

jag har försökt vrida på rattarna

Jag säger inte att Logics deesser är den bästa som finns, men ett starkt tips är att du lär dig hur en deesser funkar, så att du vet varför du skruvar på något. Inte hur effekten av det den gör låter, utan hur den faktiskt arbetar och hur olika parametrar påverkar hur den arbetar. Att bara skruva i blindo är inte alltid den bästa lösningen. När du kan dina verktyg är det grymt mycket roligare att jobba med dom.

Och för att återgå till ursprungsfrågan; när du kan ditt verktyg kan du jämföra med andra och vet du om det är dags att byta ut det. Själv använder jag sällan Logics inbyggda deesser.

EDIT: Bra skrivet Jayway, enkelt och förklarande.

Redigerat av Top Floor Studios
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar att använda Logics Compressor för att tämja "s"- och "t"-ljud.

Dels tycker jag den jobbar snyggare (mer transparent), dels har den fler valmöjligheter.

Det går till exempel att välja att jobba med högpassfilter istället för bandpass (som Logics deessar jobbar med). Plus att man har kontroll över attack och release. Och kan labba med olika algoritmer (VCA, FET, Opto) om man är på det humöret.

Ett tips som kan underlätta när man ska hitta rätt frekvensområde är att öppna upp en instans av Channel EQ och slå på Analyzer. Det brukar vara relativt lätt att identifiera vilka peakar på spektrumanalysatorn som är de oönskade (s- och t-ljuden).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...