Jump to content
Annons

Di box synt medhörning


Grahnen

Recommended Posts

Törs man nämna det där med linebox igen på detta forum? Finns ju enormt mycket om detta men jag måste nog i alla fall beskriva mitt "problem".

Jag spelar Synt i lite olika sammanhang. Revy, coverband mm. Har en Nort Sage 2. Jag/vi har inget eget PA utan det är ungefär fyra olika ljudbolag som används på orten jag bor. Då kommer man till för mig en mycket viktig sak, "min egen medhörning!". Jag äger två aktiva högtalare. 300W som låter hyfsat. Jag vill lyxa till det med att ha stereo även i min medhörning. Blir fan så mycket roligare och bättre att spela då. OCH jag vill själv kunna reglera volymen på min medhörning utan att det påverkar volymen ut till PA:t. Alltså kan jag inte reglera detta med syntens volymkontroll.

Nu kommer problemet: Bara en stereoutgång på synten. Ljudteknikerna vill oftast koppla in synten till PA:t direkt till en linebox. Alltså inte via en liten mixer jag har för att dela signalen till min medhörning och ut till PA. Visst oftast har de linbox med link ut där jag kan ta signal till min medhörning men ibland inte. DÄRFÖR funderar jag på att skaffa en egen linebox, stereo med link ut. MEN då har jag ju förstått att det är en djungel av olika typer av lineboxar. Första frågan kan vara Aktiv eller passiv, finns det något självklart val där? Eller handlar det om prisnivån? Olika risk för brum? I sanningens namn är väl inte ljudkvaliteten i min medhörning inte superviktig utan ljudet ut tipp PA viktigare. Finns det några självklara tipps om just vilken typ av linebox jag bör skaffa?

Sedan är det ju så illa att jag måste väl ha en liten mixer i alla fall mellan link ut på lineboxen och de aktiva högtalarna? För att kunna reglera volymen separat till min medhörning? Jag vill ju kunna göra detta enkelt uppe i närheten av synten så man kan reglera när som helst. Kan ju skilja på senljudet från andra musiker under en spelning. Finns inget värre än om man inte hör sig själv eller om det blir för hög volym jämfört med de andra på senen. Ja jag är kanske för petig men fan för och sitta och "gissa" vad man spelar. Jag vill inte ha någon stor klumpig mixer. Behöver ju igentligen bara vara för volymreglering. Kanske bra med en extra line in för mp3 ibland.

Något tipps där?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
"min egen medhörning!". Jag äger två aktiva högtalare. 300W som låter hyfsat.
Problemet är att ljudteknikern (FOH eller ev. monitormix) vill ha kontrollen över medhörningen. Självklart ska du vara nöjd med din medhörning men det är knepigt med musiker som dundrar på själva.

Till slut frågar någon ljudteknikern.

-Går det att höja sången lite? Jag hör mest pianot.

-Jag vet. Jag har stängt av pianokanalen i PA:t, det är bara hens medhörning som hörs nu. Och det läcker in i sångmiken också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en egen mixer för din medhörning, skaffa hörlurar till den istället för dina stora högtalare. Både dina medmusikanter och ljudteknikerna kommer att vara dig evigt tacksamma 🙂

Vad gäller line-boxar så tror jag inte att någon kommer märka någon skillnad på ljudkvalitén även om du väljer en billigare. Vi har t ex Thomanns billigaste passiva till våra backingtracks, funkar alldeles utmärkt. Köp en som har de funktioner du vill ha, och kanske passar in i din rigg "formmässigt" (storlek, på vilken sida olika kontakter sitter o s v).

Link to comment
Dela på andra sajter

Hela nordserien har väl både linjeutgångar och hörlursutgång. Jag skulle se om det funkar med ett par snäckor med separat volymkontroll. På så sätt får du egen (privat 😉 ) medhörning, och så slipper du lösa lådor, monitorer, eventuella adaptrar sladdar m.m.

Redigerat av Cathrine
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...