Jump to content
Annons

Melodifestivalen 2016.


Den Gode

Recommended Posts

Så var det dags för den första deltävlingen av fyra när deltagarna till finalen ska tas ut. Det handlar om fyra deltävlingar, andra chansen, och slutligen den svenska finalen den 20/3. Den internationella finalen sänds den 14/5.

Anna Books låt är diskvalificerad, och frågan är om upphovsmännen hade så dålig koll på reglerna, eller om de helt enkelt försökt att fuska sig in i tävlingen.

Skriv vad ni tycker om låtarna och artisterna. Vilka är favoriter, och var det rätt låtar som vann och som gick vidare? Det gamla vanliga alltså. Har ni några helt nya tankar och idéer om denna tävling så är de också välkomna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 237
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

Hur var det med Kvinnaböskes låt egentligen förra året? Den "fanns ju redan" innan, inspelad med något japansk(?) band eller artist. Ändå gick det bra för Hasse mannen att köra på med sitt Guld & Gröna Skogar. Varför bedöms Books bidrag annorlunda?

Svar till "nyfiken hårig schlager novis". ☺️

Redigerat av Dark Of Light
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hela tävlingen går ju ut på att sno från andra kända låtar. Vet inte vad som krävs för att diskas i det här spektaklet. Gissar att det blir en massa falsksång som vanligt i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur var det med Kvinnaböskes låt egentligen förra året? Den "fanns ju redan" innan, inspelad med något japansk(?) band eller artist. Ändå gick det bra för Hasse mannen att köra på med sitt Guld & Gröna Skogar. Varför bedöms Books bidrag annorlunda?

Svar till "nyfiken hårig schlager novis". ☺️

Jag vet inte hur det ligger till 100% men jag har för mig att det finns något som är ok med att ta en låt, skriva om en text från grunden på annat språk och kompa musiken själv. Jag såg/hörde något program för x antal år sedan då detta diskuterades. Vi har rätt många artister som blivit jättestora på att plagiera låtar på annat språk, och fått ok på detta.

Ex, Lill-Babs, Cornelis Vreeswijk, Lill Lindfors

Sen kan reglerna självklart ändrats efter detta så jag vill bara kasta in något som jag fångat upp. I Anna Books fall är det ju en och samma låt fast inskickad till två länder, dock vet jag inte om den är på två språk. Har någon fångat upp det?

Link to comment
Dela på andra sajter

1.Hela tävlingen går ju ut på att sno från andra kända låtar. 2.Gissar att det blir en massa falsksång som vanligt i alla fall.

1.Tja, inte så mycket som produceras idag som inte går att härröra eller kännas igen från andra låtar.

2.Falsksång är mer vanligt idag i de flesta genrer så det är inget som är självutnämnt för Melodifestivalen.

Däremot brukar Melodifestivalen alltid reta upp folk som inte själva har skill nog att få med en låt. Eller sådana som tycker att en viss grupp/artis tär en sellout som ställer upp i Mello.

Men faktum är att Mello är den absolut största och bästa reklamen och steget att gå för att komma ut och få ett namn på kartan. Vad man gör därefter är en annan femma. Tyvärr är det för många som tror att bara Mello räcker. Då måste de dyka upp året efter.

Jag vill absolut få med alster där framöver(som producent), genre spelar nada roll. En bra låt är en bra låt. Min enda kritik eller snarare den största är att det är alldeles för få nya okända artister som får vara med och visa vad de kan. Jag är övertygad om att Sverige är helt belamrat med talanger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vi har rätt många artister som blivit jättestora på att plagiera låtar på annat språk, och fått ok på detta.

Ex, Lill-Babs, Cornelis Vreeswijk, Lill Lindfors

Märkliga namn som kommer upp i sammanhanget. Hört talas om Håkan Hellström?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

1.Tja, inte så mycket som produceras idag som inte går att härröra eller kännas igen från andra låtar.

Planka så mycket det bara går är skillnad.

2.Falsksång är mer vanligt idag i de flesta genrer så det är inget som är självutnämnt för Melodifestivalen.

Jaså vad bygger du dina åsikter på där? Fakta och inte bara åsikt tack.

Däremot brukar Melodifestivalen alltid reta upp folk som inte själva har skill nog att få med en låt. Eller sådana som tycker att en viss grupp/artis tär en sellout som ställer upp i Mello.

Långt ifrån alla är intresserad av den här genren och vill ha med en låt eller ens skulle vilja vara med.

Men faktum är att Mello är den absolut största och bästa reklamen och steget att gå för att komma ut och få ett namn på kartan. Vad man gör därefter är en annan femma. Tyvärr är det för många som tror att bara Mello räcker. Då måste de dyka upp året efter.

Det kan det vara sämsta man gör för sin muiskkarriär, ställa upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

1.Hela tävlingen går ju ut på att sno från andra kända låtar. 2.Gissar att det blir en massa falsksång som vanligt i alla fall.

1.Tja, inte så mycket som produceras idag som inte går att härröra eller kännas igen från andra låtar.

2.Falsksång är mer vanligt idag i de flesta genrer så det är inget som är självutnämnt för Melodifestivalen.

Däremot brukar Melodifestivalen alltid reta upp folk som inte själva har skill nog att få med en låt. Eller sådana som tycker att en viss grupp/artis tär en sellout som ställer upp i Mello.

Men faktum är att Mello är den absolut största och bästa reklamen och steget att gå för att komma ut och få ett namn på kartan. Vad man gör därefter är en annan femma. Tyvärr är det för många som tror att bara Mello räcker. Då måste de dyka upp året efter.

Jag vill absolut få med alster där framöver(som producent), genre spelar nada roll. En bra låt är en bra låt. Min enda kritik eller snarare den största är att det är alldeles för få nya okända artister som får vara med och visa vad de kan. Jag är övertygad om att Sverige är helt belamrat med talanger.

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkliga namn som kommer upp i sammanhanget. Hört talas om Håkan Hellström?

Jag tog upp de namn som jag mindes i skrivande stund. Också de namn som togs upp(säkert fler) i det programmet jag försökte minnas. Inget märkligt med det bara för att du tycker det. Väldigt logiskt enligt mig.

Håkan är också ett exempel, bra jobbat där. Kul att du kunde bidra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Planka så mycket det bara går är skillnad.

Vi kan börja med dina fakta där? Ganska allvarlig anklagelse kan jag tycka.

Jaså vad bygger du dina åsikter på där? Fakta och inte bara åsikt tack.

Vad bygger du dina åsikter på? Kasta fram lite fakta så ska jag besvara dem också. Jag svarade endast ditt inlägg, som också saknade fakta. Inte bara åsikt tack.

Långt ifrån alla är intresserad av den här genren och vill ha med en låt eller ens skulle vilja vara med.

Självklart! Det är väl ganska uppenbart? Precis som att långt ifrån alla skulle vara med i Big Brother, Paradise Hotel, Idol. Skulle dock inte vilja kalla Mello för en genre idag. Förr fanns det ett någorlunda koncept kan jag tycka men idag är det ändå väldigt brett genremässigt. Eller tänker du musiktävling genre?

Det kan det vara sämsta man gör för sin muiskkarriär, ställa upp.

Det kan det väl vara, men jag skulle ha svårt att se anledningen till att det skulle vara ett dåligt val. Kan du ge några konkreta fakta och exempel på artister/band som faktiskt förlorat på att deltaga i Mello? Eller är det en åsikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Så var det dags för den första deltävlingen av fyra när deltagarna till finalen ska tas ut. Det handlar om fyra deltävlingar, andra chansen, och slutligen den svenska finalen den 20/3. Den internationella finalen sänds den 14/5.

Anna Books låt är diskvalificerad, och frågan är om upphovsmännen hade så dålig koll på reglerna, eller om de helt enkelt försökt att fuska sig in i tävlingen.

Skriv vad ni tycker om låtarna och artisterna. Vilka är favoriter, och var det rätt låtar som vann och som gick vidare? Det gamla vanliga alltså. Har ni några helt nya tankar och idéer om denna tävling så är de också välkomna.

Återkommer! Missade en låtjäkel nu bara.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckte att det var ganska varierande bidrag. Allt från sömnpiller till gäspningar, till tvättäkta kräkmedel...

Programledarna höll lika låg klass som låtarna, så där var det inga överraskningar bland de innantillästa dåliga skämten och fejkade leendena. Björkman har en sällsynt talang att få fram det absolut sämsta som går att få fram...

Om någon tror att detta var ironiskt, så kan jag tillägga att det inte är den minsta lilla ironi, utan på fullt allvar. Fullständigt bortkastad tid att glo på eländet denna gången.

Behållningen var väl egentligen Kronérs lilla inhopp och delar av Gardells inslag (brukar inte gilla honom, men han hade i alla fall en och annan rolig kommentar denna gången...).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan det komma sig att man lånar så friskt i just schlager sammanhang? Detta förfarande är ju inte riktigt lika vanligt i andra genrer. Eller, jovisst förekommer det men kanske inte riktigt lika tydligt och uppenbart.

Kan det vara den enorma uppmärksamheten som ger fokus på ett mer koncentrerat sätt, handlar det om sopor till låtskrivare eller handlar det helt enkelt om en medveten handling? "Nu snor jag detta från den och den låten så hjälper det till". Att man snor och lånar är inte ovanligt kanske men så pass tydligt... Visst är det svårt att vara helt unik, det mesta är gjort känns det som.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen missade väl förra året?

Nja.... Bara för att det är en drop med baritone och/eller doboro så betyder det inte att det är samma låt. Finns inte en tillstymmelse av likhet mer än uppbyggnad, så som miljoner andra låtar är...

Men visst ska man jiddra om sådana likheter så skulle jag om jag vore Guetta så skulle jag se upp för efterlevande Francesca Leone and Raffaella Leone...

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen missade väl förra året?

Ganska likartat, men inte plagiat-likt.

Då var det mycket värre med Hasse Anderssons låt, som var en hit i Japan innan den kom till melodifestivalen.

Link to comment
Dela på andra sajter

k9 (oregistrerad)

Hela grejen med mellon är ju att man antagligen vinner för att man kunnat skapa en låt och en show som tilltalar de flesta som röstar. Antigen så tar man till alla små beprövade knep och hoppas på att få många som röstar på sitt bidrag, bara för att det låter inne och rätt just nu, eller så ser man till att sticka ut på något sätt. Det kan ju vara smart att ha en lättlyssnad låt som är snygg och inte störande, men en show och/eller en storry som sticker ut. Det är vad jag gissar. Det är ju inte jätte ofta som ett bidrag som sticker ut väldigt mycket, både i musik och show, faktiskt vinner även om det såklart har hänt då och då.

Själv gillar jag Måns bidrag, men jag gillar inte alls låten lika mycket om man inte ser videon samtidigt.

Men det är ju helt fel musik för att passa min smak alls. Har för smal musiksmak och upplever hela mellon som platt och plastig. Skulle de banden och musikerna tävla som jag gillar så skulle det inte dra lika stor publik alls. Även om mellon inte tilltalar mig så förstår jag varför den tilltalar så många. Det är ju inte lätt att skriva så bred och platt musik och ändå ta sig igenom mediabruset. Samtidigt som det heller inte är lätt att göra för konstig musik utan att drunkna i det träsket heller.

Redigerat av k9
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...