Jump to content
Annons

Märkligt glapp i ingång på analog mixer


Halkbi

Recommended Posts

Hallå!

Upptäckte nyligen ett märkligt fenomen på den lilla mixer (Yamaha MG82CX) som jag använder när jag kör hårdvarusyntar.

Efter att riggen stått orörd ett tag så märkte jag till min förvåning att en av kanalerena dött (åtminstone på linjeingången). Svagt "läck" från kanalen antydde att det rörde sig om ett glapp. Mycket riktigt, när jag drog upp sladden några millimeter ur jacket så fick jag vettig signal och allt var frid och fröjd. Nåt skit med ingångsjacket tänkte jag i mitt stilla sinne, synd på en relativt ny (om än begagnad) mixer. Får fixa XLR-adapter.

Jag rotade vidare för att begripa vad problemet verkligen var. Öppnade upp och konstaterade att det var svårt att komma åt jacken för att se ordentligt vad som var fel. Mätte med multimeter och konstaterade att jag inte har någon kortslutning i ikopplad kabel. Andra ljudkällor med balanserad kabel gav samma symptom. Obalanserad funkade utan problem.

Medan jag höll på att fippla så märkte jag plötsligt att jag fick samma fenomen när jag drog lite i kabeln från synten. Hela vägen i = inget ljud. Några millimeter utanför = fullt ös.

Jag har funderat och funderat men begriper verkligen inte vad som kan vara problemet här. Det är ju inte fel på synten i och med att den funkar problemfritt på andra kanaler, det är inte fel på kanalen i och med att jag kan rucka på kabeln i synten för att åtgärda problemet och det är inget fel på kabeln då jag testat flera olika. Har testat med en omgång kontaktrengöring utan resultat.

Kan någon förklara vad det är som händer här?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Kan det vara så enkelt att du råkar använda en balanserad TSR kabel i 2 st monuttag? En lineingång är ju oftast mono, likaså output på en synth. Ringen kortsluten allstå! Använd ev vanlig monokabel helt enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan det vara så enkelt att du råkar använda en balanserad TSR kabel i 2 st monuttag? En lineingång är ju oftast mono, likaså output på en synth. Ringen kortsluten allstå! Använd ev vanlig monokabel helt enkelt.

Som sagt; samma synt med samma kabel fungerar på en identisk kanal bredvid. Men jag begriper verkligen inte hur det kan hjälpa att dra ur sladden en liten bit ur synten om det är i mixern som felet sitter. Utöver det så mäter jag inte upp någon kortslutning när kabeln sitter ikopplad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan ju få en kortslutning mellan tip och ring på kontakten när du drar ut den lite grand - och samma sak kan hända i båda ändar. Om kontakten i mixern har gett upp på ring-delen, så är det fullt möjligt att det blir så. Som sagt, byt till TS-kabel, så fixar det sig. Alternativet är att byta ut honkontakten i mixern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...