Jump to content
Annons

Fler trix av typen "gör din egen (Waves) Vocal Rider", fyll gärna på!


JJRockford

Recommended Posts

Ibland läser en ju om pluggar där någon faktiskt verkar ha insett att en dator snabbt och enkelt kan göra saker automatiskt som annars kräver en del tid och tanke. Waves Vocal Rider t ex. Och för den som inte vill sponsra Waves med ytterligare några tusen (även om just den är på rea nu i december) så finns följande utmärkta artikel från Sound On Sound om hur en kan åstadkomma samma sak själv med befintliga pluggar (artikeln bygger på Cubase 5 och nyare, men jag antar att det finns liknande möjligheter i andra DAWs):

http://www.soundonsound.com/sos/jun10/articles/cubase_0610.htm

Och visst borde det gå att förfina det där ytterligare? Tycker det borde kunna gå att få till en eq:ad signal in till expandern utan att skapa en extra gruppkanal för det?

En annan plugg jag läst om som jag också tänker borde kunna gå att "skapa själv" på något sätter är http://www.wavesfactory.com/trackspacer.php

Kanske m h a av någon dynamisk eq?

Borde ju dessutom finnas flera sådana här smarta saker att göra! Kanske något för Yllets Fredagstips?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sound on Sound-artikeln täcker bara en av funktionerna i Vocal Rider. Jag använder primärt pluggen för att jämna ut nivåerna över tid. Så att leadsången ligger ungefär lika starkt versen igenom, och lika starkt i nästa vers.

Funktionen som artikeln tar upp är hur man får ett sångspår att reagera dynamiskt mot backingtracket. Den biten föredrar jag faktiskt att göra manuellt. Tycker det ligger ganska mycket känsla och smak i det.

Trackspacer går att tweaka fram med hjälp av en multibandskompressor, typ Waves C4 eller Fabfilter Pro-MB. Låt t ex basen reagera (komprimera) på det frekvensområde där kicken är som starkast (via sidechain).

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Sound on Sound-artikeln täcker bara en av funktionerna i Vocal Rider. Jag använder primärt pluggen för att jämna ut nivåerna över tid. Så att leadsången ligger ungefär lika starkt versen igenom, och lika starkt i nästa vers.

Funktionen som artikeln tar upp är hur man får ett sångspår att reagera dynamiskt mot backingtracket. Den biten föredrar jag faktiskt att göra manuellt. Tycker det ligger ganska mycket känsla och smak i det.

Trackspacer går att tweaka fram med hjälp av en multibandskompressor, typ Waves C4 eller Fabfilter Pro-MB. Låt t ex basen reagera (komprimera) på det frekvensområde där kicken är som starkast (via sidechain).

C4 har väl inte sidechain, du behöver väl C6 för det?
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...