Jump to content
Annons

MiGiC, svensk Midiconverter för gitarr (VST/AU)


Recommended Posts

Burnin Sven (oregistrerad)

Jorå det funkar. Svårt som fasiken att lira bara man måste verkligen ha bra precision så det triggar rätt. Den är lite efter i triggningen men det kan ju bero på synten jag testade med (testade med EXS24 och blåset som följer med i Logic Pro 9) då jag märker att det är skillnad beroende på vilket ljud jag väljer. Det funkar även att ha två olika ljudkort ett för in och ett annat för ut i Logic utan att det ballar ur. Jag var tvungen att göra så då jag som sagt bara har ett pci ljudkort i den utan hörlurs utgång så om jag koplar in och ut över samma ljudkort till samma mixer så blir det givetvis tjut i burken. Jag har i och för sig också en liten hörlurs förstärkare men det här var ju bara en koll.

Kort sagt det funkar på en hackmac med en specialskriven ljudkortsdrivrutin till ett kort som egentligen inte ska kunna funka i det här oset så du kan nog vara lugn. Strulet jag hade tror jag kan beror på en kass minnesmodul då jag har haft lite andra skumma fel också.

Kör hårt och lycka till jag tror på det här.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Jorå det funkar. Svårt som fasiken att lira bara man måste verkligen ha bra precision så det triggar rätt. Den är lite efter i triggningen men det kan ju bero på synten jag testade med (testade med EXS24 och blåset som följer med i Logic Pro 9) då jag märker att det är skillnad beroende på vilket ljud jag väljer. Det funkar även att ha två olika ljudkort ett för in och ett annat för ut i Logic utan att det ballar ur. Jag var tvungen att göra så då jag som sagt bara har ett pci ljudkort i den utan hörlurs utgång så om jag koplar in och ut över samma ljudkort till samma mixer så blir det givetvis tjut i burken. Jag har i och för sig också en liten hörlurs förstärkare men det här var ju bara en koll.

Kort sagt det funkar på en hackmac med en specialskriven ljudkortsdrivrutin till ett kort som egentligen inte ska kunna funka i det här oset så du kan nog vara lugn. Strulet jag hade tror jag kan beror på en kass minnesmodul då jag har haft lite andra skumma fel också.

Kör hårt och lycka till jag tror på det här.

Härligt att det äntligen lirar, hur har du gått till väga för att ställa in känsligheten? Om man har sense och speed för högt så blir den mycket känslig, prova kör på 75 på speed och ställ in sense så att du går från att inte registrera några toner alls till att börja registrera toner 🙂 kryssa av dynamics om den skickar för "tysta" toner.. Sån här information jag behöver för att göra programmet bättre. Sen är det så klart viktigt att gitarren är korrekt stämd men det utgår jag från 😉

Testade logic nu och jag upplevde att det blev betydligt mer latency än i Ableton, skumt... Synthar med lång attack lägger ju till en latency på grund av attacken,

Tack så mycket! 🙂 kommer hända en del till nästa släpp, men det är ju hela poängen med betatestande 🙂

Redigerat av PheelipKarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade på Windows 8.1 med mitt ASIO-kort. Fick själva Migic-appen att fungera via Asio MultiServer, men jag kan för mitt liv inte hitta något Asio Multi-kort i Reason sedan, är det något jag har missat?

edit: Nu blåskärmar drivrutinen till mitt Balance varje gång jag startar Migic (har aldrig hänt förut), jag antar att det är någon del i kedjan som inte gillar det kortet riktigt.

Redigerat av Lethal
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Härligt att det äntligen lirar, hur har du gått till väga för att ställa in känsligheten? Om man har sense och speed för högt så blir den mycket känslig, prova kör på 75 på speed och ställ in sense så att du går från att inte registrera några toner alls till att börja registrera toner 🙂 kryssa av dynamics om den skickar för "tysta" toner.. Sån här information jag behöver för att göra programmet bättre. Sen är det så klart viktigt att gitarren är korrekt stämd men det utgår jag från 😉

Testade logic nu och jag upplevde att det blev betydligt mer latency än i Ableton, skumt... Synthar med lång attack lägger ju till en latency på grund av attacken,

Tack så mycket! 🙂 kommer hända en del till nästa släpp, men det är ju hela poängen med betatestande 🙂

Har inte hunnit att testa inställningarna i nån större omfattning men gör det idag och återkommer. Dessvärre så har jag utöver Logic bara Mixbus som inte har midi ännu så jag kan inte testa mer än med Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testade på Windows 8.1 med mitt ASIO-kort. Fick själva Migic-appen att fungera via Asio MultiServer, men jag kan för mitt liv inte hitta något Asio Multi-kort i Reason sedan, är det något jag har missat?

edit: Nu blåskärmar drivrutinen till mitt Balance varje gång jag startar Migic (har aldrig hänt förut), jag antar att det är någon del i kedjan som inte gillar det kortet riktigt.

Hej! Boven i dramat är ASIO multiserver.. Får liknande symptom när man försöker ändra buffer size i programmet som använder multiserver.. Alltså inte bara knytet till MiGiC..

Är så less på ASIO i Windows att jag håller på att skriva om programmet som en VST nu, då kommer man bara köra det som en VST i en DAW som får sköta det här strulet! 🙂 .. eller vänta nu? Kan man köra VST i Reason?!

Testa avinstallera multiserver och kör på ASIO4ALL så länge, kommer lägga upp VSTn så fort jag har en fungerande version (om än med ett förenklat gui)

Tack för att du hjälper mig i testandet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Angående blåskärm och eventuella frysningar så tror jag att man ska starta om datorn efter installationen som förr i tiden för att ge programmet en chans att rulla på bra. På en hackmac om man kör med bootloadern chameleon kan det nog också vara bra att starta om med alternativet starta utan cachen (-v) också så datorn startar ren så att säga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, nu har jag provat att installera på XP, och det fungerade fint. Installerade inte det där Bonjour eller vad det heter..

Men jag kan inte prova om det fungerar eftersom jag aktivt valt att inte ha någon internetaccess på min studiodator, och det verkar som det behövs för att få igång programmet..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok, nu har jag provat att installera på XP, och det fungerade fint. Installerade inte det där Bonjour eller vad det heter..

Men jag kan inte prova om det fungerar eftersom jag aktivt valt att inte ha någon internetaccess på min studiodator, och det verkar som det behövs för att få igång programmet..

Det löser vi, skickar PM!

UPPDATERING 2015-03-07: Då ASIO inte stödjer användning av ett ljudkort i fler än ETT program samtidigt, krävs hack som t.ex. ASIO4ALL och asio multi server för att kunna använda MiGiC på Windows. Då detta är onödigt krångligt och verkar kunna ställa till en del problem har jag påbörjat en migrering av programmet till VST, AAX och Audio Units istället. Detta resulterar i att man inte längre behöver några extra program utan kör MiGiC som en helt vanlig plugin = INGET KRÅNGEL. Har lyckats flytta över algoritmerna då de är skrivna som ren kompatibel C-kod. GUIt kommer däremot behöva skrivas om från grunden. Om intresse finns kan jag lägga upp en version med ett mycket simpelt GUI som fortfarande duger till att köra programmet som det är tänkt. Jag jobbar så fort jag kan med detta och räknar med att ha pluggen klar om 1-2 veckor.

Redigerat av PheelipKarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag gjorde ett par takter ingen monsterhit direkt hehe men med lite träning så kanske man kan lira också.

Tog bort den det blev för långt innan det började lira

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Hmm sände den live så man får tydligen scrolla fram lite innan den så kallade musiken börjar. Trodde man kunde redigera så bara musiksnutten lirade en kort stund men det funkar inte innan den är lagrad på riktigt på tuben. Nåja den får va en stund sen tar jag bort den ur tråden.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Testar gärna AU-versionen när det blir dags 🙂

(Kör Logic X)

På Mac kommer det inte bli någon skillnad eftersom standalone-appen funkar bra utan diverse hack. Det enda är väl iofs att man kan köra MiGiC på färdiginspelade spår.. Men syftet med appen är ju att konvertera fort i realtime. 🙂

Hmm sände den live så man får tydligen scrolla fram lite innan den så kallade musiken börjar. Trodde man kunde redigera så bara musiksnutten lirade en kort stund men det funkar inte innan den är lagrad på riktigt på tuben. Nåja den får va en stund sen tar jag bort den ur tråden.

Var iväg igår kväll men hade ju varit kul att se! Länka gärna om du har kvar det på YT 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag kan inte prova om det fungerar eftersom jag aktivt valt att inte ha någon internetaccess på min studiodator, och det verkar som det behövs för att få igång programmet..

+1 :/

Kommer aldrig att köra program på studiodatorn som kräver internetuppkoppling för att starta.

Testade att dra igång programmet på hemmamacen, men kunde inte välja annat ljudkort än det inbyggda, har ett gammalt Presonus Inspire på den,

drivisarna är inte officiellt supportade till Mavericks så det kanske är därför ?

Kör systemljud på det inbyggda, bara Logic som använder Inspirekortet.

"Studiomacen" kopplar jag aldrig upp på nätet, så där kan jag inte testa.

Link to comment
Dela på andra sajter

+1 :/

Kommer aldrig att köra program på studiodatorn som kräver internetuppkoppling för att starta.

Testade att dra igång programmet på hemmamacen, men kunde inte välja annat ljudkort än det inbyggda, har ett gammalt Presonus Inspire på den,

drivisarna är inte officiellt supportade till Mavericks så det kanske är därför ?

Kör systemljud på det inbyggda, bara Logic som använder Inspirekortet.

"Studiomacen" kopplar jag aldrig upp på nätet, så där kan jag inte testa.

Internetaccessen är för att skydda så att betan ska sluta fungera när jag släpper den skarpa versionen. MEN om man garanterar att inte sprida programmet vidare så kan jag kompilera en offline-version som jag skickar via mail. Har inte stött på felet med att ljudkortet inte dyker upp innan.. Kan du välja det i Mavericks som systemljud eller vad man säger under inställningar? Jobbar som en galning med VST/AU/AAX där slipper man välja ljudkort då DAWn redan gör det, men räknar att det är ett par veckor fram innan den är klar. Angående offline-versionen så kan vi lösa det via mail.

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Angående musiksnutten jag gjorde den tog jag bort och det kommer inte gå världshistorien som nåt större misstag kan jag lugnt lova 😄 . Jag sände den live till youtube för att spara tid, brukar göra så så slipper man ladda upp och så får man ju med kameran också.

Nu har jag testat lite mer och det är helt enkelt för lång delay för att jag ska kunna spela och hur jag än ställer in programmet så blir det ingen större skillnad dessvärre. Förmodligen så har det att göra med Logic och inte ditt program.

Jag har rotat runt i midi inställningarna i Logic men hittar inget som rappar upp triggningen. Det kan eventuellt också bero på att Delta 44 kortet är ett Pci (inte Pcie) kort så det är för långsamt men det undrar jag då jag förmodar att många kör med USB ljudkort nu för tiden och att du därmed måste ta det med i beräkningen när du programmerar.

Det verkar som att det är lite skillnad beroende på vilket ljud och synt jag testar med men ingen funkar tillräckligt bra så det går att spela dessvärre.

Ska testa med musikdatorerna också men jag tror dessvärre inte att det blir nån skillnad för även om jag kör med två olika ljudkort på videodatorn just för det här experimentet så brukar den alltid hänga med utan att det laggar.

Redigerat av Burnin Sven
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! Dejavue! 1985 stod jag och demade en Roland Midi gitarr kopplad till en Ensoniq Mirage med samplat flygelljud.. Det har tydligen inte hänt så mycket sen dess förutom att kraftfullare processorer gjort kortare latency!

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Aha! Dejavue! 1985 stod jag och demade en Roland Midi gitarr kopplad till en Ensoniq Mirage med samplat flygelljud.. Det har tydligen inte hänt så mycket sen dess förutom att kraftfullare processorer gjort kortare latency! ������

Då var jag inte ens född! 😉 Hur fungerade det systemet? Speciell mic?

Redigerat av PheelipKarlsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Goda nyheter man får helt enkelt slå på low latency mode i Logic så lirar det galant. Fan vad dum jag är tänkte aldrig på det 😄 . Nåja nu ska jag testa att göra lite musik, skoj skoj.

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående musiksnutten jag gjorde den tog jag bort och det kommer inte gå världshistorien som nåt större misstag kan jag lugnt lova 😄 . Jag sände den live till youtube för att spara tid, brukar göra så så slipper man ladda upp och så får man ju med kameran också.

Nu har jag testat lite mer och det är helt enkelt för lång delay för att jag ska kunna spela och hur jag än ställer in programmet så blir det ingen större skillnad dessvärre. Förmodligen så har det att göra med Logic och inte ditt program.

Jag har rotat runt i midi inställningarna i Logic men hittar inget som rappar upp triggningen. Det kan eventuellt också bero på att Delta 44 kortet är ett Pci (inte Pcie) kort så det är för långsamt men det undrar jag då jag förmodar att många kör med USB ljudkort nu för tiden och att du därmed måste ta det med i beräkningen när du programmerar.

Det verkar som att det är lite skillnad beroende på vilket ljud och synt jag testar med men ingen funkar tillräckligt bra så det går att spela dessvärre.

Ska testa med musikdatorerna också men jag tror dessvärre inte att det blir nån skillnad för även om jag kör med två olika ljudkort på videodatorn just för det här experimentet så brukar den alltid hänga med utan att det laggar.

Jag har utvecklat det med ett USB-ljudkort så det kan inte ha med det göra.. Det som skulle kunna lägga till latency är buffer size, du ställer ju vad du vill ha för buffer size både i Logic och i MiGiC 🙂 vad har du satt dom på? I Logic och i MiGiC? Sen ställer du ju även in "speed" i MiGiC men den antar jag att du labbat med.. (inte ens slöaste inställningen ska inte ge så grov latency)

Mitt system klarar 32 samples / buffer i MiGiC utan några problem, du bör i alla fall ligga under 128 för att inte buffer sizen ska ställa till det. Är i fullgång med VST/AU/AAX då blir det automatiskt samma buffer size i MiGiC som resten av programmet vilket kanske löser problemet åt dig. Du råkar inte ha Ableton installerat eller en standalone synth installerad för att jämföra? Jag spelar genom ett apogee ONE och har inte mer latency än vad man ser/hör i demon och det är omärkbart när man spelar.

Goda nyheter man får helt enkelt slå på low latency mode i Logic så lirar det galant. Fan vad dum jag är tänkte aldrig på det 😄 . Nåja nu ska jag testa att göra lite musik, skoj skoj.

😄 :D

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu lirar det bättre men inte jag 😄 men skitsamma. Kör med webkameran orkar inte koppla upp dom andra.

https://www.youtube.com/watch?v=wPZ7NiYh9Ag

Grymt!! 😄 Måste säga att det var riktigt kul att få se någon annan spela genom programmet och jag tyckte det visst det var bra spelat! 🙂 Kul!!

Skall testas:-)

mvh/Peter

Vad kul! 🙂 Mac eller Win?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Tack det var snällt av dig men jag har mina begränsningar så nån musiker det är jag inte mer en glad amatör. Ska testa att dra ner logic till 32 och se om det triggar ännu bättre.

För att kunna sända live med ljud så måste jag utom delta 44 kortet och det interna även använda Soundflower samt LineIn samtidigt men det påverkar inte latencyn nämvärt så det är nog helt enkelt Logic och Logics syntar som är flaskhalsen.

Om man bortser från spelskickligheten mellan dig och mig så är det ändå ljusår mellan hur bra det triggar om man jämför din film med hur det triggar när jag spelar med mina grejor. Min dator och övriga komponenter funkar bra det vet jag så då återstår Logic så vitt jag förstår.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack det var snällt av dig men jag har mina begränsningar så nån musiker det är jag inte mer en glad amatör. Ska testa att dra ner logic till 32 och se om det triggar ännu bättre.

För att kunna sända live med ljud så måste jag utom delta 44 kortet och det interna även använda Soundflower samt LineIn samtidigt men det påverkar inte latencyn nämvärt så det är nog helt enkelt Logic och Logics syntar som är flaskhalsen.

Om man bortser från spelskickligheten mellan dig och mig så är det ändå ljusår mellan hur bra det triggar om man jämför din film med hur det triggar när jag spelar med mina grejor. Min dator och övriga komponenter funkar bra det vet jag så då återstår Logic så vitt jag förstår.

Jag tyckte det såg ut som att det följde ditt spel bra, om du använder soundflower så kanske du får en extra buffers latency? Se gärna över buffer size även i Logic och se hur det blir. Har du någon standalone synth som t.ex. FM8? Jag använde FM8 när jag spelade in och var befriad från märkbar latency. Finns en hel del roliga ljud i FM8 och en gratis demoversion på www.native-instruments.com

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Det funkar bra när man sätter buffer size till 32 i Logic och utan soundflower så lite latency får man tydligen ändå med soundflower när det gäller att trigga midi via en gitarrmikrofon vilket kanske inte är så konstigt.

Tänkte på en sak till nämligen att det rimligtvis också blir lite beroende på guran och hur den är konstruerad med mickar och placering av dom samt antal hur precisionen triggningen blir när man lirar. Nu för tiden har jag bara en budget Gibson nån slags SG standard variant med bara en mick vid stallet vilket gör att strängarnas största svängningsomfång eller vad man ska kalla det blir ganska långt bort från micken. Det tycker jag borde kunna inverka på hur triggningen blir tajmad gentemot hur ljudet spelas upp. Halsen på guran måste också vara ganska bra med jämn höjd på banden så man får minimalt med missljud som kan störa signalen.

Sen måste man i alla fall kunna förstå någorlunda hur instrumenten vars ljud man spelar egentligen spelas och även när det gäller tonart. Typ det underlättar om man tex väljer blås att "tuta" tonerna. Sen underlättar det också om man lirar vettigt 😄

Kort sagt ditt program är det inget fel på.

Tack för chansen att få testa och lycka till.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör logic 9, OS 10.7.5 oct ett fire face 800 interface .

När jag spelar på gitarren hörs den rena tonen tillsammans med ett lite fördröjd " stältrumme ljud ". Macen jag kör på är en Macpro 2.1. Har labbat med olika buffervärden men får inget utslag som visar på ingående midisignal .

Har du några förslag på hur jag skall få det att fungera ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Jag tror du måste starta programmet först innan du startar Logic och sen måste du välja ditt ljudkort i drop ner menyn i programmet. I Logic så gör du ett sofware instrument spår och väljer en synt så ska det funka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr så fungerar det inte . När jag spelar på midi keyboarden så visar logic att den tar emot midi data men när jag spelar på gitarren får logic ingen midi info .

Kan det bero på att min dator inte kan boota upp i 64 bit kernalmode ( obs ej 64 bit mode ) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...