Jump to content
Annons

Stim: Stereo i hyrbil upphovsrättsintrång


Zakyath

Recommended Posts

Annons

Logiken här enl STIM verkar vara att om man inte äger stereon, utan hyr den via hyrbilen, så räknas det som allmän distribution. Nästa logiska steg bör vara att kräva pengar av de företag som hyr ut brunvaror till hem och hushåll. Kanske t o m de som köper stereo på avbetalning?

"Får" man lyssna på radion på jobbet om det är ens egen apparat men andra kan höra, eller är det företagets skyldighet mot STIM att betala?

Link to comment
Dela på andra sajter

Logiken är väl att stereon och musiken som spelas på den är en del av tjänsten, och därav vad hyrbildsfirman tjänar pengar på. Och i och med att de tjänar pengar på musiken, bör de ge skälig ersättning till STIM. Så jag tycker inte dina "nästa logiska steg" förefaller rimliga.

Link to comment
Dela på andra sajter

...Det tycker jag:

Hyr en bil med stereo = STIM-betalning.

Hyr en stereo = STIM-betalning.

Sedan ställer jag mig neutral till om NÄR man borde ge STIM ersättning. Men om det ena fallet (hyrbil med stereo med radio) ska gälla tycker jag att det är rimligt/logiskt att andra fallet (hyr-stereo med radio) gäller.

...För det är väl inte musik utöver det radion kan ge som hyrfirman "bjuder" på? Annat är det om bilen har tex Spotify-abonemang men inte hyr-stereon. I sånt fall tycker vi nog mer likadant. Det blir ju som att tex hyra en videofilm. Och jag utgår ifrån att videouthyrare, och bibliotek, mfl, ger pengar till rätt instans för distributionen.

Redigerat av Erik dP
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Logiken är väl att stereon och musiken som spelas på den är en del av tjänsten, och därav vad hyrbildsfirman tjänar pengar på.

Den "logiken" förefaller inte alls särskilt logisk tycker jag. Larv. Lägg resurserna på alla radiostationer som skiter i att betala stim-avgift ist (vad jag förstått rätt vanligt bland exempelvis småstationer i USA), för att inte tala om alla internetradiostationer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hoppas innerligt att de inte får igenom detta. Vem vet vad för andra knäppa indrivningar det skulle leda till.

Det är ju en jäkla skillnad om en hotellägare väljer att spela musik i lobbyn (som togs upp som exempel). Då nyttjar hotellet musiken för att skapa stämning och väljer själva vad som ska spelas i det syftet.

Att jämföra det med en standardutrustning i en bil som uthyrningsfirman inte har nån som helst kontroll över känns väldigt långsökt.

Men jag håller med dig Erik att det borde ju gälla alla som hyr ut ljudanläggningar i såfall.

Link to comment
Dela på andra sajter

.. Och som vanligt när rapporteringen om vilken musik som spelas inte kommer in, kommer pengarna gå till t ex Per Gessle fastän jag spelar musik av Andreas Tilliander?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Låter helt sjukt att Stim kan göra så.. Droppen i havet ..Om jag Lånar Brorsans bil ..Blir man Skyldig då .. haha!

Nja. Inte så länge han inte tjänar pengar på att hyra ut bilen till dig 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det man kan fundera på är om det går att driva det ännu längre? T ex att Stim ska få ersättning för cigarettuttaget i bilen för att den kan användas till att ge ström till mp3-spelare och dylikt?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Vill STIM skapa badwill kring sin verksamhet är det här helt rätt väg att gå.

Det som gör mig allra mest förbryllad är inledningen på artikeln:

"Enligt upphovsrättslagen är det upp till den som äger upphovsrätten till ett verk att bestämma om det ska tillgängliggöras för allmänheten eller inte. Nu anser Stim, som förvaltar upphovsrätten för svenska tonsättare, att Fleetmanager har brutit mot den regeln."

Vet inte om det är journalisten som skrivit artikeln som uttryckt sig klantigt, men om inte: Menar verkligen STIM att just de som kör i Fleetmanagers bilar lyssnar på musik som annars inte är tillgänglig för allmänheten?

Link to comment
Dela på andra sajter

En artikel från STIM själva i ämnet: https://stim.se/sv/n...med-bilhutyrare

Plus en Q&A:

https://www.stim.se/sv/nyheter/varfor-hamnar-stim-ibland-i-tvist-med-foretag

Nästa sista frågan är intressant:

"

Vad är det för skillnad på en hyrbil och en lägenhet? Jag hyr min lägenhet, och jag har en radio i min lägenhet. Ska då hyresvärden erlägga avgift till Stim?

Skillnaden är att du som hyresgäst äger radion och tar med den in i lägenheten. I en hyrbil ingår uppspelningskällan i bilen du hyr."

D v s. Folk som hyr ut möblerat i andra hand (där t ex en TV ingår) ligger pyrt till... :/

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte problemet? Stim är ju på vår sida. Dom skriver ju själva att dom redan haft ett avtal, så det har betalats tidigare. I vår bransch är det" många bäckar små" som gäller och alla intäkter är viktiga för att man ska klara sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte problemet? Stim är ju på vår sida. Dom skriver ju själva att dom redan haft ett avtal, så det har betalats tidigare. I vår bransch är det" många bäckar små" som gäller och alla intäkter är viktiga för att man ska klara sig.

För mig spelar det spelar ingen roll om de är på "vår" sida (det lilla jag får från STIM kan iofs kvitta).

Jag ger inget för att de försöker dra in pengar på oskäliga grunder oavsett om det skulle gynna mig ekonomiskt.

Redigerat av rainydays
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte problemet? Stim är ju på vår sida. Dom skriver ju själva att dom redan haft ett avtal, så det har betalats tidigare. I vår bransch är det" många bäckar små" som gäller och alla intäkter är viktiga för att man ska klara sig.

Så du bryr dig alltså inte det minsta om hur STIM drar in pengar, så länge du själv får del av dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Förstår inte problemet? Stim är ju på vår sida. Dom skriver ju själva att dom redan haft ett avtal, så det har betalats tidigare. I vår bransch är det" många bäckar små" som gäller och alla intäkter är viktiga för att man ska klara sig.

Problemet som jag ser är 1) att den del de samlar in genom detta förslag endast kommer att gå till topplistelåtar samt att 2) ett oskäligt förslag kan skapa badwill vilket gör att befintliga licenstagare slutar att betala.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...