Jump to content
Annons

Söker pianoljud som låter "dåligt" (referens bifogat)


Modern Rockstar

Recommended Posts

Hej,

Finns bra många mjukvaror av pianon där ute, som försöker få till det bästa ljudet för att locka kunder. Finns väldigt många bra också. Problemet är att INGET(?) låter "dåligt", låter äkta så att säga. Dem låter nästan för bra och hi-fi utan några defekter. Låter nästan fejk.

I denna specifika låt jag jobbar med vill jag jag åt det där äkta pianoljudet, som inte låter perfekt. Som låter likt en billig egen inspelning av ett akustiskt piano. Här är en referenslåt med tydligt exempel på vad jag menar;

I introt hör man tydligt dessa resonanser som man vanligtvis skulle vilja ha filtrera bort. Detta är just vad jag vill ha, tycker det bidrar med något varmt och äkta till pianoljudet.

Tack! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Well, det finns en orsak att akustiska pianon fortfarande är a thing :-)

Det går alltid att sampla av instrument i massor av olika velocities och möjligtvis variations, men faktum kvarstår att man är fast med just vad man spelat in - varje velocity på varje key kommer bara ha ett visst antal varianter, och dessa kommer loopas ofta, samt sannolikt inte finnas i särskilt många varianter i vilket fall då ett multisamplat piano-bibliotek kan bli enormt. Ytligt sett kan samplingarna låta precis som originalet för de som inte vet vad man ska lyssna efter, men på ett djupare plan kommer plast-känslan ändå finnas där då man snabbt, på ett undermedvetet plan, lär sig att höra att saker upprepar sig. Dessutom finns det mycket småljud och egenheter som själca pianot har för sig som påverkar autensiteten, något som hört även i denna låten trots allt reverb. Var mycket enklare att komma undan med när utrustningen i övrigt var muggig och inget lät likadant två gånger, men nu sitter vi med fantastiska saker. På gott och ont.

Mitt råd är att helt enkelt skaffa ett piano och spela in. De är sjukt billiga, om inte gratis, nu för tiden. Reverbet kan du med fördel få i efterhand genom så kallad "worldizing", att spela upp ljudet via nån anläggning i rätt rum och spela in det på nytt igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Version 1 av Nordic Upright från Precisionsound har jag använt en del. Version 2 vet jag inte hur den låter, men antagligen ungefär likadant 🙂

http://store.precisi...-upright-piano/

Den låter sådär lite lagom skramligt som ett vanligt piano gör.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tips i tråden! Vill man ytterligare spä på autenciteten lite till ändå så kan man ju alltid plutta på ett chorus (på FX-bussen) och få ett piano som är yttepytte lite ur sin stämning. Då kan det också blir hardcore mitt-old school piano-har-stått-i-en-källare känsla på det hela. 🙂

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Av de piano/flygel-plugins jag använt kommer XLN:s Addictive Keys på första plats, både till "snyggt" och "fult" piano, man ställer lätt in precis rätt nivå av ostämdhet och svaj, ibland ingenting, ibland bara en pyttebit, och ibland en jäkla massa. Skriver i detta fall både som inspelningstekniker och pianist 🙂

Redigerat av Top Floor Studios
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Well, det finns en orsak att akustiska pianon fortfarande är a thing :-)

Det går alltid att sampla av instrument i massor av olika velocities och möjligtvis variations, men faktum kvarstår att man är fast med just vad man spelat in - varje velocity på varje key kommer bara ha ett visst antal varianter, och dessa kommer loopas ofta, samt sannolikt inte finnas i särskilt många varianter i vilket fall då ett multisamplat piano-bibliotek kan bli enormt. Ytligt sett kan samplingarna låta precis som originalet för de som inte vet vad man ska lyssna efter, men på ett djupare plan kommer plast-känslan ändå finnas där då man snabbt, på ett undermedvetet plan, lär sig att höra att saker upprepar sig. Dessutom finns det mycket småljud och egenheter som själca pianot har för sig som påverkar autensiteten, något som hört även i denna låten trots allt reverb. Var mycket enklare att komma undan med när utrustningen i övrigt var muggig och inget lät likadant två gånger, men nu sitter vi med fantastiska saker. På gott och ont.

Mitt råd är att helt enkelt skaffa ett piano och spela in. De är sjukt billiga, om inte gratis, nu för tiden. Reverbet kan du med fördel få i efterhand genom så kallad "worldizing", att spela upp ljudet via nån anläggning i rätt rum och spela in det på nytt igen.

En riktig inspelning hade förstås varit det mest optimala pga de faktorer som du nämner 🙂 Var lite tanken först, men kommer processera vänsterhandens spelning annorlunda (eq, reverb m.m) gentemot högerhandens under ett viktigt parti som gjorde det alternativet omöjligt 🙁

Kul att se så mycket tips, googlade lite på jobbet tidigare idag och de verkar matcha de alternativ ni har nämnt här - så ska bocka av en efter en av dem! 🙂 Tack hörni!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...