Jump to content
Annons

Fråga om uppspelning via ljudkort (nybörjare)


SamuelKarlsson

Recommended Posts

Jag har ett Saffire Pro 24 ljudkort kopplat till min windowsdator med firewire. I min dator har jag även kopplat ett par högtalare. Jag undrar om det är möjligt att koppla in en bas till ljudkortet och få ut ljudet genom datorns högtalare? Alltså att på någon vis få ljudkortet att sända signalen vidare till datorns interna ljudkort. På så vis hade jag kunnat spela bas med hjälp av ljudkortet utan att behöva kravla bakom datorn och koppla ur högtalarna för att sedan koppla in dem i ljudkortet.

Tack på förhand! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Absolut! Koppla in basen till någon av instrumentingångarna. Ingång 1 och 2 på fronten är en kombikontakt där du kan koppla XLR-kabel för mik och telekabel för gitarr/bas.

Sedan har du datorn igång och startar ljudkortets mixermjukvara Saffire MixControl. Höj upp regeln där du kopplat in basen så går basen ut i högtalarna med hjälp av ljudkortets mixer och du slipper fördröjningen som uppstår om signalen skulle passera genom inspelningsprogram först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Absolut! Koppla in basen till någon av instrumentingångarna. Ingång 1 och 2 på fronten är en kombikontakt där du kan koppla XLR-kabel för mik och telekabel för gitarr/bas.

Sedan har du datorn igång och startar ljudkortets mixermjukvara Saffire MixControl. Höj upp regeln där du kopplat in basen så går basen ut i högtalarna med hjälp av ljudkortets mixer och du slipper fördröjningen som uppstår om signalen skulle passera genom inspelningsprogram först.

Tack, när jag gör det får jag ljud i hörlurarna som är inkopplade i ljudkortet (Saffire). Problematiken är att jag har högtalarna inkopplade i datorn och inte i ljudkortet. Går det att få ljudet genom högtalarna utan att koppla in dem i ljudkortet?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Kör du windows är det ingen höjdare att sätta högtalarna i datornsuttag, kommer att bli fördröjninng. Förvisso kan du få till det bättre med asio4all drivrutiner men det bästa är koppla in till Saffire ljudkortet.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför vill du inte ha högtalarna kopplade till Saffirekortet ?

Du kan väl ta ut windowsljuden genom Saffiren ist f det inbyggda ?

Du kan också ta in det inbyggda kortets ljud till ett par av

lineingångarna på Saffiren om du vill undvika att köra Saffire som default ljudkort för windows.

Redigerat av JakobP
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...