Jump to content
Annons

Hur få MIDI att fungera med Casio elpiano? (nybörjare)


SamuelKarlsson

Recommended Posts

Jag har ett Casio Celviano AP-21 elpiano med MIDI ut och ingångar och ett Focusrite Saffire Pro 24 ljudkort kopplat till datorn med firewire. Jag har kopplat elpianots midi-ut till ljudkortets (Saffire Pro 24) midi-in. Hur går jag sedan tillväga för att kunna få det att funka i ProTools? När jag skapar ett intrument track med t.ex. Xpand, så händer inget när jag trycker på pianots tangenter. Jag vet inte riktigt var jag ska börja.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Använder inte PT, men du lär behöva, i någon undermeny för devices e.d, se till att MIDI-portarna är valbara. Sedan måste du välja denna midiport/kanal som ingång på ditt instrument-track för att det ska routas rätt. Förutsatt att du då även har ett mjukvaruinstrument laddat, vilket jag antar Xpand är.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först: gå in i "Setup/Midi/Input Devices" och se till att ditt ljudkorts midi är förbockat. Du kan också gå in i "Midi Studio" och välja ditt ljudkorts midi. Dessa ligger i rullgardins-menyerna ovanför Edit-fönstret eller Mixer-fönstret. Sen går du in på instrumentkanalen och väljer rätt midi-port och kanal, precis som JohnRick berättat tidigare.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...