Jump to content
Annons

Overdriv pedal som liknar Klon Centaur


Greenlight

Recommended Posts

Har kommit till distavdelningen i bygget av pedalbordet.

Har varit mest inne på rent delay ljud, men nu är det dags för fuzzen.

Är ju uppvuxen med en JCM800 klassisk Marshall. Och det låter ju som det ska

Men behöver kunna koppla om till dist i Fenderförstärkaren.

Så till frågan: Vilken pedal är närmast Klon Centaur?

Har lyssnat på YouTube och är helt tagen. Den låter ju mentalsjukt bra. Exakt så som i de våta drömmarna.

Men kvinnan kommer mörda mig om jag lägger 20.000 på en gitarrpedal.

Kan man komma undan med något "good enought" för en överkomlig summa?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Det finns kopior som är väldigt lika för ett betydligt lägre pris. Var inte så länge sen jag läste om en sån. Kommer inte ihåg var jag läste om det. Men söka på tuben och googla.

Edit: Såg nu ett original på vend för 10 000:- om det är rimligt för budgeten och tanten nöjer sig med att bara halvt slå ihjäl för hälften av 20 papp.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

20000 för en låda med 4 TL072 opampar? (En TL072 kostar under 1 euro om man köper de i ental) Borde inte kosta mer än 300:- i butik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lådan kostar väl också? 😉

Nä men skämt åsido så bör man väl ta betalt för utvecklingen av produkten också.

Plus att jag gissar att man har rätt höga kvalitetskrav om man har som mål att göra den bästa overdrive/boost-pedalen. Det kan vara så att inte varenda inköpt komponent håller måttet.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Lådan kostar väl också? 😉

Nä men skämt åsido så bör man väl ta betalt för utvecklingen av produkten också.

Plus att jag gissar att man har rätt höga kvalitetskrav om man har som mål att göra den bästa overdrive/boost-pedalen. Det kan vara så att inte varenda inköpt komponent håller måttet.

Lådan är nog den största posten i bomen. För 20 papp så skulle den behöva ett flygcert.
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara så.

Men man ska inte underskatta kostnaden för utveckling. Två faktorer som spelar in. Hur lång tid tog utvecklingen och hur många enheter beräknar man att sälja?

Kan tänka mig att den senare blev klart underskattad i det här fallet. Den sålde som smör och tillverkaren fick second thoughts och slutade tillverka den. Det är den hypen som ligger till grund för att beggade ex nu säljs för det fyr- eller femdubbla.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Nä men skämt åsido så bör man väl ta betalt för utvecklingen av produkten också.

Fast det är inte därför den kostar en massa pengar. Vill minnas att den låg på runt 1500-2000kr när den kom på 90-talet.

Varför den kostar så mycket idag är för att den har blivit legendarisk och högt eftertraktad. Speciellt originalmodellen som inte gjordes i så många ex. Och då trissas priserna upp eftersom det blir statussymboler eller samlarobjekt för folk med gott om pengar, precis som många andra musikprylar.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...