Jump to content
Annons

NY Utbildning för Dator- och TV-spelsmusikproduktion INTRESSEKOLL!


Eminor

Recommended Posts

Hej!

Jag jobbar på Hjo Folkhögskola och håller på och arbetar med att ta fram en ny profil med inriktning mot Dator- och Tv-spelsmusik, och jag tänkte pejla lite här på studioforumet om det finns ett intresse för en sådan utbildning bland er som sitter hemma och producerar musik.

Tanken är att utbildningen till en början ska innehålla ämnen som:

Produktion/Komposition av musik med DAW- program

Analys/genrebredd

Satslära/Arrangering

Gehörslära

Individuellt instrument

Musikhistoria

m.m.

Om något lockas av detta kan ni väl skriva ett svar med er spontana reaktion samt lite om er själva, ex ålder och var ni befinner er i livet.

/Emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Burnin Sven (oregistrerad)

Nej utan att vara otrevlig så kan jag nog inte tänka mig något mer tråkigt och onödigt man kan göra med en dator än att spela spel. Kort sagt det räcker som det är på den fronten utbilda dom i vanlig musikproduktion med inriktning på video och hur lätt och billigt det är nu att göra bra produktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej utan att vara otrevlig så kan jag nog inte tänka mig något mer tråkigt och onödigt man kan göra med en dator än att spela spel. Kort sagt det räcker som det är på den fronten utbilda dom i vanlig musikproduktion med inriktning på video och hur lätt och billigt det är nu att göra bra produktioner.

Hej!

Nu framgår det inte hur gammal du är men jag gissar av din reaktion att du inte är en person som vuxit upp med tv- och datorspel, för jag misstänker att merparten av ungdomar och unga vuxna idag tycker att det är kul med datorspel i någon form. Dessutom har dataspelsindustrin gått om filmindustrin i omsättning nu, vilket kan innebära att det faktiskt är lättare för aspirerande kompositörer/producenter att faktiskt tjäna pengar inom den branschen snarare än inom klassisk komposition och filmmusikproduktion.

Och ju större intresset för en bransch blir desto större efterfrågan blir det på utbildningar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja fast musik....är det musik egentligen? Kan väl inte vara så kul att hålla på med lite blipp och pııiip och plupp.

Oj, var den där kommentaren seriös? Ifall den är det undrar jag var du har bott sedan 80-talet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag köpte min första dator en Amiga 500 mitten av 80 talet. Det var då som jag insåg vilken grej det var i och med att man kunde göra musik med den. Först var det midi men sen kom audio in i bilden via Bars and Pipe om jag mins rätt.

Det handlade mycket om spel där i början men amigan var så mycket mer med skrivbord mus och en layout som det tog PC världen ytterligare några år att få till. Apple var nog lite tidigare än Microsoft med ett liknande upplägg men ändå inte i närheten av Amigan. Så ja jag har några år på nacken är född 1953.

Visst vi lirade Tetrix och nåt bilspel, shoot them up och liknande men man tröttnade snart.

Jag tror att marknade för spelmusik är lika svår att ta sig in på som allt annat som har att göra med ljud och rörlig bild och det i sig gör att jag undrar om det kan vara en bra ide för ungdomar att lägga tiden på en Folkhögskoleutbildning i ämnet. Det känns lite som när Media programmen exploderade loss på gymnasiet när min dotter var i den åldern. Det är nog ganska lätt att räkna dom som faktiskt fick ett jobb som ens är i närheten av vad den utbildningen handlade om.

Det jag menar med att fokusera på musik och video i en kombination handlar om att använda datakraften vi nu har till förfogande till att bli oberoende av branchen för att kunna marknadsföra sig/tala om att man finns och vad man gör som konstnär/artist/band eller musiker/sångare. Jag har till exempel sedan ett gäng år tillbaka försökt tala om att man kan marknadsöra sin musik genom att sända sina framträdanden live på nätet med riktigt bra kvalite och väldigt billigt. Men musikskapare är konservativa så det har varit rena bovägga. Musikvideos är det närmaste man vill komma tydligen men glädjande nog så på Twitch är det trotts allt faktiskt en hel del som sänder live när dom lirar eller gör musik.

Musikvideos är väl ute också nu i och med att MTV inte är som förr och gud vet hur mycket pengar som läggs ut på det i onödan. Youtube är nästa läge för musikvideos men konkurrensen är mördande där så det blir svårt ändå att göra sig gällande.

Kort sagt och oavsett att jag tycker dataspelande är så in i norden ointressant så kan det nog vara bra att vara försiktig så att ungdomarna inte får orealistiska förväntningar i och med en utbildning som inte kan garantera något egentligen då jag förmodar att en Folkhögskoleutbildning fortfarande inte står speciellt högt rankad när man söker jobb.

Men att intresset säkert är stort det tror jag nog men hur många kommer att slösa sin tid det är väl frågan.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra synpunkter där, Sven. Tanken är att folkhögskolelinjen kan fungera som en instegsport till högskoleutbildningar inom samma område. Och därifrån tror jag inte att det är hopplöst svårt att får jobb inom detta. Konkurrensen är väl hög inom alla kreativa ämnen och bara för det ska man väl inte skippa att satsa på utbildningar? Folkhögskolan var för mig en förutsättning för att kunna ägna mig helhjärtat åt musiken ett par år och sedan ta mig in på Musikhögskolan. Absolut inte slöseri med tid skulle jag säga.

Sverige ligger bra till internationellt sett när det gäller att producera bra tv- och data-spel, vad jag har förstått. Sen om ni tycker tv-spel är tråkigt är inte min sak, då linjen inte är riktad till er ändå.

Stamgäst, jösses vilken surpuppa du var då. Haha! Aldrig sett på maken...

Redigerat av Eminor
Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till surkåls forumet. Här bryter vi ned och kritiserar vilt utan någon form av tanke eller konstruktivt tänkande.

Tro inte att du kommer med något bra för de självutnämnda experterna på forumet hugger snabbare än cobror. Tsssss

Ha de gott.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Hoj hoj!

Kul idé och initiativ!

Det jag reagerade på var vilka "ämnen" som är med.

Produktion/Komposition av musik med DAW- program - Kanon. Har man stor nytta av

Analys/genrebredd - Också bra att ha med

Satslära/Arrangering - Ett nödvändigt ont att ha med

Gehörslära - Vete rackarn om det är så nödvändigt att ha med.

Individuellt instrument - Kan vara bra att ha som tillval om man är helt novis inom att spela instrument. Vilket jag tror är föga troligt när man är inne på att skriva musik till spel.

Musikhistoria - Är i mitt tycke totalt onödigt. Bättre att lägga krutet på dom andra ämnena som man har nytta av. Visst är det roligt att kunna musikhistoria. Men mest som kuriosa.

Självklart är detta något som kan efterfrågas då datorspel är en såpass stor marknad som det faktiskt är. Så absolut. Kör på! 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

TV-Spelsmusik är som filmmusik. Det kräver musikaliskt bredd, kunna behärska klassiska instrument och arrangemang för dessa. Lägg till drones och allt annat däremellan. Visst katten kan detta funka som utbildning. Ljudläggning bör ingå också, ljuddesign naturligtvis. Gehör är inte så dumt att öva på för man bör som sagt kunna härma en massa olika stilar trovärdigt.

Jag tycker själv att det är otroligt kul att skriva till rörlig bild.

Kör på.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Det är ganska intressant område. Men kanske inte då så mycket hur man trixar i daw. Men hur man knyter ihop musik med spelet. Att bara ha musikstycken som spelas upp är inte speciellt mycket spel musik. Det måste finnas något element av koppling mellan spelaren och musiken och då inte bara en scen ska ha en viss musik det behövs mycket mer men det är nog också ganska mycket speltyp beroende. Vilka förkunskaper har ni tänkter att deltagarna ska behöva ha?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag jobbar på Hjo Folkhögskola och håller på och arbetar med att ta fram en ny profil med inriktning mot Dator- och Tv-spelsmusik, och jag tänkte pejla lite här på studioforumet om det finns ett intresse för en sådan utbildning bland er som sitter hemma och producerar musik.

Tanken är att utbildningen till en början ska innehålla ämnen som:

Produktion/Komposition av musik med DAW- program

Analys/genrebredd

Satslära/Arrangering

Gehörslära

Individuellt instrument

Musikhistoria

m.m.

Om något lockas av detta kan ni väl skriva ett svar med er spontana reaktion samt lite om er själva, ex ålder och var ni befinner er i livet.

/Emil

Mycket bra ide. Men vart är datorspelsmusiken?

Känns numera som en klassisk musikproduktionsutbildning.

Saker att lägga till:

Datorspelsmusikhistoria?

Grundläggande programmering?

Göra musik till spel, rent praktiskt. Musik som ändras beroende vart i spelvärlden man är osv. Hur skall man tänka?

Ljuddesign (Spela in fotsteg, dialog, atmosfäriska ljud osv)

Föreläsningar från folk som gör datorspelsmusik.

etc.

Känns som att själva datorspelsmusikbiten saknas.

Redigerat av ostfisk
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra synpunkter allihop, jag ska försöka svara på dem en i taget:

Musikhistoria: Tanken här är att då mycket av Tv- och datorspelsmusiken närmar sig filmmusik och även romantisk klassisk musik på många sätt så finns det en poäng att lära sig var den musiken kommer ifrån. Kalla det allmänbildning kanske? Det ger också en ökad förståelse för olika musikstilar genom tiderna, vilket jag ser som nödvändigt för att kunna göra musik till olika sorters spel.

Individuellt instrument:

Då en kompositör/tonsättare har extremt stor nytta av att kunna spela ett instrument själv, exempelvis piano som är nästintill det ultimata instrumentet för att komponera flerstämmiga strukturer, så ser jag det som en självklarhet att man måste få ta lektioner i detta.

Förkunskaper:

På det planet vi befinner oss nu i planeringen så verkar linjen kunna bli en variant av musiklinjen och då kommer det möjligtvis hållas intagningsprov på liknande sätt som där, dvs gehörsprov, satsläraprov och spelprov. Tänkbart är också att arbetsprov i form av producerade låtar kan begäras skickas in.

Datorspelsmusiken:

Jag var nog otydlig med mina formuleringar (de är fortfarande inte bestämda), men Komposition/Produktion är tänkt som skapanda av just den typen av musik, och gärna då i projekt med exempelvis konstlinjen eller någon annan enhet som kan tillhandahålla grafiskt material som ska tonsättas.

Analys/Genrebreddning tänkte jag skulle kunna innehålla just spelmusikhistoria och analys av spelmusik i olika former.

Gästlärare som håller seminarier har också varit uppe på förslag, och det är troligt att det blir så.

Programmering finns det ingen på skolan som kan, och det är därför vi önskar få till stånd handfasta projekt med folkhögskolor eller Högskolor som sysslar med just detta. Vi tänker mer att vi tillhandahåller möjlighet att utveckla det kreativa skapandet.

Jättebra synpunkter, verkligen! Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej utan att vara otrevlig så kan jag nog inte tänka mig något mer tråkigt och onödigt man kan göra med en dator än att spela spel. Kort sagt det räcker som det är på den fronten utbilda dom i vanlig musikproduktion med inriktning på video och hur lätt och billigt det är nu att göra bra produktioner.

Vad var det för jävla kommentar?

Hej!

Nu framgår det inte hur gammal du är men jag gissar av din reaktion att du inte är en person som vuxit upp med tv- och datorspel, för jag misstänker att merparten av ungdomar och unga vuxna idag tycker att det är kul med datorspel i någon form. Dessutom har dataspelsindustrin gått om filmindustrin i omsättning nu, vilket kan innebära att det faktiskt är lättare för aspirerande kompositörer/producenter att faktiskt tjäna pengar inom den branschen snarare än inom klassisk komposition och filmmusikproduktion.

Och ju större intresset för en bransch blir desto större efterfrågan blir det på utbildningar.

Ignore the bollocks! Grymt initiativ :-)

Jag är visserligen inte riktigt målgruppen här då jag redan är verksam inom både film & håller på att sätta tån i spel-dörren, men som sound designer, men då det är betydligt enklare att samarbeta med kompositörer som vet vad dom gör & varför, så låter det som en strålande ide :-)

Om man får komma med ett litet förslag här så skulle jag säga att en sak som är väldigt bra att ta fasta på inom utbildningen är vidden av utrymme! Något jag, som mixare av helheten (re-dubbing mixer), ofta har haft stora problem med under åren är att många kompositörer mer än gärna fyller ut hela spectrat till bredden, MÖJLIGTVIS med lite utrymme för dialogen, men där musik kontra ljudeffekter blir ett krig ingen kan vinna. Att konstant bombarderas med episk musik är ju även väldigt uttröttande för tittarna/spelarna, och även om det borde vara regissörens/ansvarige producentens jobb att styra upp sånt, så är ju det en insikt även kompositören måste dela & förstå. Särskilt som många regissörer/producenter bara vill ha mer av allt & har svårt att jobba med tystnad. I en värld av dialog, ambiance, primära effekter, bakgrundseffekter, foley, och icke-diegetiska ljud, så kan en ensam charango kan vara mer effektfull än en full orkestrering ibland!

I de bästa samarbeten jag har mellan mig (ljud/design), och kompositör, så brukar vi skicka work in progresses till varandra för att se hur det ligger till och komma med förslag. Samarbete särskilt mellan ljud och musik skulle vara en väldigt bra punkt att ta upp.

Godu ruku oavsett :-)

TV-Spelsmusik är som filmmusik. Det kräver musikaliskt bredd, kunna behärska klassiska instrument och arrangemang för dessa. Lägg till drones och allt annat däremellan. Visst katten kan detta funka som utbildning. Ljudläggning bör ingå också, ljuddesign naturligtvis. Gehör är inte så dumt att öva på för man bör som sagt kunna härma en massa olika stilar trovärdigt.

Jag tycker själv att det är otroligt kul att skriva till rörlig bild.

Kör på.

Amen. Strukturmässigt är spel-musik & film-musik extremt lika, största skillnaden är att spel-musiken är svårare att arbeta med dramaturgiskt.

Det finns fortfarande ingen score, be it film eller spel, som funkar så hårt på mig som Gustavo Santaolallas score till The Last Of Us. Goosebumps :-)

Redigerat av van Caine
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra initiativ!

Har egentligen inte så mycket att tillägga till hur utbildningen bör utformas. Däremot så kan det kanske vara intressant för de tvspel-skeptiska att veta att det läggs mycket tid och pengar på sjyssta studios hos spelföretag. Dice lär t ex ha en mycket påkostad studio.

Antar att det påminner mycket om filmmusik (plus övrig ljudläggning där, t ex alla dialoger, miljöljud o s v), med den skillnaden att ett tv-spel oftast är betydligt längre än en film 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad var det för jävla kommentar?

Ignore the bollocks! Grymt initiativ :-)

Jag är visserligen inte riktigt målgruppen här då jag redan är verksam inom både film & håller på att sätta tån i spel-dörren, men som sound designer, men då det är betydligt enklare att samarbeta med kompositörer som vet vad dom gör & varför, så låter det som en strålande ide :-)

Om man får komma med ett litet förslag här så skulle jag säga att en sak som är väldigt bra att ta fasta på inom utbildningen är vidden av utrymme! Något jag, som mixare av helheten (re-dubbing mixer), ofta har haft stora problem med under åren är att många kompositörer mer än gärna fyller ut hela spectrat till bredden, MÖJLIGTVIS med lite utrymme för dialogen, men där musik kontra ljudeffekter blir ett krig ingen kan vinna. Att konstant bombarderas med episk musik är ju även väldigt uttröttande för tittarna/spelarna, och även om det borde vara regissörens/ansvarige producentens jobb att styra upp sånt, så är ju det en insikt även kompositören måste dela & förstå. Särskilt som många regissörer/producenter bara vill ha mer av allt & har svårt att jobba med tystnad. I en värld av dialog, ambiance, primära effekter, bakgrundseffekter, foley, och icke-diegetiska ljud, så kan en ensam charango kan vara mer effektfull än en full orkestrering ibland!

I de bästa samarbeten jag har mellan mig (ljud/design), och kompositör, så brukar vi skicka work in progresses till varandra för att se hur det ligger till och komma med förslag. Samarbete särskilt mellan ljud och musik skulle vara en väldigt bra punkt att ta upp.

Godu ruku oavsett :-)

Amen. Strukturmässigt är spel-musik & film-musik extremt lika, största skillnaden är att spel-musiken är svårare att arbeta med dramaturgiskt.

Det finns fortfarande ingen score, be it film eller spel, som funkar så hårt på mig som Gustavo Santaolallas score till The Last Of Us. Goosebumps :-)

Tack! Väldigt bra feedback! Härligt att höra från någon som jobbar med detta!

Jag lyssnade på låten du nämnde. Skitbra!

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter spännande!

En sak jag tänkte på: Spelmusik är väl en utpräglad frilans-bransch? Då kanske det vore bra att ta med lite om den delen - dvs hur branschen fungerar, hur man tjänar pengar, och hur yrkesrollen kan se ut? Kanske inte lika självklart att förstå som t.ex. hur det funkar att vara musiklärare. 🙂

Lycka till!

Redigerat av Jayway
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra tänk där Jayway! Det är nog ta mig rackarn den svåraste biten. Att knåpa ihop en låt som låter ok till spel är kanske inte så grymt svårt . Men att få någon att köpa den är en helt annan sak!

Det tänkte vi ta in gästföreläsare till att undervisa om!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej! Som någon tidigare har nämnt borde mer datorelaterat finnas med och allmän ljudläggning. Teori om diegetisk och icke diegetiska ljud i datorspel. FMOD har utmärkta ljudläggningsverktyg som används av flera spelmotorer. För att utbildningen ska kännas seriös måste ni kunna erbjuda delkurser som direkt relaterar till datorer och ljudläggning i dem. Spana in Unity och Unreal spelmotorerna. DatorSpelsmusik är oftast ickelinjär till skillnad från filmmusik. Jag hade gärna gått en sådan utbildning! =)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Datorspelsmusiken:

Jag var nog otydlig med mina formuleringar (de är fortfarande inte bestämda), men Komposition/Produktion är tänkt som skapanda av just den typen av musik, och gärna då i projekt med exempelvis konstlinjen eller någon annan enhet som kan tillhandahålla grafiskt material som ska tonsättas.

Gästlärare som håller seminarier har också varit uppe på förslag, och det är troligt att det blir så.

Programmering finns det ingen på skolan som kan, och det är därför vi önskar få till stånd handfasta projekt med folkhögskolor eller Högskolor som sysslar med just detta. Vi tänker mer att vi tillhandahåller möjlighet att utveckla det kreativa skapandet.

Jättebra synpunkter, verkligen! Tack!

Sen kommentar men det känns ändå lite som att datorspelsmusiken saknas. Göra musik till ett konstverk är förvisso en bra övning i att göra musik med en specifik känsla, något man behöver kunna som skapare av såväl filmmusik och datorspelsmusik. Men det känns ändå lite luddigt...

Tycker det saknas praktiska bitar. Liksom, vilka filformat använder man i datorspel? Hur bygger man upp en låt så att den går att loopa oändligt, alternativt fade:a ut i en annan låt? Lärare som har erfarenhet från branschen. Alternativt gästlärare. Praktiska grejer som leder till att de som går utbildningen kan börja jobba direkt efter.

(Kan dock tillägga att jag inte vet mycket om datorspelsmusik, hur mycket programmering det innebär (om det krävs någon alls), om man kan sitta i sitt favorit DAW eller om man måste använda ett speciellt osv.) Det här är mina spontana reaktioner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen kommentar men det känns ändå lite som att datorspelsmusiken saknas. Göra musik till ett konstverk är förvisso en bra övning i att göra musik med en specifik känsla, något man behöver kunna som skapare av såväl filmmusik och datorspelsmusik. Men det känns ändå lite luddigt...

Tycker det saknas praktiska bitar. Liksom, vilka filformat använder man i datorspel? Hur bygger man upp en låt så att den går att loopa oändligt, alternativt fade:a ut i en annan låt? Lärare som har erfarenhet från branschen. Alternativt gästlärare. Praktiska grejer som leder till att de som går utbildningen kan börja jobba direkt efter.

(Kan dock tillägga att jag inte vet mycket om datorspelsmusik, hur mycket programmering det innebär (om det krävs någon alls), om man kan sitta i sitt favorit DAW eller om man måste använda ett speciellt osv.) Det här är mina spontana reaktioner.

Jag hade möte med ansvarig för Dataspelsutvecklingsprogrammet på Skövde högskola förra veckan och frågade om den tekniska biten var nödvändig på en linje som vår. Han menade att det tekniska lär man sig på två veckor, det är det konstnärliga som tar tid att lära sig.

Det är lite så vi har tänkt också, att det vi erbjuder är en förberedande linje där man får möjlighet att utveckla sin förmåga att komponera och producera musik (och konst för dom som väljer den linjen). På högskolan ges inte tillräckligt med tid till sånt och därför kan vår linje fylla det glapp som finns och förhoppningsvis höja den hantverksmässiga och kreativa nivån på eleverna som sen vill söka vidare.

Gästlärare är tänkt att ingå som jag skrev tidigare, detta för att ge en inblick i verkligheten som dataspelsutvecklare och även entrepenörskap och marknadsföring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade möte med ansvarig för Dataspelsutvecklingsprogrammet på Skövde högskola förra veckan och frågade om den tekniska biten var nödvändig på en linje som vår. Han menade att det tekniska lär man sig på två veckor, det är det konstnärliga som tar tid att lära sig.

God inställning, håller verkligen med :-)

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...