Jump to content
Annons

Trumminspelning Overhead Problem!


Nikk Dust

Recommended Posts

Annons

Har du kollat supertråden om tips & tricks:

//forum.studio.se/topic/91391-trumtraden-tips-och-trix/page__st__870#entry1525561

Glyn Johns sätt att micka är också populärt. 4 mickar.

http://homerecording.about.com/od/recordingtutorials/a/glyn_johns.htm

Prova olika positioner med micken. Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Du vill ha det "retro", men du beskriver inte vad du är missnöjd med egentligen. Du har bara en mick allt som allt då antar jag?

Inga närmickar alls? Hur låter/ser rummet ut? Med bara en OH-mick hade jag satt den en knapp meter direkt ovanför virveln, nå'nstans i höjd med cymbalerna så det primärt blir en trumupptagningsmick och inte för mycket crash.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det beror på hur dåligt rummet är, är det betong väggar eller väldigt kalt rum så hade jag bytt rum helt eller i allafall skaffat en hel del tjocka mattor för att få bort lite av rummet. För det som enligt mig brukar spela störst roll är trummorna(så att dom är stämda och står rätt i rummet), trummisen och rummet. Har du ett rätt bra rum med bra stämda trummor och en duktig trummis brukar det låta rätt bra oavsett mikar. Om du kan låta nån spela på trummorna är ju det de bästa, för då kan du gå runt i rummet och se vart du har som mest balans. Hade börjat med att gå runt i rummet och klappat för att se vart du har som minst resonanser och där du tycker att klappet låter som behagligast och ställt trummorna där och sedan bett någon spela så att man kan hitta det bästa spotet för mikrofonen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...