Jump to content
Annons

Mickval till trummor!


Papercut

Recommended Posts

Ska inom en snar framtid spela in trummor till ett projekt i min skolas studio.

Jag vill mest ha lite respons på mikrofonvalet. T.ex mikrofon x gör sig mycket bättre på överhäng istället för rumsmick etc. Så jag har tänkt är följande:

Kick in: Akg d112 eller beta52

Kick ut: Neumann Tlm103

Virvel över: sm57 och line audio cm3

Virvel under: sm57

Pukor: sm57

Överhäng: Tlm102

Mono rum: Akg c414

Stereorum: line audio cm3

Stereorum 2: studio projects b1

Det jag själv funderar på är om cm3, tlm102 eller b1 gör sig bäst på överhäng? Vet att bästa är att testa själv men vill ha andras input också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan förmedla en liten tanke ang OH... Jag hade två TLM102 förut jag använde bla till OH, och inget fel i det, de är väldigt bra. Men jag sålde dem till förmån för en dyrare Neumann till sångpålägg mm, o istället köpte jag två beg sE4400a till bla OH.Det fina med dem är att de har fyra olika upptagningssätt, njure, omni, supernjure och åtta. Det är enormt användbart, och ljudet blir väldigt olika faktiskt, jag har kört test nu på alla visen, cardioid ger ett hårdare ljud än omni tycker jag, och nu sist körde jag på åtta, tycker det blev bättre ändå. Med åttaupptagning kan man rikta mickarna så man inte får med så överdrivet med virvel i OH och ändå få med en del av rummet ovanför. Att så många föredrar bandmickar till OH har kanske lite av förklaringen i att alla bandmickar är just 8-mickar. Kan du få fram två st AKG414 så testa dom som OH i alla olika lägen, de är ju gjorda lika som kopiorna (?) sE4400A....

Många gillar CM3, men jag fick lite för mig att de inte riktigt pallade ljudtrycket från trummor, så jag bytte bort de tre jag hade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förmedla en liten tanke ang OH... Jag hade två TLM102 förut jag använde bla till OH, och inget fel i det, de är väldigt bra. Men jag sålde dem till förmån för en dyrare Neumann till sångpålägg mm, o istället köpte jag två beg sE4400a till bla OH.Det fina med dem är att de har fyra olika upptagningssätt, njure, omni, supernjure och åtta. Det är enormt användbart, och ljudet blir väldigt olika faktiskt, jag har kört test nu på alla visen, cardioid ger ett hårdare ljud än omni tycker jag, och nu sist körde jag på åtta, tycker det blev bättre ändå. Med åttaupptagning kan man rikta mickarna så man inte får med så överdrivet med virvel i OH och ändå få med en del av rummet ovanför. Att så många föredrar bandmickar till OH har kanske lite av förklaringen i att alla bandmickar är just 8-mickar. Kan du få fram två st AKG414 så testa dom som OH i alla olika lägen, de är ju gjorda lika som kopiorna (?) sE4400A....

Många gillar CM3, men jag fick lite för mig att de inte riktigt pallade ljudtrycket från trummor, så jag bytte bort de tre jag hade.

Tack för utförligt och informativt svar! Hade gärna testat olika upptagningskaraktärer men vi har bara en c414 annars hade jag kört dom som överhäng! Riktigt trevlig mångsidig mick.

Hur tycker du tlm102 och cm3 skiljer sig till överhäng?

Skulle du avråda mig ifrån att närmicka virvel med en cm3a?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är en skitstor skillnad till Neumanns fördel. Mesta ljudet tar du ju upp med OH så använd det bästa du har där.

Och CM3 under virveln.... Jag tror det blir i vassaste laget, om den inte distar dessutom.

Sist jag hade sejarmick använde jag en billig AKG P4... Nu tycker jag det blir bättre ljud med enbart en mick, en E906.

En annan tanke är att många ljudtekniker som har tillgång till hur mkt grejer som helst i flotta studios i alla fall föredrar att använda enbart en mick på virveln, sätter man den ca 5 cm ut från sargen o aningen neråt får man med både sejaren o hela trummans ljud, kan bli mkt bättre än än att närmicka slagskinn o sejaren med två mickar... Testa AKG414 ensam på virveln, den tål ljud som fan, -20 db pad har den. Låter virveln bra i sig kan det bli ett virvelljud som får de flesta att blekna. Som rumsmono, o rumsstereo kan du nog ha nästan vad som helst, där funkar säkert CM3 skitbra. Pukorna brukar inte vara så svåra heller, SM57 blir säkert bra.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är en skitstor skillnad till Neumanns fördel. Mesta ljudet tar du ju upp med OH så använd det bästa du har där.

Och CM3 under virveln.... Jag tror det blir i vassaste laget, om den inte distar dessutom.

Sist jag hade sejarmick använde jag en billig AKG P4... Nu tycker jag det blir bättre ljud med enbart en mick, en E906.

En annan tanke är att många ljudtekniker som har tillgång till hur mkt grejer som helst i flotta studios i alla fall föredrar att använda enbart en mick på virveln, sätter man den ca 5 cm ut från sargen o aningen neråt får man med både sejaren o hela trummans ljud, kan bli mkt bättre än än att närmicka slagskinn o sejaren med två mickar... Testa AKG414 ensam på virveln, den tål ljud som fan, -20 db pad har den. Låter virveln bra i sig kan det bli ett virvelljud som får de flesta att blekna. Som rumsmono, o rumsstereo kan du nog ha nästan vad som helst, där funkar säkert CM3 skitbra. Pukorna brukar inte vara så svåra heller, SM57 blir säkert bra.

Kanon! Då får det bli neumann på överhänget! Så jag tänkt med virveln var Sm57+cm3 på översidan och en sm57a på undersidan men ska testa ditt tips med bara en grym mick istället för flera olika blandningar!

Tack för tipsen!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du fler än 2 CM3? om du har så det räcker till alla pukor(beroende på hur många pukor) så testa dom där, jag har testat CM2(föregångaren) och det lät rätt bra. Det är inte helt ovanligt att man använder småmembrans mickar till pukor exempelvis beta 98.

Överhäng: Tlm102

baskagge: beta52

Virvel: sm57. testa hällde olika placering är att att använda undermick.

Pukor: cm3(om du har så det räcker) eller sm57 beroende på vilken du gillar.

Rum i stereo: stormembran.

Altså endast detta inget mer. men du få testa.... om du inte gillar en mick så testa hälldre en annan är att sätta dit en extra.

Var noga med att OH och rums-mickar hamnar i fas med virvel och baskagge annars risk att virvel eller/och baskaggen låter rätt tunnt i ljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du fler än 2 CM3? om du har så det räcker till alla pukor(beroende på hur många pukor) så testa dom där, jag har testat CM2(föregångaren) och det lät rätt bra. Det är inte helt ovanligt att man använder småmembrans mickar till pukor exempelvis beta 98.

Överhäng: Tlm102

baskagge: beta52

Virvel: sm57. testa hällde olika placering är att att använda undermick.

Pukor: cm3(om du har så det räcker) eller sm57 beroende på vilken du gillar.

Rum i stereo: stormembran.

Altså endast detta inget mer. men du få testa.... om du inte gillar en mick så testa hälldre en annan är att sätta dit en extra.

Var noga med att OH och rums-mickar hamnar i fas med virvel och baskagge annars risk att virvel eller/och baskaggen låter rätt tunnt i ljudet.

Tack för tipsen! Ska definitivt testa cm3 på pukorna. En tanke bara, har inte cm3 större upptagningsområde? Blir det inte mer läck?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag föredrar Studio Projects B3 eftersom man kan välja upptagningkaraktär. Åtta funkar mycket bra som överhäng. Det ger mer rum än njure.

Annars tycker jag Milab DC96 är en fantastiskt fin allroundmick. Funkar mycket bra både som överhäng och rumsmick. Liten och smidig med bra botten, rakt mellanregister och en tydlig topp utan att för den delen bli skarp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker D112an är så känslig att det är jobbigt att använda den. Räcker att micken flyttas en centimeter eller så, så kan soundet bli annorlunda eller den kan falla ur sweet spot liksom. Speciellt på trummor märker man det, men inte så mycket på bas-stärkare och så. Då är Beta 52an mycket mindre känslig. Men både B52 o D112an låter bra.

Undvik dock att sätta mick direkt i eventuellt lufthål i bastrumskinnet. Där flyttas mycket luft när kicken slår. Luft in i micken = åskmuller, kicken låter "hoff" istället för "boff".

SM57 på pukor.. beror lite på vilket sound pukorna har i sig själv. Det brukar bli något aggressivt, rockigt, eftersom 57an kommer att framhäva attack i 5Khz-området. Det blir inget kanon-ljud, men det finns många sämre val än 57an.

På virvel anser jag att 57an brukar ge bäst ljud om man sätter den direkt över sargen (eller nån cm bakom) med mickens bak riktad rakt mot hi-haten, och framänden rakt mot mitten av trumman (där trummisen slår).

Misstänker även att kombon av TLM102 och C414 kommer ge ett påtagligt ljust sound med 'hifi-diskant'. Inget problem, men en tydlig riktning på ljudet liksom.

Ang överhäng så är Neumann kända för att upplevas lite tomma i nedre mellanregistret. Det kan man tänka på. Ej provat överhäng med CM3 eller B1.

My 25c

Lycka till o ha kul! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Orkar inte citera alla från mobilen men tackar för alla tips! Har inte tillgång till några fler mickar än ovan nämnda dessvärre. Med undantag för en sm7b (hi-hat?) och någon se electronics x1. Rummet i sig är stort och låter enligt mig bra. Hög takhöjd och träväggar. En vägg är dock glasrutor mot en innergård. Finns stora tygdraperier så kanske ska använda dom mot glaset.

Undviker kanske d112an då. Ska spela in ett flertal låtar under två dagar så vill ha ett hyfsat konsistent ljud genom allt. Ska testa cm3 på pukor annars blir det nog 57or. Har fått det att funka tidigare men inte helt perfekt! Tack för alla tips som sagt! Uppskattas verkligen! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, missade att det här var mickar som redan fanns tillgängliga. I så fall skulle jag förmodligen välja:

  • Kick in: AKG D112 - Inte min favorit men den har bra definition i mellanregistret, vilket jag tycker är den stora bristen hos B52.
  • Kick ut: Neumann TLM103 - Se upp med signalerna bara. TLM103 är en fet, men het mick. Sätter man den framför en ljudstark källa kommer man troligtvis behöva dämpa insignalen i mikrofonförstärkare/mixer.
  • Virvel över: SM57 - CM3 kan många saker men vid nämickning av trummor tycker jag den tenderar att bli lite för anonym.
  • Virvel under: CM3 - Här gör den sig bättre. Jag föredrar en ofärgande mick under virveln eftersom den ofta plockar upp ljud från bastrumman och pukor också. Läcket mixar snyggare med transparent mikrofon. Dessutom är CM3 rapp, vilket brukar funka för sejjare.
  • Pukor: SM57
  • Överhäng: Vilken typ av C414 är det? B-ULS brukar funka fint om man är ute efter ett biffigt eller träigt ljud. Studio Projects B1 brukar också funka bra. TLM102 tycker jag kan känas lite klistrig i diskanten.
  • Mono rum:
  • Stereorum: Line Audio CM3
  • Stereorum: Om de är tillgängliga är det fint med två åttor (C414). Endera som brett A/B eller som blumlein (två åttor i X/Y).

Link to comment
Dela på andra sajter

Ah, missade att det här var mickar som redan fanns tillgängliga. I så fall skulle jag förmodligen välja:

  • Kick in: AKG D112 - Inte min favorit men den har bra definition i mellanregistret, vilket jag tycker är den stora bristen hos B52.
  • Kick ut: Neumann TLM103 - Se upp med signalerna bara. TLM103 är en fet, men het mick. Sätter man den framför en ljudstark källa kommer man troligtvis behöva dämpa insignalen i mikrofonförstärkare/mixer.
  • Virvel över: SM57 - CM3 kan många saker men vid nämickning av trummor tycker jag den tenderar att bli lite för anonym.
  • Virvel under: CM3 - Här gör den sig bättre. Jag föredrar en ofärgande mick under virveln eftersom den ofta plockar upp ljud från bastrumman och pukor också. Läcket mixar snyggare med transparent mikrofon. Dessutom är CM3 rapp, vilket brukar funka för sejjare.
  • Pukor: SM57
  • Överhäng: Vilken typ av C414 är det? B-ULS brukar funka fint om man är ute efter ett biffigt eller träigt ljud. Studio Projects B1 brukar också funka bra. TLM102 tycker jag kan känas lite klistrig i diskanten.
  • Mono rum:
  • Stereorum: Line Audio CM3
  • Stereorum: Om de är tillgängliga är det fint med två åttor (C414). Endera som brett A/B eller som blumlein (två åttor i X/Y).

Tack! Kommer ha lite tid att experimentera runt lite så alla såna här tips tas emot med största tacksamhet! Tänkte ha c414 som monorum då det bara finns en att tillgå. Ska testa cm3 under virveln! Tänker nog ha både cm3 och sm57 på virveln så kan jag välja eller blanda efteråt.

Hur skulle du beskriva skillnaden mellan b1 och tlm102 på överhäng?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skulle du beskriva skillnaden mellan b1 och tlm102 på överhäng?

Sånt här är ju verkligen en smaksak och beroende på genrer. Jag tycker TLM102 har mer bett och närvaro, vilket iofs kan vara positivt. Men när det kommer till överhäng föredrar jag en neutral känsla. Och det gör definitivt inget om det finns lite botten att ge. Därför föredrar jag B1. Eller ännu hellre två B3 ställda i åtta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sånt här är ju verkligen en smaksak och beroende på genrer. Jag tycker TLM102 har mer bett och närvaro, vilket iofs kan vara positivt. Men när det kommer till överhäng föredrar jag en neutral känsla. Och det gör definitivt inget om det finns lite botten att ge. Därför föredrar jag B1. Eller ännu hellre två B3 ställda i åtta.

Då hajar jag! Ska testa både b1 och tlm102 och se vad jag gillar bäst. Tack!

Link to comment
Dela på andra sajter

TLM 102 OH:

https://www.youtube.com/watch?v=kdLllacTi0w

Lite väl långt från setet?

Oj dom var aningen högt placerade enligt mig haha! Men dom lät väldigt fint i videon! Inte alls så vassa som jag hade väntat mig men får testa själv i verkligheten också!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Nu är trummorna inspelade! Är väldigt nöjd men får se hur det låter när jag lyssnar hemma! Mikrofonerna blev följande:

Kick in: AKG D112

Kick out: Neumann Tlm103

Virvel: sm57+cm3

Virvel under: sm57

Hi-hat: sm7b

Pukor: sm57

Överhäng: Oktava 012

Monorum nära kittet: Akg c414

Stereorum: Neumann tlm102

Monorum: Studio Projects b1

Återkommer med ljudexempel för intresserade ikväll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...