Jump to content
Annons

MiGiC, svensk Midiconverter för gitarr (VST/AU)


Recommended Posts

Annons

Wow. Riktigt roligt! Hann bara testa lite snabbt i Reaper med FM8, men det funkade kanon (tog dock ett tag för mig att få rätt signal för gitarren innan det klaffade). Var ingen märkbar latency alls. Dock krashade det efter ett tag. Detta ska bli kul att leka med 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Testade AU-varianten idag (Logic 9 och OSX 10.9.5) och den funkade bra - betydligt lägre latency än standalone-versionen. Det enda som jag noterade var att den "nollställdes" varje gång jag öppnade den i ett fönster, dvs. alla inställningar gick tillbaka till ursprungsnivå.

mvh/Peter

PS: det var inte några som helst problem att installera AU-pluggen och inte några som helst problem att köra igång den heller. Logic var helt nöjt.

Grymt! Gläder mig att du också upplevde betydligt lägre latency, nollställdes parametrarna varje gång du öppnade/stängde fönstret eller varje gång du öppnade/stängde MiGiC?

Standalone varianten verkar funka på den här datorn också så det är nog nåt med Mountainlion i så fall om sleap fick igång AU versionen

Ja men med den extra Latencyn.. Blir ju betydligt mindre latency och roligare att spela med den som AU. Ska gå till botten med detta!

Problem med au-valideringen här också,

kör OSX 10.9.4 med LPX 10.0.7 här...

Så typiskt att du skulle få samma fel som burning Sven fast du kör OS X 10.9, trodde jag hade löst det genom att ladda hem SDK för OS X 10.6 att bygga med (eftersom det funkar för sleap som kör samma OS). Å andra sidan verkar det som att dom som får fel i AU valuation får samma fel (samma framework).

Kommer inte ge mig förens detta är löst, ska försöka få tag på en äldre mac och se om jag kan återskapa felet ikväll efter jobbet.

Redigerat av PheelipKarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Wow. Riktigt roligt! Hann bara testa lite snabbt i Reaper med FM8, men det funkade kanon (tog dock ett tag för mig att få rätt signal för gitarren innan det klaffade). Var ingen märkbar latency alls. Dock krashade det efter ett tag. Detta ska bli kul att leka med 🙂

UNDERBART! 🙂

Fick du någon känsla för vad som krashade? MiGiC helper, MiGiC-pluggen eller Reaper?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Philip, jag justerade rubriken som var ganska lång. Hoppas det är okej. 🙂

Vi skulle uppskatta om du la till en liten signatur på din användare, finns i Kontrollpanelen, som säger att du företräder Bituosity MiGiC.

Link to comment
Dela på andra sajter

UNDERBART! 🙂

Fick du någon känsla för vad som krashade? MiGiC helper, MiGiC-pluggen eller Reaper?

Jag får meddelandet att reaper_host32 has stopped working. Är det bryggan som strular då?

edit: funkade utan strul med några andra vsti:s jag hade installerade.

Redigerat av barrf
Link to comment
Dela på andra sajter

Grymt! Gläder mig att du också upplevde betydligt lägre latency, nollställdes parametrarna varje gång du öppnade/stängde fönstret eller varje gång du öppnade/stängde MiGiC?

Jo, den nollställdes varje gång jag öppnade dess fönster. Allting stod på värde 75 och check-boxarna avmarkerades.

Jag la MiGiC på en mono audio-kanal och rörde inte den sen, varvid jag record-enablade en midikanal och spelade in. När jag sedan skulle ändra värdet på MiGiC (och öppnade fönstret), så noterade jag att värdena återställts till 75, och det var ju 50 ursprungligt på standalone-versionen.

/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Philip, jag justerade rubriken som var ganska lång. Hoppas det är okej. 🙂

Vi skulle uppskatta om du la till en liten signatur på din användare, finns i Kontrollpanelen, som säger att du företräder Bituosity MiGiC.

Hej Linus, inga problem. Fixat detta och tack för tipset! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag får meddelandet att reaper_host32 has stopped working. Är det bryggan som strular då?

edit: funkade utan strul med några andra vsti:s jag hade installerade.

Inte alls omöjligt, jag tror att jag kommer droppa MiGiC helper i nästa version och låta användaren själv ansvara för att skapa nya midi-portar. Verkar som att det finns fler alternativ än rtpMidi och en hel del åsikter om vilken drivare som är bäst. Kommer dock fortsätta skicka med rtpMidi som förslag. Summa summarium blir att man väljer vilken midi-port man vill skicka datan till direkt i MiGiC istället under "midi"-tabben, tror ni det kan vara en idee? 🙂

Coolt! Tänkte följa tråden. 🙂

Kanon! Kör du Mac/Win?

Jo, den nollställdes varje gång jag öppnade dess fönster. Allting stod på värde 75 och check-boxarna avmarkerades.

Jag la MiGiC på en mono audio-kanal och rörde inte den sen, varvid jag record-enablade en midikanal och spelade in. När jag sedan skulle ändra värdet på MiGiC (och öppnade fönstret), så noterade jag att värdena återställts till 75, och det var ju 50 ursprungligt på standalone-versionen.

/Peter

Hmm.. Skulle nästan behöva återskapa felet för att lyckas debugga det.. Ska kika vidare på detta. Första prion nu är att försöka lösa varför AUn bara fungerar för vissa som t.ex. dig 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag har en mac pro 3.1 också kan kolla med den när jag hinner. Jag har inget "riktigt" ljudkort i den men det spelar ju ingen roll bara för att se om det kraschar. Den kör också på ML 10.8.5

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det funkar inte på mac pron heller.

Vågar nog gissa på att det hänger på OSet, fick tag på en macbook med 10.9.5 och Logic 9.1.7 ikväll där det funkade.. Jag har byggt det på en Mac med 10.10, ska under morgondagen hämta hem sdkn för 10.7 och försöka bygga om MiGiC med det. Funkar det slänger jag upp en version byggd med det äldre operativsystem som du kan testa.

Hade varit bra om jag kunde kört någon virtuell maskin med ett äldre OS X att debugga med,, någon som vet om det är möjligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Du körde väl hackmac och det funkar skapligt att köra oset från en extern usb låda (helst en usb 3 då) så slipper du öppna datorn.

Snabbast är att du bara kopierar en hårddisk med Carbon Copy Clooner eller liknande om du har nån kompis som har det äldre os x du behöver och sen lägger dit de filer din hackmac behöver. En liten 120 gig ssd tex kostar inte mycket och det ska nog räcka till ett sånt experiment och så går det fortare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Uppdatering OS X: Det verkar som att pluggar kompilerade på SDKn för 10.10 (som t.ex. MiGiC) inte blir bakåtkompatibla längre 10.9 (i vissa fall 10.9.5). Däremot verkar det inte vara några problem att köra pluggar kompilerade med äldre system på 10.10. Så lösningen blir förhoppningsvis att få tag på en äldre version av SDKn och kompilera MiGiC på det. Återkommer så fort jag vet mer!

Uppdatering Windows:Till skillnad från Audio Units verkar det som att VST har support för midi ut direkt från pluggen som en "slot". Därför verkar det som att jag kommer kunna kompilera om en version där man inte är beroende av MiGiC helper vilket skulle vara ytterst trevligt. Ska försöka få till en sådan version i dagarna. Det har också visat sig att man i vissa fall måste köra MiGiC helper som administratör, kan vara värt att testa om man stöter på problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med risk att låta dum. Jag installerade VST och drog igång SOnar. Den hittar pluggen. Jag slänger in ett ljudspår och kopplar in guran, lägger till vstn på spåret. Jag har lagt till migic som midi enhet. Sedan lägger jag till en synth och väljer migic som input. Men Den verkar inte trigga över huvud taget. Finns det någon instruktion för hur man gör med vstn?

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Med risk att låta dum. Jag installerade VST och drog igång SOnar. Den hittar pluggen. Jag slänger in ett ljudspår och kopplar in guran, lägger till vstn på spåret. Jag har lagt till migic som midi enhet. Sedan lägger jag till en synth och väljer migic som input. Men Den verkar inte trigga över huvud taget. Finns det någon instruktion för hur man gör med vstn?

/M

Har tyvär inte hunnit slänga ihop några instruktioner än men det låter som att du antingen har för låg gain på signalen eller "sens" lite för lågt! 🙂 Håller på att plocka bort MiGiC Helper och är nära att lyckas nu!

Sen behöver ju själva spåret MiGiC ligger på a "monitor" eller vad det kan tänkas heta i din DAW aktiverat

Redigerat av PheelipKarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Du körde väl hackmac och det funkar skapligt att köra oset från en extern usb låda (helst en usb 3 då) så slipper du öppna datorn.

Snabbast är att du bara kopierar en hårddisk med Carbon Copy Clooner eller liknande om du har nån kompis som har det äldre os x du behöver och sen lägger dit de filer din hackmac behöver. En liten 120 gig ssd tex kostar inte mycket och det ska nog räcka till ett sånt experiment och så går det fortare.

Om jag inte lyckas få in SDK för en gammal version i 10.10 så får jag nog krypa till korset och slänga in en gammal version på en ny disk. Kommer ju behöva kompilera fler versioner i framtiden.

Chef igen! Snyggt lirat! 🙂 Var detta med AUn?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan berätta att det var en quick fix att ta bort rtpMidi och MiGiC Helper. 🙂

Har nu lagt upp en ny version av VSTn (Beta 3.1) där man inte behöver krångla med dessa program utan sköter allt inuti sin DAW.

Allt man behöver göra är att lägga VSTn på ett audio track, sedan kopplar man midi-utgången från ljudspåret till vad man vill 🙂

Angående Mac-versionen jobbar jag fortfarande på att försöka kompilera med ett äldre SDK så att det ska lira även med "äldre" OS ner till OS X 10.6

Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte lyckas få in SDK för en gammal version i 10.10 så får jag nog krypa till korset och slänga in en gammal version på en ny disk. Kommer ju behöva kompilera fler versioner i framtiden.

Chef igen! Snyggt lirat! 🙂 Var detta med AUn?

Tackar så mycket! :-)

Det är blandat: pad, stråkar, lead och bas var inspelade med standalone-versionen och sedan har jag lagt på två Logic-orglar med AU-varianten idag. Den gav som du nämnt betydligt lägre latency, men som sagt så nollställdes inställningarna när man öppnade fönstret. Det var dock inget större problem vid inspelning.

Mixade till den liite bättre och körde den genom Izotope Ozone 5.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, försökte igen men pluggen reagerar verkligen inte alls på guran. Note visar bara två streck.

Någon annan som fått det att fungera i Sonar?

Är du säker på att du har monitor-switchen (eller vad det kan tänkas heta) på aktiv i sonar? Får du ut en stark och tydlig gitarrsignal i monitorerna om du tar bypass på pluggen? Har du hög gain på insignalen? Spåret ska sedan bli tyst så fort du aktiverar Migic igen.

Har fått det att fungera på cubase, Ableton, Reaper och studio one på Windows utan några problem så jag skulle bli förvånad om något går fel i sonar. Har du laddat hem den senaste versionen? Beta 3.1? Ska självklart försöka lösa så att det funkar för dig med, finns det någon testversion av sonar skulle jag eventuellt kunna ladda hem den om du inte lyckas få det att lira innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp jag har slagit på "input echo" som det heter i Sonar. Spåret blir tyst så fort jag aktiverar pluggen.

Jag tog ner installationen för någon timma sedan och den heter 3.1 enligt länken.

Jag tror faktiskt inte det finns någon demo för tillfället. Det har precis släppts en ny version av Sonar och det har inte kommit någon trial vad jag vet. Ska kolla runt lite.

PS

Jag ställde även in 44khz då pluggen klagade över att jag körde högre (please fix ;-)).

/M

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp jag har slagit på "input echo" som det heter i Sonar. Spåret blir tyst så fort jag aktiverar pluggen.

Jag tog ner installationen för någon timma sedan och den heter 3.1 enligt länken.

Jag tror faktiskt inte det finns någon demo för tillfället. Det har precis släppts en ny version av Sonar och det har inte kommit någon trial vad jag vet. Ska kolla runt lite.

PS

Jag ställde även in 44khz då pluggen klagade över att jag körde högre (please fix ;-)).

/M

I så fall finns det bara en sak till som kan ställa till det, ligger det på ett stereo- eller monospår? Det är viktigt att pluggen ligger på ett mono eftersom jag bara lyssnar på en kanal, har du otur så spelar du på en av stereokanalerna och jag lyssnar på den andra?

Valfri sample-rate ligger på "Todo" när jag löst Mac-AUn även för äldre versioner av OS X. Kommer posta en uppdatering här så fort det är implementerat!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tjena, jepp jag testade både mono och stereo. Ingen skillnad. Hojta till om du vill att jag skall testa något annat.

/M

Känns mystiskt! Ska se om jag kan försöka komma över programmet själv 🙂 Du råkar inte sitta på en annan DAW du kan jämföra med? Reaper?

Uppdatering OS X: Har nu lyckats bygga om pluggen med OS X 10.7 så nu ska den lira på system som har OS X 10.7+ Vore mycket tacksam om särskilt ni som hade problem med den tidiga versionen kan ladda ned den nya och testa!

Den nya AU/VSTn finns på http://www.bituosity.com MiGiC for OS X, Beta 2.1

Håller tummarna stenhårt för att detta ska fungera!

Lycka till,

Philip

Redigerat av PheelipKarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...