Jump to content
Annons

Volym INNAN mastering?


Rallers

Recommended Posts

HEJ!

Ungefär hur stark ska volymen på låten vara innan mastering? OFta när jag producerar blir ljudnivåerna mycket låga och det känns som att jagbör höja dem mycket så att limiters m.m inte blir överansträngda under själva mastering proccesen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1. Undvik limiter om någon annan ska mastra dina låtar

2. Se till att dina låtar inte slår över nollan på masterkanalen. Rött = Digital distortion.

3. Bry dig inte om volymen alls, det sköter den som mastrar.

(Skicka låtarna i samma format som de är inspelade/mixade, tex. 24/44.)

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

HEJ!

Ungefär hur stark ska volymen på låten vara innan mastering? OFta när jag producerar blir ljudnivåerna mycket låga och det känns som att jagbör höja dem mycket så att limiters m.m inte blir överansträngda under själva mastering proccesen.

En limiter kan inte bli överansträngd för att du matar in för låg volym in i den, iaf om du pratar om plugins. Se bara till att det inte distar, dvs att volymmätaren inte går upp på rött så är det lugnt.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

1. Undvik limiter om någon annan ska mastra dina låtar

2. Se till att dina låtar inte slår över nollan på masterkanalen. Rött = Digital distortion.

3. Bry dig inte om volymen alls, det sköter den som mastrar.

(Skicka låtarna i samma format som de är inspelade/mixade, tex. 24/44.)

mvh Jon

Man ska nog kolla var master ingenjören tycker. Min personliga åsikt är att man bör sända över materialet i flyttals format och inte ha någon kompressor eller limiter på mastern om den inte finns där för som en ljud effekt.
Link to comment
Dela på andra sajter

Man ska nog kolla var master ingenjören tycker. Min personliga åsikt är att man bör sända över materialet i flyttals format och inte ha någon kompressor eller limiter på mastern om den inte finns där för som en ljud effekt.

Var det inte precis det jag skrev? 🙂

Eller du menar "bry dig inte om volymen" - Med det menar jag bara att den som mixar inte behöver bry sig om volym alls, utan det sköter den som mastrar. Ligg under nollan bara så löser sig resten.

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Var det inte precis det jag skrev? 🙂

Eller du menar "bry dig inte om volymen" - Med det menar jag bara att den som mixar inte behöver bry sig om volym alls, utan det sköter den som mastrar. Ligg under nollan bara så löser sig resten.

/Jon

Det finns ingen anledning att fundera på nollan heller om det är flyttal.
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns ingen anledning att fundera på nollan heller om det är flyttal.

Vet inte hur många som mixar i 32 bit floating point, men det kanske är fler än man tror? Personligen har jag dock aldrig fått en låt skickad till mig i det formatet, inte vad jag minns i alla fall 🙂

/Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Vet inte hur många som mixar i 32 bit floating point, men det kanske är fler än man tror? Personligen har jag dock aldrig fått en låt skickad till mig i det formatet, inte vad jag minns i alla fall 🙂

/Jon

Ungefär alla DAW's utom gamla protools version använder flyttalsmixers, men det betyder inte att exporten är flyttal. Det är ett wav format så du kanske inte ens märkt det?
Link to comment
Dela på andra sajter

Ungefär alla DAW's utom gamla protools version använder flyttalsmixers, men det betyder inte att exporten är flyttal. Det är ett wav format så du kanske inte ens märkt det?

Jo det är jag fullt medveten om, känner dock att vi halkar in på fel spår här. (Floating) point taken.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Jag har limiters med 50ms release på alla bussar och det krävs för att få en hög volym efter mastring då allt lägger sig på hög och bråkar med kompressorer och limiters. Trumbussen har 2-3dB limiting när kicken och clapen inträffar samtidigt tex. Med 50ms release får du en mjuk och nästintill osynlig kompression.

Försök att pusha nivåerna utan att ha sönder ljudet. Det kan vara sidechain, eq, parallel kompression, mjuk limiting, saturation mm. Det viktigaste är att välja ljud som inte krockar med andra ljud!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Die Hard (oregistrerad)

Ligg under nollan bara så löser sig resten.

Skit i nollan. Så länge det inte distar är det enda som spelar roll i den digitala världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Medelnivå bör ligga på -6 db upp till -3 db utan att vara sönderkomprimerad!

Då finns det tillräckligt med head-room för masteringsteknikern att jobba med.

Under förutsättning att man mixar i den analoga världen ja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...