Jump to content
Annons

MiGiC, svensk Midiconverter för gitarr (VST/AU)


Recommended Posts

Uppdatering: 2018-06-13

Hej på er, har nu tagit produkten ett steg längre och lanserat MiGiC Evo här har ni en liten demo:

https://www.youtube.com/watch?v=NWVFtHdCyas

Programmet finns på http://www.migic.com Vore grymt kul om särskilt ni som varit med hela vägen från början ville ta er en titt/testa programmet. Det var här allting startade. 🙂 Hoppas ni får en grym sommar!

/Philip

----------------------------------------------------------

 

Hej studioforum 🙂 ,

 

Jag har skapat en mjukvara som gör om gitarr till midi i realtid och nu tagit sig vidare till betastadiet.

 

https://www.youtube.com/watch?v=ncQ63vKCzjU

 

Just nu söker jag betatestare som kan hjälpa mig förbättra programmet genom att hitta eventuella buggar och komma med förslag på förbättringar innan en riktigt release.

 

Som betatestare får du en fullversion av hela programmet när det är klart och gratis uppdateringar.

 

Betan kan laddas ner gratis på http://www.bituosity.com och alla är välkomna att testa.

 

Uppdatering: 2015-07-30

Beta 5 finns nu tillgänglig för nedladdning och introducerar en rad nya MIDI-funktioner som en smart harmonizer, PB-justering och limiter.

 

Lycka till! 🙂

 

Mvh,

Philip

Redigerat av PheelipKarlsson
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hallå,

Hur upplever du själv att din algoritm står sig gentemot de främsta konkurrenterna såsom Jam Origins MIDI guitar t ex? Vad är selling point för din mjukvara om köpare står och velar mellan de båda?

http://jamorigin.com...ts/midi-guitar/

1. MiGiC har betydligt mindre latency, (uppmätt genom att spela in samma signal i båda programmen samtidigt och jämföra midiresultatet i Ableton)

2. Jam Origin har ett helt team som jobbar med sin produkt, jag har byggt MiGiC och alla dess komponenter själv med start från nyår 2015 vilket gör att jag kommer kunna sätta ett betydligt lägre pris än 1000kr.. MiGiC kommer aldrig kosta över 25 dollar oavsett plattform. Just nu.. gratis 🙂

3. MiGiC har ett enklare och mer intuitivt GUI för snabb konfigurering av ljudkort och konvertering.

4. MiGiC kommer i nästa release ha midi-effekter så som automatiska stämmor, kompression osv.

5. Algoritmerna i MiGiC är CPU-snålare vilket ger mer resurser över till alla grymma synthar man vill spela.

6. MiGiC är "Engineered in Sweden" och inte i Odense 😉

Behöver en liten startsträcka innan jag lyckats genomföra allt jag vill, men nu är iaf första betan ute efter 2 månaders utveckling och ska bli kul att se hur jag kan ta det här ifrån om det finns ett intresse 🙂

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag testar också jag suger på att spela bara men vi kör ändå 😄

haha! BARA ÖS! 😉

Har aldrig använt nåt sånt förut och såg att du aldrig använder ackord i videon. Är det sånt som inte går att göra med såna här midi-program?

Hej! Det går visst att göra 🙂 Det sätter bara högre krav på själva algoritmen man använder för att detektera tonerna.. I videon använder jag aldrig ackord för att det ännu inte är implementerat i programmet men det kommer det bli till nästa eller näst nästa beta (Detta är en mycket tidig version av programmet och all funktionalitet är ännu ej implementerad) men det finns en bock utritad i programmet ("poly") som man kommer kunna kryssa i ett par släpp fram.

Om du spelar gitarr tycker jag definitivt du ska prova för det är grymt kul! Särskilt när syntharna reagerar på hur hårt du spelar och hur du böjer tonerna på gitarren 🙂 Kör hårt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kul idé! Spelar tyvärr inte gitarr, men funderade på hur den skulle reagera på sång och andra instrument? 🙂

Jag vet att saxofon och flöjt lirar ganska bra, haha lite otippat sådär.. Men bas lär funka bra i alla fall för de lite ljusare tonerna, vad hade du tänkte testa? 🙂 Sång hade ju varit coolt att prova!

Jag har windows 7. Stod: Built for windows 8.1 🙁

Kan det funka ändå?

Det är lite dumt skrivet av mig, jag är ganska säker på att samma instruktioner som jag spelat in för windows under "Download for Windows" kommer funka även på Windows 7 men ännu inte fått det bekräftat, har inte haft ett system med Windows 7 tillgängligt att testa för än... Om du vill hade det varit riktigt snällt av dig att testa instruktionerna som ligger ute fast på Windows 7? 🙂 Tror som sagt att det ska funka!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Men jag hittar inte pluggen i Logic eller det kanske inte är ett mjukvaru instrument på det viset?

Link to comment
Dela på andra sajter

Får det inte att funka men det kan bero på min datadyslexi. Ska påt igen sen.

Startar själva programmet? Har du ett ASIO-kompatibelt ljudkort?

Men jag hittar inte pluggen i Logic eller det kanske inte är ett mjukvaru instrument på det viset?

Det är ingen riktig plugg utan ett program som du kör vid sidan om 🙂 På Mac behöver du bara starta programmet, välja ditt ljudkort å bam! så har du Midi i Logic 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä programmet startar inte. Saknas en .dll-fil. Jo jag har ett M-audio.

Har nu fått bekräftat att det ska funka på Windows 7. Därför låter det med största sannolikhet som att du råkat kryssa ner ett av installationsprogrammen, gissar på de sista som startar automatiskt i slutet av installationen, skickar ett PM!

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Startar själva programmet? Har du ett ASIO-kompatibelt ljudkort?

Det är ingen riktig plugg utan ett program som du kör vid sidan om 🙂 På Mac behöver du bara starta programmet, välja ditt ljudkort å bam! så har du Midi i Logic 🙂

Ok tack för svar ska testa igen. Dropner menyn syns inte helt dessvärre så jag kan inte välja mitt ljudkort samt att pogrammet stänger ner när jag väljer midi fliken eller vad man ska kalla den. Kör sista versionen mountainlion på den här maskinen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är jag lite mer osäker på, men det hade varit kul att få bekräftat 🙂 Tror du att du kan installera programmet och bara se om det startar? tack på förhand!

Ska absolut testa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok tack för svar ska testa igen. Dropner menyn syns inte helt dessvärre så jag kan inte välja mitt ljudkort samt att pogrammet stänger ner när jag väljer midi fliken eller vad man ska kalla den. Kör sista versionen mountainlion på den här maskinen.

Snap! Fick för mig att det var Windows-versionen av någon anledning.. Nu är jag med 🙂 Du menar midi-fliken upp vid äpplet, alltså apple-menyn? Den ska egentligen inte vara där *skäms*, försvinner till nästa beta, sorry! Du ska bara behöva använda flikarna i själva MiGiC-fönstret för att ställa in 🙂 Däremot låter det lustigt att du inte kan välja ditt ljudkort i dropdown-menyn på setup ... Är det som att det inte får plats? Tror du att du skulle kunna PMa en screenshot? Tack för att du tar dig tid! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej...

Spännande detta....gjorde en download...men får inget ljud i din pryl. Beror säkert inte på dina saker utan på OFÖRSTÅND hos mig....

Följande har jag: Macbook Pro Os X Yosemite 10.10.2 och senaste Logic 10.10.1

Verkar vara något jag inte gör eller glömmer göra (alltså inte vet vad jag SKALL göra). Kör logic...och testat med olika kanaler där...kör ditt prg parallellt....men får ingen koppling...LJUD

mvh

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej okej...

Nu får jag grunkan att reagera.....den visar tonerna jag spelar på min gitarr! MEN hur får jag nu lite kul midiljud i logic...någon som vill förklara....För än så länge ligger det väl som vanlig ljudfil...typ eller vad jag skall säga...har ju en audiofil i logic....

Kul detta!

mvh

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej hej...

Spännande detta....gjorde en download...men får inget ljud i din pryl. Beror säkert inte på dina saker utan på OFÖRSTÅND hos mig....

Följande har jag: Macbook Pro Os X Yosemite 10.10.2 och senaste Logic 10.10.1

Verkar vara något jag inte gör eller glömmer göra (alltså inte vet vad jag SKALL göra). Kör logic...och testat med olika kanaler där...kör ditt prg parallellt....men får ingen koppling...LJUD

mvh

Göran

Det här ska vi fixa!

I MiGiC-fönstret finns det en panel som heter "Setup" sen en lista med "Input Device" i den här listan väljer du ljudkortet du har kopplat in gitarren på. Under står det "Ch 1." "Ch. 2 " osv här väljer du vilken kanal på ljudkortet du har gitarren på, för att se att du får in ljud i programmet kan du verifiera med att bocka i "Monitor" som står bredvid kanal så ska du höra ljudet som går in i programmet. Logic körs (än så länge) parallellt med MiGiC. Hoppas du får liv i det för det är riktigt skoj när man spelar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej okej...

Nu får jag grunkan att reagera.....den visar tonerna jag spelar på min gitarr! MEN hur får jag nu lite kul midiljud i logic...någon som vill förklara....För än så länge ligger det väl som vanlig ljudfil...typ eller vad jag skall säga...har ju en audiofil i logic....

Kul detta!

mvh

Göran

Underbart!

Själv kör jag Ableton vilket man får en hel del roliga ljud till när man spelar, ES2 tror jag är kul i Logic, annars kan jag rekommendera att du laddar hem en testversion av FM8 eller Massive från www.native-instruments.com så får du många roliga ljud 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, älvar vad fräckt

Det är inte lätt att få...det att låta rena toner....men det är nog en inställningar av känslighet....skall bli kul att labba med detta....

Nu vet du att det fungerar på de senaste versioner inom mac världen i alla fall!

KUL KUL....

Tack

Göran

Link to comment
Dela på andra sajter

Burnin Sven (oregistrerad)

Snap! Fick för mig att det var Windows-versionen av någon anledning.. Nu är jag med 🙂 Du menar midi-fliken upp vid äpplet, alltså apple-menyn? Den ska egentligen inte vara där *skäms*, försvinner till nästa beta, sorry! Du ska bara behöva använda flikarna i själva MiGiC-fönstret för att ställa in 🙂 Däremot låter det lustigt att du inte kan välja ditt ljudkort i dropdown-menyn på setup ... Är det som att det inte får plats? Tror du att du skulle kunna PMa en screenshot? Tack för att du tar dig tid! 🙂

Att programmet stängde ner försvann under natten efter omstarten i dag nåt med att rensa cachen för os x kanske. Drop ner menyn går inte så långt ner att den visar alla mina ljudenheter helt. Jag har ett gäng ink två virtuella ( soundflower) i den här datorn. Bland annat så har jag ett m audio 44 som går med en specialskriven drivrutin i och med att stödet för det och 1010 försvann. Det skymtar lite i menyn ändå och när jag valde det så frös datorn. Just då så körde jag på datorns interna ljudkort så det verkar som att programmet inte fixar att det antingen ska byta till ett annat ljudkort eller att systemet kör med två ljudkort dedikerade till var sitt program på samma gång.

Obs det kan beror på att det är en Xeon 6 core hackintosh som bygger på ett gammalt Asus P6 T SE moderkort 😄 men det brukar faktiskt funka helt som en riktig mac. Jag har en Mac Pro också men dessvärre inget riktigt ljudkort i den men jag skulle i och för sig ändå kunna testa om jag hittar en sladd med tele eller phono till minitele i sladdröran här och köra med min lilla Behringer mixer till guran.

Återkommer om hur det gick sen haha

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, älvar vad fräckt

Det är inte lätt att få...det att låta rena toner....men det är nog en inställningar av känslighet....skall bli kul att labba med detta....

Nu vet du att det fungerar på de senaste versioner inom mac världen i alla fall!

KUL KUL....

Tack

Göran

Grymt! Du får labba med "Sens" och "Speed".. Den första stället in hur hårt du måste slå för att få den att detektera tonen medan den andra ställer in hur lång tid algoritmen har på sig att gissa.. Kolla också så att du inte har för stark insignal in till programmet så att ljudvågen distar, då kan det ställa till det lite.. Men grymt kul att det funkar för dig!

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Att programmet stängde ner försvann under natten efter omstarten i dag nåt med att rensa cachen för os x kanske. Drop ner menyn går inte så långt ner att den visar alla mina ljudenheter helt. Jag har ett gäng ink två virtuella ( soundflower) i den här datorn. Bland annat så har jag ett m audio 44 som går med en specialskriven drivrutin i och med att stödet för det och 1010 försvann. Det skymtar lite i menyn ändå och när jag valde det så frös datorn. Just då så körde jag på datorns interna ljudkort så det verkar som att programmet inte fixar att det antingen ska byta till ett annat ljudkort eller att systemet kör med två ljudkort dedikerade till var sitt program på samma gång.

Obs det kan beror på att det är en Xeon 6 core hackintosh som bygger på ett gammalt Asus P6 T SE moderkort 😄 men det brukar faktiskt funka helt som en riktig mac. Jag har en Mac Pro också men dessvärre inget riktigt ljudkort i den men jag skulle i och för sig ändå kunna testa om jag hittar en sladd med tele eller phono till minitele i sladdröran här och köra med min lilla Behringer mixer till guran.

Återkommer om hur det gick sen haha

Rätt med Hackintosh, kör jag med på! 😉 Hade inte räknat med så många ljudkort så ska fixa en ordentlig rull-list till nästa beta så man kan ha hur många som helst ! 🙂 Om det crashade när du tryckte på midi i apple-menyn så var det inte så konstigt för där är en riktig bugg, crashar där på min burk med, kommer vara borta i nästa 🙂

Vore kul om du med fick igång det på en hackintosh!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...