Jump to content
Annons

frågor om hårddisk


leopard

Recommended Posts

Får det bara plats en hårddisk internt på 27 tums imac?

Om man har en ssd intern och en vanlig extern ska pågående låt i logic med audiofiler in i ssd:n och sen flyttas till den vanliga hårddisken när låten är klar?

Jag har märkt att många har en usb3 extern hårddisk. Är det stor skillnad med thunderbolt eller är ni nöjda?

Stora prisskillnader för g drive mellan olika återförsäljare?Jag såg på ett ställe att det var dubbla priset.

Är det tekniskt svårare att ha två hårddiskar eller är det bara som att man har två partitioner?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Två hårddiskar fungerar i praktiken ungefär som två partitioner på så sätt att det kan vara lite pyssel att ha rätt sak på rätt plats. Är SSD:n stor nog har man allt på den, och backupar på vanliga hårddisken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det är helt enkelt bara en hårddisk till men du ska formatera den men det frågar i och för sig os x om du vill när det upptäcker den. Sen skapar du bara mappar på den efter behov.

Som regel har man programmen på huvud disken i programmappen. Låtarna kan du ju precis som du själv skriver flytta till en extern när dom är färdiga om du har ont om plats på huvud disken.

Thunderbolt är nog ganska mycket snabbare än USB3 men förmodligen oxå en rejält mycket dyrare lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns plats för en 3,5" disk i en iMac. Men om du har en med enbart SSD så är det utrymmet tomt.

SSDn som kommer förinstallerad i iMac är nämligen ett kort som sitter på moderkortet. Tyvärr finns inte heller fästet för hårddisken kvar i dessa. Men du kan antingen köpa ett fäste eller om det är en SSD så kan du fästa den med kardborre på insidan.

Dock är de nya iMacarna lite kluddiga att öppna och stänga eftersom den sitter ihop med tejp och inte magneter och skruvar som den äldre. Är du händig och har is i magen är det inga problem, men känner du dig det minsta osäker så ge dig inte på det.

Bättre isåfall med en extern. Ska du köra en vanlig mekanisk extern hårddisk finns det inte många fördelar med Thunderbolt. Det är snarare om du ska köra RAID eller SSD som det kan göra skillnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag använder en LaCie 2big Thunderbolt (dubbla diskar i RAID) till servern som hanterar alla datorer.

Till studiodatorn används en USB 3-disk och en Firewire 800-disk. Det duger bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

rainy days, jag ska köpa ny imac så allt kommer butiken installera. Om jag förstår rätt så kan de i så fall lägga in en intern ssd och en "vanlig" hårddisk. Vid konfiguration hos app store kan man dock bara välja en intern hårddisk.

'

Är 3.5 hårddisk en vanlig mekanisk?

Link to comment
Dela på andra sajter

rainy days, jag ska köpa ny imac så allt kommer butiken installera. Om jag förstår rätt så kan de i så fall lägga in en intern ssd och en "vanlig" hårddisk. Vid konfiguration hos app store kan man dock bara välja en intern hårddisk.

'

Är 3.5 hårddisk en vanlig mekanisk?

Vilken butik säljer egengjorda konfigurationer på iMac? Känns ganska ovanligt.

Om du väljer Fusion Drive på Apple Store så kommer du få både SSD och en vanlig mekanisk disk. Du kan välja själv att dela upp dem om du vill, men som standard är de sammanslagna till en enhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

på digital inn kan man ju välja tex hur mycket ramminne , hårddisk , processor osv

eller?

Vad jag vet så är det datorer som kommer färdigkonfigurerade från Apple. Möjligtvis med undantag från RAM eftersom det är väldigt lätt att installera (sitter en lucka på baksidan).

Link to comment
Dela på andra sajter

men skickar dig inn min beställning till apple då?

då blir contentan att jag får välja konfiguration.

Vanligtvis brukar vissa återförsäljare köpa in ett antal olika konfigurationer från Apple som de sedan har i lager.

För dig blir det mer eller mindre detsamma som att köpa från AppleStore. Digital Inn har jag inte så mycket erfarenhet av, de kan säkert vara bra, men jag rekommenderar att undvika mStore. Riktigt dålig support jämfört med om man köper från AppleStore.

Link to comment
Dela på andra sajter

Basmodellerna kan ofta ligga lite lägre i pris hos vissa återförsäljare. Men i övrigt skiljer det inte så mycket. RAM-minne kan vara värt att uppgradera själv.

Oavsett vart du köper så får du alltid ett års AppleCare och det är utifrån min erfarenhet top notch support. Men var det gäller musiktekniska problem så är det mest begränsat till Apples produkter isåfall. Skulle tippa på att du får bättre hjälp på detta forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Digital in i Linköping har en egen verkstad med tekniker, hur mycket dom meckar med nya datorer vet jag inte dessvärre. Jag har aldrig handlat där men säljarna verkar ganska kunniga. Jag tror inte dom generellt kan svara på svårare musikinspelnings relaterade frågor men har du tur så kanske nån i din butik håller på själv.

Jag tror dom har samma priser som i AppleStore faktiskt och så är det en fysisk butik vilket kan vara lite bra om det strular så man slipper skicka och hålla på.

Link to comment
Dela på andra sajter

skiljer det i pris mellan olika ställen?

vad är det för support man kan förvänta sig?

om man fastnar med det musiktekniska tex kan de hjälpa en?

Nja det är inte mkt skillnad på pris. Nån hundring hit eller dit. Men dom brukar sänka priserna när det kommer nya modeller om dom några föregående modeller kvar i butiken. Sen kan man ibland deala till sig om dom har nåt butiks-ex.

Apple ger support ett år och garanti ett år. Sen gäller även den konsumentköplagen på 3 år men då måste du som kund bevisa att det eventuella felet inte är orsakat av dig och att det har funnits från början från köp. Sen kan du köpa till deras egna sk Apple Care och den ger support och garanti i 3 år och den är värd det alla gånger. Du KAN ju faktiskt få ett måndags-ex och den går sönder efter 13 månader och då ska du ta strid till det.

Apple hjälper dig med det musiktekniska i form av supportsidor samt forum. Men någon muntlig hjälp via telefon eller online/chatt finns nog inte. Men det dräller av forum på nätet där du till 99% finns svar på dina frågor. Studio forum är ju bl.a. ett 😉

Om du köper en dator via apples sida så kan du konfigurera som du vill ha burken men du måste betala direkt med kort. Är det lång leveranstid så drar dom pengarna men KAN synas och ligga kvar. Apple sk paxar pengarna, det har hänt mig. Dom skickar inte datorn förrän transaktionen är gjord. Sen skickar dom den alltid via bud.

Går du in i butik liknande Digital Inn eller rent av en apple butik så kan du även där konfigurera den. Sen vet jag inte om du måste lämna en deposition om det är ett "unikt" köp.

Fördelen med butik är att du fejsar dom om det skulle bli problem med datorn. Annars får du sitta med dom i telefonen och det kan finnas en del dryga människor, tyvärr.

Minnen bör du inte köpa direkt från Apple, dom är mycket dyrare. Men känner du att du har råd så kör på. Du slipper ju börja mecka med datorn det första du gör. Sen är det alltid lite vanskligt att börja pilla i burken. Apple är ju lite fåniga med design på allt och gör det svårt att uppgradera även om det går att göra det själv. Man hatar sig själv för att man inte var tillräckligt försiktig så är olyckan framme. Får du en statisk stöt så kan det vara förstört, på en sprillans ny dator som du precis har packat upp... Den oturen finns ju.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag kör ju hackmacar som mina huvuddatorer och det blir riktigt mycket billigare men man måste vara villig att läsa på en del samt kunna hantera själv byggandet av datorn eller ha en polare som kan. Dom presterar väl som förra generationens quadcore i7 Imacar ungefär och är ganska pålitliga nästan som riktiga. Jag har en 3.1 mac pro och en mac mini också men dom har inte en chans mot nån av mina hackmacar faktiskt. Stabila som fan är dom dock och det är ju fördelen med en riktig.

I och med att apple inte bygger en traditionell desktop längre så kan ju en hackmac vara ett bra alternativ då man får tillgång till pcie platser internt i datorn till ljudkort etc utan behov för externa thunderbolt eller usb3 lådor.

Länkar till ett exempel som kanske kan visa vad dom pallar med. Här kör jag utöver Logic simultant även tre andra program och direktsänder det samtidigt till youtube live med en av dom.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Minnen bör du inte köpa direkt från Apple, dom är mycket dyrare. Men känner du att du har råd så kör på. Du slipper ju börja mecka med datorn det första du gör. Sen är det alltid lite vanskligt att börja pilla i burken. Apple är ju lite fåniga med design på allt och gör det svårt att uppgradera även om det går att göra det själv.

Fast just när det gäller iMac 27" så är det ju fortfarande enkelt att uppgradera RAM. Bara en lucka på baksidan som sagt. Lätt som en plätt.

Hårddisk eller CPU skulle jag inte rekommendera att byta om man inte är kunnig och lite vågad däremot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Dom nya tunna Imacarna verkar vara svårmeckade så jag håller med ovanstående när det gäller mera avancerade ingrepp.

Link to comment
Dela på andra sajter

så när tror ni att nya imacs kommer?

jag ska köpa min i sommar tror jag.

är det deras ram som är dyrt eller installationen eller båda?

en gång på gamla macoteket så tog de upp en lösning för att hjälpa mig få ner priset på ram kommer jag ihåg. De tyckte själva att det var dyrt och onödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast just när det gäller iMac 27" så är det ju fortfarande enkelt att uppgradera RAM. Bara en lucka på baksidan som sagt. Lätt som en plätt.

Hårddisk eller CPU skulle jag inte rekommendera att byta om man inte är kunnig och lite vågad däremot.

Ah, ja det var väl okej ser jag nu.

Dom nya tunna Imacarna verkar vara svårmeckade så jag håller med ovanstående när det gäller mera avancerade ingrepp.

Det var visst inte så bökigt!

så när tror ni att nya imacs kommer?

jag ska köpa min i sommar tror jag.

är det deras ram som är dyrt eller installationen eller båda?

en gång på gamla macoteket så tog de upp en lösning för att hjälpa mig få ner priset på ram kommer jag ihåg. De tyckte själva att det var dyrt och onödigt.

Den enda som är nyligen uppdaterad är Retinamodellen ifrån i höstas (okt 2014). Innan det så var det året innan (sep 2013).

Så ja ser man på uppdateringshistoriken så ligger frekvensen på nästan en gång per år så det bör komma nu i höst.

Det snackas även om att det ska komma ett uppdatering, eller en ny modell med 8K-skärm i år med 7680x4320 upplösning.

Den lär ju kosta som en utlandsskuld. Men jag kan tänka mig att det kommer nya iMac efter semestern. Men deras WWDC ligger oxå runt hörnet och det kan hända att det kommer nåt då. Jag vet att Intel har problem med Broadwellprocessorerna, att få fram quad-core. Det sitter nu i appleburkarna bara Haswell i dom som är quad-core. Men det är alla gånger på gång.

Apples ramminne är dyrt. Du kan få säkert upp till 40-50% billigare om du köper på annat håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...