Jump to content
Annons

Engine 2 i FL Studio 11


eligolf

Recommended Posts

Hej, jag har precis laddat ner demot till Era Medieval Legends vilket behöver Engine 2 för att kunna laddas. Jag lyckades ladda in mina instrument i denna och sedan lägga ut dom på olika MIDI Out kanaler som jag brukar med mina Play bibliotek (EWQL). Märkte att jag inte kan ändra ljudet på mina Engine 2 instrument dock i piano-rollen (vilket är länkat till volymen på MIDI out). Någon som vet hur jag kan få Engine 2 att förstå att den ska lägga volymkontrollen för instrumentet på min MIDI out? Hittar inget på google.. Hoppas jag var tydlig, annars får ni fråga 😉

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ursäkta, men jag förstår inte alls hur du får ihop MIDI-out med att ändra på ljudet i vst:n 🙂 Pluggen i sig skickar ljud till FL Studios egna interna mixer, till den kanal man väljer att skicka till som by default är Master. Piano roll (där man klickar ut noterna) skickar midi-information till pluggen. Så jag förstår inte riktigt vad problemet är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte om du är bekant med Play engine men ska försöka förklara. Det är ett plugin där jag laddar in tex 3 instrument. När jag öppnar detta plugin och går till settings så väljer jag en input och output port, tex 1. I pluginet väljer jag också midi channel på mina 3 instrument till tex 1, 2 och 3.

Sedan lägger jag till 3 midi out channels vilka alla får port 1 men dom får channel 1, 2 och 3 respektive. På detta vis slipper jag ladda in lika många Play engines vilka kräver datornkraft.

Så nu har jag dom 3 instrumenten på 3 olika midi outs. Det ser då ut tex som i mitt screenshot där "Silk" är min Play engine och de tre instrumenten ligger i olika midi out. Det är i dessa midi outs som det inte händer något med volymen på mina instrument även fast dom är länkade (eller ja, tydligen inte).

Som sagt funkar detta bra med Play engine som är EWQL plugin för att ladda instrument men inte för Engine 2 som är Best Service plugin. Jag gör precis samma sak i båda fallen. Instrumenten funkar att spela, det går att ändra velocity osv. Pan och volym funkar dock inte.

Hoppas jag var tydligare 🙂

post-37816-0-59684000-1423060724_thumb.png

Redigerat av eligolf
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...