Jump to content
Annons

Gain stage:a i Reason. Behövs det?


ostfisk

Recommended Posts

Vad jag har förstått så har Reason en 32bit FP mixer? Betyder detta att man inte behöver bry sig om gain staging?

De har ju en SSL mixer och frågan är hur naturtroget de har emulerat den. Reason har ju en förkärlek för att göra saker realistiska.

Anledningen att jag frågar är att en kompis som använder Reason frågade detta efter att ha sett den här filmen:

där filmmakaren går igenom gainstaging och hur viktigt det är i Reason.

Jag var ganska säker på att det inte behövs gainstaging men nu blir jag lite osäker. Vad säger ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inget måste med gainstaging i en 32bit float, eftersom du kan återställa värden (i dawen, inte vid inspelning) som går över 0dBFS. Däremot så är pluggar och annan hårdvara inte gjord för att jobba på så starka värden. Om man tänker proffsutrustning och dess mixerbord där man utgår ifrån 0dBu så bör man ligga på -12dBFS för att få samma resultat som en analogmixer hade fått.

Läs denna för bra insikt! 🙂

http://www.soundonsound.com/sos/sep13/articles/level-headed.htm

Redigerat av Joakimbuller
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Jo jag förstår att det kan bli galet om man kör signalen in i en plugg som inte är optimerad för 32 bit FP. Men jag tänker att eftersom Reason endast har egna pluggar så borde dessa vara kalibrerade för floating point?

Sen vet jag att om man ökar gainen på SSL bordet i Reason så distar det tillslut. Det är då en emulering av ett analogt SSL bords dist. Betyder detta då att det finns ett tak men inte ett golv?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Om du tar en kanal i Reason och gasar på den allt vad du är värd så distar inte kanalen oavsett hur mycket gain du ger den, under förutsättning du inte har några inserts som tex distar mer desto mer gain de får. Precis som Joakkimbuller skriver.

Finns ingen emulering av SSL mixer som gör att det distar pga av att det lyser rött i mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant. Satt med reason 7 för inte så länge sen och skulle visa hur parallelldistortion funkade för min polare. Skapade ett parallellspår och drog upp gain ratten på det. Det distade rejält kan jag säga. Ingen digital dist, utan analog. Synd att jag inte har Reason 7 själv så jag kan testa. Kanske var något annat som hände.

Men ok, vad jag har förstått så går det att höja hur mycket som helst utan dist. Men hur funkar det med låg volym? Finns det headroom "åt andra hållet". Dvs. får ljudet sämre bitdjup om man har för låg volym? Och får man problem med brus som videoskaparen påstår om man har för låg volym i början av kedjan?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...