Jump to content
Annons

MIDI latency i Logic Pro X (gör mig vansinnig)


VBax

Recommended Posts

Vill synka min MPC 4000 via midi med Logic och styra software instrumenterna men använda kvantiseringen i mpcn. Så jag har kopplat in via en USB < 2 midi in /ut till 1. Midi IN på MPCn , den andra midi'n MIDI out A på MPCn sen in i Logic.

Inställningarna i Logic just nu: Synchonization >> MIDI >> MIDI CLOCK:

Transmit midi clock: Destination 1: uMIDI/O22 Port 1

Destination 2: off

Midi MTC: ej i klickat (när jag klickade i det så kunde ja inte spela in alls på nåt konstigt sätt)

midi machine controll: ej i klickat.

När jag kör både metronomen i logic och i mpcn så är latencyn kraftigt påtaglig och oerhört irriterande...

Någon som haft samma problem eller vet hur man kan lösa det? tack på förhand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

nej jag trodde att det skulle vara vanlig audio latenency men verkar ju inte så.

tyvärr kan jag inte midi sync då jag aldrig använt det, och oftast behövs det ju inte då man använder externa syntar.

om du stänger av sync helt vad händer då?

annars finns det ju en delayregel där som du kan ställa in manuellt.

du skickar alltså mididata från MPC 4000 som ska spela upp software instrument i logic?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är lite inne på samma som Spass - d.v.s. det är extremt sällan som det är problem med prestanda i MIDI-sammanhang, då MIDI-protokollet är extremt banalt och enkelt. (D.v.s. det är superlite information som skickas genom USB-sladden.)

Så tillvida du inte kör med sync av olika trummaskiner och sequencers ska det inte spela någon roll vilket interface du använder. (Annat än att du får fler MIDI in och ut.)

Oftast är det att man lassar på med EQ, kompression och dylika effekter som påverkar latensen allteftersom effektmängden ökar. (s.k. latency compensation.) Med andra ord kommer latensen att bli högre än den som är satt i ASIO-panelen för ditt ljudkort. När låten växer, växer latensen.

I de flesta musikprogram (jag kör Sonar X3), finns knapp för att temporärt slå av effekter när man spelar in och använder ljudet från en mjukvarusynt. Typ "Bypass FX", eller "Direct listening" eller "PDC" (Plugin delay compensation).

Tips: Har du någon hårdvarusynt kan du göra inspelningen med den, och sedan kopiera midi-spåret. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

I de flesta musikprogram (jag kör Sonar X3), finns knapp för att temporärt slå av effekter när man spelar in och använder ljudet från en mjukvarusynt. Typ "Bypass FX", eller "Direct listening" eller "PDC" (Plugin delay compensation).

I Logic heter funktionen "Low Latency Mode", den stänger av de "glupskaste" pluggarna men lämnar lättare pluggar som EQ etc igång 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...