Jump to content
Annons

Hur namnger ni era projekt och filer?


ostfisk

Recommended Posts

Ett problem jag har ibland är att jag döper mina sessions lite slarvigt. Exempel är att man har en mapp och där i ligger LÅT, sen ligger det LÅT mix 1, efter det ligger LÅT ny mix, sen LÅT ny mix 2. Sen kan det ligga filer som nyaste mixen, nyare mix, senaste mixen, nyaste mixen OBS! ny osv. ☺️

Det är lätt att bli förvirrad vilken som är den som gäller.

Vad har ni för system för era mixfiler och exporterningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är alltså exporteringar, och inte själva projekt-mappen (som DAW-programmet använder) vi talar om?

Dom samarbeten över nätet jag kör, då är det att en mapps namn talar om vad för material som finns inne i den. Alla filerna i den mappen har tilläggsattribut och versionsnummer, men filerna innehåller inte låtnamnet, för har mappen dom ligger i redan talat om.

T.ex. En låt kan heta "Dreams", då heter huvudmappen just "Dreams". Under dreams ligger olika "utkast" mappar, som bestäms av huruvida låten är gjord i en helt (eller nästan helt) ny utformning. Är den bara gjord i 1 utformning, så finns det bara 1 undermapp under "Dreams": Utkast 1. Finns det fler, så heter dom Utkast 2, 3 osv.

Filerna under varje utkast kan vara t.ex. Dreams med sång version 1, Dreams utan sång version 2, Dreams med sång version 2a, Dreams med sång version 2b osv.

Men eftersom mappen heter "Dreams", och undermapparna heter utkast, och man vill hålla sig kort, så heter filerna under varje utkast bara bara "m sang 1", "u sang 2", "m sang 2a", "m sang 2b" osv. Blir det många såna här, så skapar man undermappar som man döper till t.ex. "u sang 2", och i den mappen heter filerna bara A.wav, B.wav osv.

Om någon vill kopiera en av filerna från mappsystemet så är det upp till den personen att döpa om filen efter behag, så han vet vilken låt, utkast, version och attribut det är. För man kan helt enkelt inte hålla på och köra med filnamn som "Dreams_Utkast-1_med-sang_version-2b_hojd-tonart-halvton.wav". Otroligt tröttande att läsa och söka igenom, och med så många tecken och undermappar så riskerar man att gå över 256-tecken gränsen, plus att mobila enheter som telefoner och surfplattor inte har kolumnbredd nog att läsa av uppgifterna längst till höger i långa filnamn.

Att hålla koll på vad version 2b innehåller, i förhållande till 2a, det har man koll på i och med att man jobbar med den låten och dom enskilda momenten just då. Man pratar med varandra, säger att bastrumman ska fläskas på mer, och när ny version 3 kommer så vet alla vad förändringen i den är: extra fläsk i kaggen. Så man håller koll.

Men efter 4-5 dagar, så har man tappat det där. Vill man då gå tillbaka och lyssna på 'filen med mer fläsk i kicken' så kanske man inte minns vilket versionsnummer den har. För att slippa få SMS eller skype-meddelande var och varannan timme, där jag måste svara på det, så kör jag en liten logg-fil, där jag kort skriver ner vilka förändringar som varje version innehåller.

Att använda sig av förkortningar, som att 'Höjd tonart halvton upp" ska förkortas HT+1 och lägre snittvolym på hela mixen ska förkortas LV osv osv, det funkar inte. Det blir att lära sig ett halvt arkiveringssystem och folk har vare sig orken eller lusten att ta till sig det. Dom SMSar/mailar/skype-ar mig istället och då blir det bara jobbigt 😛 Därför har det visat sig bättre med loggfil, än att skriva "Dreams_Utkast-1_med-sang_version-2b_HT+2_HV.wav.

När sen mixningen kommer igång, och varje mixversion kan innehålla 10-15 förändringar jämfört med föregående version ... ja föreställ dig dom filnamnen du 😛 Logg-fil är bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Smart system med logg-fil! Det skall prova. Problemet är oftast att man kanske gillar en tidigare exportering bättre än den senaste men man vet inte om den exporteringen kommer från mix 5 eller mix 6 tex. En logg-fil löser ju sådana problem! Jag skall också testa att döpa mixer till a och b också. Då kan man ha mix 1a och mix 1b om man tycker att det är samma mix fast bara lite annorlunda. Bra tips! Någon som har andra system?

Link to comment
Dela på andra sajter

Numrerade under produktionsstadiet. Låtnamn - 0.xyz, låtnamn - 1.xyz osv.

Datummärkta under mixningsstadiet. Låtnamn 141214.xyz osv.

Flera versioner under slutmix. Låtnamn mixdown A.xyz, Låtnamn mixdown B.xyz och en textfil som säger t ex att A är huvudmix, B instrumental, C högre sång etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...