Jump to content
Annons

Mixerbord, interface och daw controller i samma burk, är det värt det?


Recommended Posts

Prova bygga ihop en egen kontrollyta med Steinbergs CM-serie?

Har tänkt även denna tanke! Men deras faders är så ohyggligt tråkiga! Och det är fortfarande bara en controller i så fall. Tanken var ju att få med preamps, eq och kompressor i bordet. Då gillar jag deras cc-121 istället. Den har dedikerad eq-del, transport, jog wheel och sånt. Önskar dock att den hade fler än en fader.

steinberg_CC121.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns väl ganska få sådana lösningar. SSL Nucleus är den enda jag kommer på nu.

Kanske detta är någonstans mittemellan? http://www.alesis.com/mastercontrol

Eller om du kan hitta en beggad M-audio Firewire Projectmix?

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns väl ganska få sådana lösningar. SSL Nucleus är den enda jag kommer på nu.

Kanske detta är någonstans mittemellan? http://www.alesis.com/mastercontrol

Eller om du kan hitta en beggad M-audio Firewire Projectmix?

Ja, och det förvånar mig. Har svårt att tro att det bara är jag som efterlyser en sådan burk - en mixer med ok channel strip som även fungerar som controller vid mixning.

Alesis mastercontrol verkar också vara mer controller än mixerbord. Saknar eq och kompressor, etc. Även M-audio, fast av någon anledning gillade jag den. Kanske för att den hade en ok display.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller helt klart med dig. Kan dock tänka mig att det hänger ihop med att folk ändå säkert har lite olika preferenser, att det är svårt att göra en allt-i-allo-lösning som många gillar. Formfaktor, vilka funktioner den ska innehålla, hur dessa ska fungera o s v. Ju fler lösningar någon försöker stoppa in i samma burk, desto större borde risken vara att potentiella köpare avstår p g a att en av lösningarna inte faller dem i smaken.

Nucleus har väl typiskt det problemet. Jag har haft lite tankar på att köpa en. Men t ex monitor-sektionen verkar ju lite väl enkel, utan möjlighet till flera separat hörlursmixar eller att lägga på effekter direkt. Så där skulle man ju ändå behöva komplettera med någon form av extra monitor-enhet & FX-enhet, och vipps har nyttan med en "one-box-to-rule-them-all" försvunnit 🙂

Btw, Behringers X32-mixrar, kan det vara något förresten? Har för mig att Cruncharn gillade dom.

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror du har rätt. Jag antar att en sådan produkt ligger precis i skärlinjen just nu. De som tar steget och startar en konventionell studio köper förmodligen ett större bord och de som sitter hemma har inte råd med vad det skulle kosta. Men jag tror och hoppas att det kommer förändras i och med att vi blir fler och fler som arbetar med musik hemma eller i mindre projektstudior. Men som du säger, svårt att hitta något som passar om inte alla så åtminstone många!

Eller så ser vi en utveckling med kombinerad mjuk- och hårdvara, som Softubes Console 1 som nämndes tidigare i tråden.

Har kikat på Behringers X32 och även Midas M32 (vilken verkar vara mer anpassad för studio än X32) och skulle inte tacka nej till någon av dem, men så kostar de ju en del också. Skulle inte ha något emot att betala en del för det jag letar efter men än så länge pratar vi om 30-50k kr.

En mindre Midas med samma funktionalitet men färre ingångar och kanske färre utgångar skulle vara väldigt intressant i min värld.

Link to comment
Dela på andra sajter

Priset på elektronik går ju stadigt nedåt (vad det nu kan tänkas ha för kostnader i andra delar av världen, och kanske på världen...), så nog finns det hopp!

Tycker själv t ex att Steinbergs UR28M är en riktigt lyckad och prisvärd produkt där dom lyckats klämma in väldigt mycket av den hårdvara folk behöver idag i en enda box. Den enda jag kan komma på just nu som saknas är kanske fler dedikerade reglage för olika funktioner. Å andra sidan har dom ju också släppt en iPad-app för just det. Har inte provat den än, men det verkar lovande.

Det kanske också är det som tillverkare tycker börjar bli lite obehagligt/riskfyllt, att plattor och telefoner blir någon slags multiapparater som folk kan använda till allt möjligt. Och det är ju mycket billigare och enklare att utveckla mjukvara än hårdvara. Steinberg har ju t ex med IC Pro möjligheten till både monitorlyssning och fjärrstyrning (som någon slags kontrollyta) av Cubase.

Det är säkert ett tag kvar innan vi är riktigt där än. Men jag tänker ju t ex själv att IEM-system inom en snar framtid kommer att bli överflödiga. Tänk t ex att mixerborden får stöd för wifi-direkt, och sen kan folk använda sina mobiler som IEM-mottagare tillsammans med de lurar de föredrar.

Vad tror du förresten om denna? http://www.thomann.de/se/focusrite_control_2802.htm

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja precis. Min tanke är att de fyra första kolumnerna dedikerad till eq. Överst är "på"-potten alternativt att man ställer kurvan där. Sedan gain, frequency och q uppifrån och ner.

De andra fyra kan man ha för tex kompressor. Eller så kör man sex band eq.

Här är en bild som visar hur man kan sätta ihop en bcf2000 och en BCR2000.

143688d1257918092-poor-mans-icon-big-box-bcf-bcr-2000s-bcf-bcr-joined-02.jpg

Jo jag vet.. sätt det där också OCH funderat på det. Men dem är på tok för "plastiga" och "billiga" för min smak 🙁 Vill inte låta snobbig, men vill ha något av kvalitet, annars får det vara ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo jag vet.. sätt det där också OCH funderat på det. Men dem är på tok för "plastiga" och "billiga" för min smak 🙁 Vill inte låta snobbig, men vill ha något av kvalitet, annars får det vara ^^

Kanske deras nya serie passar bättre? Samma smart idé med de där tillsågade sidorna, en X-touch compact längst ned och 3-4 X-touch mini snett ovanför?

Säkert lite smålurigt att konfa upp så att alla rattar och knappar gör det en vill, men det kanske sparar tid i längden 🙂

Redigerat av JJRockford
Link to comment
Dela på andra sajter

Priset på elektronik går ju stadigt nedåt (vad det nu kan tänkas ha för kostnader i andra delar av världen, och kanske på världen...), så nog finns det hopp!

Tycker själv t ex att Steinbergs UR28M är en riktigt lyckad och prisvärd produkt där dom lyckats klämma in väldigt mycket av den hårdvara folk behöver idag i en enda box. Den enda jag kan komma på just nu som saknas är kanske fler dedikerade reglage för olika funktioner. Å andra sidan har dom ju också släppt en iPad-app för just det. Har inte provat den än, men det verkar lovande.

Det kanske också är det som tillverkare tycker börjar bli lite obehagligt/riskfyllt, att plattor och telefoner blir någon slags multiapparater som folk kan använda till allt möjligt. Och det är ju mycket billigare och enklare att utveckla mjukvara än hårdvara. Steinberg har ju t ex med IC Pro möjligheten till både monitorlyssning och fjärrstyrning (som någon slags kontrollyta) av Cubase.

Det är säkert ett tag kvar innan vi är riktigt där än. Men jag tänker ju t ex själv att IEM-system inom en snar framtid kommer att bli överflödiga. Tänk t ex att mixerborden får stöd för wifi-direkt, och sen kan folk använda sina mobiler som IEM-mottagare tillsammans med de lurar de föredrar.

Vad tror du förresten om denna? http://www.thomann.d...ontrol_2802.htm

Åhå, hade helt missat IC pro! Intressant app. Jag spelar ju in mig själv mycket och sitter ibland långt från datorn. Hittills har jag använt ett numeriskt tangentbord med förlängningssladd som transportcontroller, men detta är ju högst intressant! Om inte annat bara för att styra transportfunktionerna. Gillar inte att mixa på plattan annars. Testade någon app förut och det kändes sådär. Då föredrar jag nog mus och tangentbord. Fast det är så klart trevligt att kunna röra sig i rummet och finmixa detaljer.

Jo, har kikat på den där Focusriten och controllerdelen är rätt så begränsad, bara 16 kanaler som kan styras om jag minns rätt. Då är jag nog mer intresserad av den där M-audio pojectmix I/O. Om jag nu inte kan få tag på en enhet i vilken jag lätt kan använda bordets channelstrip på redan inspelade spår så verkar det här vara det näst-bästa. Då kan man ju istället köpa en separat kanallimpa som man kopllar in via ADAT eller så. Om man nu vill kunna färga vid trackning. M-audio känns mer som en bra controller som även har preamps. Har kollat på en massa youtube-klipp och känner att den verkar bättre än liknande produkter i smidighet och funktionalitet. Särskild med att styra plug-ins.

Jo jag vet.. sätt det där också OCH funderat på det. Men dem är på tok för "plastiga" och "billiga" för min smak 🙁 Vill inte låta snobbig, men vill ha något av kvalitet, annars får det vara ^^

Jag håller helt med. Om jag får ändan ur och gör en så är det bara för funktionaliteten, inte för den estetiska njutningen direkt. Och för att det är billigt! De går begagnat för ca 1000 kr styck och så material på det, inte mycket pengar för vad man får ut av det. Men samtidigt är det mycket jobb att bygga ihop och sen mappa allt perfekt. Då kanske det är lättare att köpa en mer färdig controller, som m-audio eller liknande.

Kanske deras nya serie passar bättre? Samma smart idé med de där tillsågade sidorna, en X-touch compact längst ned och 3-4 X-touch mini snett ovanför?

Säkert lite smålurigt att konfa upp så att alla rattar och knappar gör det en vill, men det kanske sparar tid i längden 🙂

Compacten saknar den fina transportsektionen som den fullstora har tyvärr. 🙁 Och det enda lyxiga med nya x-touch är väl kanaldisplayen och att den har jog wheel? Annars verkar den rätt plastig den med.

Link to comment
Dela på andra sajter

hittat något kul?

Nja, jag letar inte aktivt för att köpa just nu. Utan snarare sonderar jag terrängen inför framtiden. Är lite mitt emellan att ha hemmastudio och vilja ta det ett snäpp upp. Svårt bara att ta det där steget, särskilt när man har familj och ytterligare barn på väg.

Zed R16 verkar fin, både utseendemässigt och funktionsmässigt. Men den har samma problem som många andra, det går bara att mixa 16 kanaler samtidigt. Vill man mixa fler genom bordet måste man klumpa ihop dem på gruppkanaler. Och det funkar väl men det känns inte som det jag letar efter. Jag tycker verkligen att det är konstigt att det vi letar efter inte finns för en rimligare summa. ZED R16 hade varit perfekt om det funnits kompressor och möjlighet att hoppa mellan banker om 16 spår och köra de trackade spåren genom mixerns kanalstripp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja, jag letar inte aktivt för att köpa just nu. Utan snarare sonderar jag terrängen inför framtiden. Är lite mitt emellan att ha hemmastudio och vilja ta det ett snäpp upp. Svårt bara att ta det där steget, särskilt när man har familj och ytterligare barn på väg.

Zed R16 verkar fin, både utseendemässigt och funktionsmässigt. Men den har samma problem som många andra, det går bara att mixa 16 kanaler samtidigt. Vill man mixa fler genom bordet måste man klumpa ihop dem på gruppkanaler. Och det funkar väl men det känns inte som det jag letar efter. Jag tycker verkligen att det är konstigt att det vi letar efter inte finns för en rimligare summa. ZED R16 hade varit perfekt om det funnits kompressor och möjlighet att hoppa mellan banker om 16 spår och köra de trackade spåren genom mixerns kanalstripp.

Borde väl gå att fixa banker om 16 på R16, det går ju på GSR24an. Däremot finns inga motorreglar på R16 så det skulle ju bli ett smärre kaos. Däremot går det ju köra ut det inspelade genom kanalstripparna. Men då får man ju fördela lite vad man vill ha över de 16 kanalerna. Blir ju som en summeringsmixer då.

Hitta en mixer med kompressor på varje kanal för en överkomlig summa är nog rätt kört oavsett om det är DAW-intergrering eller ej… gissar jag i alla fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Borde väl gå att fixa banker om 16 på R16, det går ju på GSR24an. Däremot finns inga motorreglar på R16 så det skulle ju bli ett smärre kaos. Däremot går det ju köra ut det inspelade genom kanalstripparna. Men då får man ju fördela lite vad man vill ha över de 16 kanalerna. Blir ju som en summeringsmixer då.

Hitta en mixer med kompressor på varje kanal för en överkomlig summa är nog rätt kört oavsett om det är DAW-intergrering eller ej… gissar jag i alla fall.

Ja, du har kanske rätt. Det kanske är ett dött lopp. Det kanske är allra bäst att hitta en bra controller istället som lätt kan styra eq, compressor, etc, och så kör man allt i datorn. Hittills gillar jag det jag läst om M-audio projectmix I/O och även Tascam FW1884. Den senare har en liten dedikerad eq-controller vilket jag gillar. Men den saknar display. M-audio har en display ovanför kanalerna och med dem verkar det vara lätt att styra pluggar med de åtta pan-rattarna. Kanske att nya Behringar X-touch trumfar dem, även den sen lättarbetad ut? Med M-audio och Tascam får man ju även åtta preamps "på köpet". Jag skulle kunna daisy chaina dem med min MOTU traveler och få 12 preamps.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 2 månader senare...

Efter att ha kört med Projectmixen ett tag så har jag nu sålt den. Den var inte tillräckligt lättarbetad. Hittade en beggad steinberg CC121 istället och är hittills mycket nöjd. Det är lite meckigt att hålla på att hoppa mellan kanalerna men det vägs upp av eq- och transportsektionen samt jog wheel/AI knob. Den sistnämnda är verkligen ett bra komplement till att styra framför allt inserts med. Bara hovra över med musen och så vrida på kompressor, cutoff eller vad det nu kan vara.

Har för tillfället gett upp tanken på outboards helt och hållet. Satsar istället på mickar och preamps framöver samt mixar allt in the box.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter att ha kört med Projectmixen ett tag så har jag nu sålt den. Den var inte tillräckligt lättarbetad. Hittade en beggad steinberg CC121 istället och är hittills mycket nöjd. Det är lite meckigt att hålla på att hoppa mellan kanalerna men det vägs upp av eq- och transportsektionen samt jog wheel/AI knob. Den sistnämnda är verkligen ett bra komplement till att styra framför allt inserts med. Bara hovra över med musen och så vrida på kompressor, cutoff eller vad det nu kan vara.

Har för tillfället gett upp tanken på outboards helt och hållet. Satsar istället på mickar och preamps framöver samt mixar allt in the box.

Har du testat att köra någon remote-app på t ex en iPad? Finns ju en hel del fjärrstyrningsappar (inte minst Cubase IC). Allt kanske inte funkar så bra på touchplatta, men tänker att jag själv ska lägga upp reglarna till alla gruppkanalerna (och vilka mer en nu mest sitter och drar i) så att en slipper sitta och scrolla upp och ner så mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du testat att köra någon remote-app på t ex en iPad? Finns ju en hel del fjärrstyrningsappar (inte minst Cubase IC). Allt kanske inte funkar så bra på touchplatta, men tänker att jag själv ska lägga upp reglarna till alla gruppkanalerna (och vilka mer en nu mest sitter och drar i) så att en slipper sitta och scrolla upp och ner så mycket.

Har inte gjort det än. Såg att du tipsade om IC tidigare i tråden men inte kommit för mig. Vet inte om jag är bakåtsträvare men jag känner ett starkt motstånd att ställa nivåer och sånt på plattan. Det känns så oprecist på något sätt. Men det är bara en känsla och kan mycket väl missa något..

Är lite nyfiken på nya Amplifi TT och den styrs ju mer eller mindre helt och hållet med platta/telefon. Så kanske blir en förändring framöver.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...