Jump to content
Annons

Behringer C2 mickar - låg ljudinivå


forumstudiose

Recommended Posts

Hej.

Har köpt 4 nya Behringer C2 mickar. Jag har problem att få tillräcklig ljudinivå. Just nu hörs knappt något vid inspelning.

Testade: alla 4 mickar genom:

  • Ljudkort 1: M-TRACK QUAD
  • Ljudkort 2: Mobile Pre M-Audio
  • Fantom ON.
  • Ljudnivå input MAX
  • ProTools, Logic Pro, Ableton Live.
  • Extra test: TSM MT103 mikrofon, funkar OK, samma sladdar, ljudkort, inputs, mjukvara.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ju längre från ljudkällan du kommer, desto svagare utsignal får du förstås från micken. Har du dessutom en svag ljudkälla så blir det ännu svårare att få upp nivån - men det är förstås svårt att veta hur det borde fungera utan att få reda på alla förutsättningar.

M-track quad verkar dessutom inte ge mer än 43dB gain om man tittar i manualen, så det är ganska lite...

Har du jämfört med den andra micken på samma avstånd och får väldigt mycket bättre nivå med den, så verkar det kanske lite märkligt, men det är ju olika typer av mickar, så det kan vara en hel del skillnad ändå - och samtidigt har jag svårt att tänka mig att det skulle vara fel på fyra nya mickar, om det inte är så att alla är returnerade B-stock, som inte har testats innan de har sålts igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp, jag har testat simultant en Behringer och den andra TSM. Jag gick fram och tillbaka. TSM som normallt, mycket gain = distorsion.

Även om jag slår med pekfingret på Behringer, med max input gain!, kommer det inte till distorsion, utan hörs bara lite klicks.

Kan det vara upp till kablar, att de fungerar med TSM och inte så bra med Behringers??

Det står "CAT MICROPHONE CABLE", 10m.

Redigerat av forumstudiose
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej - om en mikrofonkabel fungerar, så fungerar den till alla mickar. Det är väl en XLR hona till XLR hane du använder - och samma kabel funkar till din TSM-mick?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, guys, jag undrar om jag har köpt fel mikrofoner. Om jag behöver ha ett instrument på 10cm avstånd för att det ska komma in något så funkar det inte...

Jag vill spela in stråkkvartett, kör och akustisk ensemble, både i studio och på konserter. Passar dessa? Jag har förstått att de borde vara OK för sånt ändamål.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, guys, jag undrar om jag har köpt fel mikrofoner. Om jag behöver ha ett instrument på 10cm avstånd för att det ska komma in något så funkar det inte...

Jag vill spela in stråkkvartett, kör och akustisk ensemble, både i studio och på konserter. Passar dessa? Jag har förstått att de borde vara OK för sånt ändamål.

Det är helt ok mickar för det ändamålet, det är inte det som är problemet.

Helskumt, och man tänker ju ändå spontant på konstigheter med fantommatningen, även om det borde funka med C2 när det har funkat med den andra micken (som väl också är en kondensatormick).

Jag skulle ändå testa:

* En helt annan kabel (XLR-XLR, men annat märke)

* Att gå till en musikaffär eller till någon kompis och testa C2-mickarna i en annan mixer eller ljudkort, för att se att/om de kan funka någonstans

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...