Jump to content
Annons

Mixerbord, interface och daw controller i samma burk, är det värt det?


Recommended Posts

Går inte i köpetankar men har länge funderat vilken lösning jag vill ha i min framtida studio, när jag går från min hemmastudio till mer professionell studio.

Hittills har jag jobbat mer efter principen att fånga ljudet rent och sen färga med pluggar och idag har jag ett interface med 4 preamp. Har inga externa effekter utan kör bara med pluggar. För bättre arbetsflöde har jag en controller, en bcf2000.

Den mest optimala lösningen för mig, åtminstone i teorin, tänker jag mig är en blandning av controllerns smidighet och möjligheten att färga redan vid inspelning. Har kollat genom utbudet av den typen av lösningar och det jag hittat är tex ssl nucleus eller focusrite 2802. De ligger på runt 20k- 30th kr. Frågan är om det är värt det?

Det jag vill kunna göra är att spela in minst åtta kanaler samtidigt, kanske köra dem genom en kompressor och eq direkt. Detta samtidigt som jag vill ha alla möjligheter jag har idag att genom en controller styra ett projekt på 60 spår. Är det att begära för mycket? Äta kakan och ha den kvar?

Vissa mixerbord har ju daw kompatibilitet. Men då är man begränsad till mixerbordets antal kanaler.

Eller kan lösningen vara att ha ett mixerbord och en controller separat?

Är det någon här som har en sådan setup här på forumet? Hur gör ni?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
pme (oregistrerad)

Jag funderade på en yamaha 01v96 av ungefär samma orsaker. Men jag gav upp det. Bara en expansionsslot och madi interfacet kostar lika mycket som mixern. Behringer X32 är ett alternativ, men den är begränsad till 48kHz. Så det är nog till att vänta ett tag till innan byte. Finns ju också allen&heath samt soundcraft. Fast jag tycker nog att en digital mixer ska kunna mixa digital signaler utan att de är synkroniserade. Och vad sett så är samtliga ganska inriktade på live. Man tycker att yamaha skulle kunna bygga vettiga studio produkter som fungerade med cubase.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Ingen aning. Jag har inte provat. Men X32 mixern finns i rack och den ska gå att köra med kontroller. Vad är det du saknar?

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Men då återstår frågan om det är värt det. X32 kostar ändå 30 papp. En bra dawcontroller kan man ju få för 5k. Och så kan man lägga pengar på bra preamps och en kompressor eller så istället. Är det värt att ha en allt-i-ett-lösning?

Jag kollade mest på X32 producer och den kostar 12k och madi kortet finns inte ännu. Och det är inte en allt i ett lösning.

Link to comment
Dela på andra sajter

*dräggel* japp.. hade varit något det. Gick in på deras hemsida och de skrev typ: "våra ingenjörer fick i uppdrag att även göra den så billig att en liten studio kan köpa den, de lyckades"

Nja..?

hahaha!

Lite typ som Slate, "I made this SUPER MEGA GAME CHANGING AWESOME PRODUCT that it's TOTALLY affordable for the little guy! It's only $20.000 and it's called The Raven!"

Fuck his ass hahaha ^^

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ett Allen & Heath Gs-r 24m som jag trivs väldigt bra med. Grymt bra routingmöjligheter och det går att köra de analoga mixerkanalerna som plug-ins typ. Det är 24 motorreglar och det går att fixa så det är i banker om 24 på varje. Något jag saknar är displayer på mixern för att se tydligt vad varje regel går till och att inte pan-rattarna funkar som kontrollers. Finns rattar som går att använda till pan men de är inte motoriserade eller något som indikerar hur de är ställda om man byter bank. Jag gjorde en egen lösning där jag switchar reglarna mellan att vara volym eller pan.

Det är inte så billigt, men inte heller snordyrt med tanke på vad man får. Grymt ljudkort är det också. Inte så ofta man behöver 24 in samtidigt dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör med ett Allen & Heath Gs-r 24m som jag trivs väldigt bra med. Grymt bra routingmöjligheter och det går att köra de analoga mixerkanalerna som plug-ins typ. Det är 24 motorreglar och det går att fixa så det är i banker om 24 på varje. Något jag saknar är displayer på mixern för att se tydligt vad varje regel går till och att inte pan-rattarna funkar som kontrollers. Finns rattar som går att använda till pan men de är inte motoriserade eller något som indikerar hur de är ställda om man byter bank. Jag gjorde en egen lösning där jag switchar reglarna mellan att vara volym eller pan.

Det är inte så billigt, men inte heller snordyrt med tanke på vad man får. Grymt ljudkort är det också. Inte så ofta man behöver 24 in samtidigt dock.

Verkar vara precis det jag letar efter. Fast som du säger är 24 kanaler lite väl overkill. Det där med att använda bordets eq och kompressor som plug-ins är precis det jag är ute efter. Att få tillgång till bordets karaktär fast behålla alla möjligheter med daw. Och så komplettera med externa burkar för tex reverb eller köra pluggar.

När jag väl är där kanske bordet kostar hälften så mycket. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar vara precis det jag letar efter. Fast som du säger är 24 kanaler lite väl overkill. Det där med att använda bordets eq och kompressor som plug-ins är precis det jag är ute efter. Att få tillgång till bordets karaktär fast behålla alla möjligheter med daw. Och så komplettera med externa burkar för tex reverb eller köra pluggar.

När jag väl är där kanske bordet kostar hälften så mycket. 🙂

Det letade jag efter väldigt länge. Men man får ju inget sånt bord för under 30.000kr 🙁 Om man inte fyndar beggat. Jag körde med Mackie D8B som daw controller förut, och lyckades mappa den så jag kunde tweaka VST's via bordet. Resultatet blev detsamma, men det var fortfarande inte samma grej. Tillslut sålde jag det, och kommer numera köra med mus och tangentbord tills ett bord som de vi diskuterat finns inom rimligt pris 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det letade jag efter väldigt länge. Men man får ju inget sånt bord för under 30.000kr 🙁 Om man inte fyndar beggat. Jag körde med Mackie D8B som daw controller förut, och lyckades mappa den så jag kunde tweaka VST's via bordet. Resultatet blev detsamma, men det var fortfarande inte samma grej. Tillslut sålde jag det, och kommer numera köra med mus och tangentbord tills ett bord som de vi diskuterat finns inom rimligt pris 🙂

Jag antar det.. 🙁 Jag har som sagt en bcf2000 som controller och funderar på att bygga ut med en BCR2000 som jag mappar till eq och kompressor så att jag får som en kanalstripp kopplat till de pluggar jag föredrar. Det funkar ju och är väldigt kostnadseffektivt. Men det är inte optimalt eller det jag helst önskar.

Antar att jag är lite lat kanske? Men jag är inte alls sugen på att ha outboards. Känns mest omständligt och jobbigt i min värld. Då hade det varit så praktiskt och skönt att ha ett mixerbord som har allt det där i sig redan. Dels vid inspelning men att man lätt kan skicka inspelade spår genom bordets kanalstripp och gruppkanaler. Eller så är jag ute och cyklar och är lite gnällig. Det kanske är hur lätt som helst med outboards och roligt dessutom?

Pengar såklart... Men folk tar ju lån på nya bilar till höger å vänster så varför inte låna ett par hundratusen till ett bord?

Mjo... det skulle väl vara ok att låna till något större om man hade en plan om hur man skulle betala tillbaka det. Är inte där än. Drömmen är ju att ha en egen fullgod studio men med två barn och ett till på väg är det svårt att satsa fullt ut.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag har klurat länge på det där med controller till min DAW. Jag har gett upp. Funkar aldrig som jag vill utan jag återvänder alltid till tangentbord och mus.

Jag skall låna ett digitaltmixerbord med allt inbyggt för att se om jag kan tänka mig att köra hela mixen i bordet och använda pluggar som outboards.

Då blir det änna in the mixer som man mixar, gissar att det kommer att kännas bättre. Återkommer när jag provat lite.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har klurat länge på det där med controller till min DAW. Jag har gett upp. Funkar aldrig som jag vill utan jag återvänder alltid till tangentbord och mus.

Jag skall låna ett digitaltmixerbord med allt inbyggt för att se om jag kan tänka mig att köra hela mixen i bordet och använda pluggar som outboards.

Då blir det änna in the mixer som man mixar, gissar att det kommer att kännas bättre. Återkommer när jag provat lite.

Låter spännande! Tar gärna del av dina erfarenheter sen.

Har funderat på om man annars ska dela på det. Ha ett trevligt mindre mixerbord med bra preamps, eq och kompressor för inspelning. Och sen även ha separat controller för mixning. Men då blir det väldigt meckigt tänker jag om man vill använda bordets effekter och hela idén med en pjäs i mitten av studion går förlorad.

Link to comment
Dela på andra sajter

sen har ju du alltid de svenska softcraft? eller vafan hette dem som gjorde en "hardware channelstrip" som styr massa pluggar ITB? Kommer inte ihåg vad dem hette. Soft-någonting. Men det kostade ju 8000kr typ och hade inga faders. jag har också funderat på en BFR2000 just för EQ och kompressor. VIll kunna sluta ögonen och ratta EQ med öronen. När man använder mus måste man ju titta på skärmen, plus att du inte kan ratta lika "mjukt" och exakt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.blocket.se/stockholm/Stor_rensning_av_mixerbord__micar__billigt_54409028.htm?ca=11&w=1

2: Yamaha O2R, grymt felfritt mixerbord! Ett digitalt mixerbord från ett kvalitétsmärke för en minimal summa, passa på! (maila för bild)

Pris: 4500kr

?

 

Är inte min annons, men den var jävligt billig. 24 motoriserade faders osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

sen har ju du alltid de svenska softcraft? eller vafan hette dem som gjorde en "hardware channelstrip" som styr massa pluggar ITB? Kommer inte ihåg vad dem hette. Soft-någonting. Men det kostade ju 8000kr typ och hade inga faders. jag har också funderat på en BFR2000 just för EQ och kompressor. VIll kunna sluta ögonen och ratta EQ med öronen. När man använder mus måste man ju titta på skärmen, plus att du inte kan ratta lika "mjukt" och exakt 🙁

Jag gillar deras initiativ. Testade den på deluxe musik och den kändes väldigt gedigen och bra. Men det passar inte mig. Vill ha flera faders och annat gränssnitt.

BCF2000 ger tyvärr inte den känsla jag vill åt. Det finns 8 pan pottar som styr eq men det räcker bara till två band så för att få åtminstone fyra eq-band måste du hoppa mellan banker. Det är därför jag eventuellt vill koppla ihop den med en BCR2000. Då kan jag få dedikerade portar för eq och kompressor. Som en kanalstripp. Ska försöka hitta en länk som tydligare visar vad jag menar.

Verkar dock som att vi är ute efter samma sak. 🙂 Konstigt att en sån lösning inte finns ännu. Tror det finns en marknad för.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://www.blocket.se/stockholm/Stor_rensning_av_mixerbord__micar__billigt_54409028.htm?ca=11&w=1

2: Yamaha O2R, grymt felfritt mixerbord! Ett digitalt mixerbord från ett kvalitétsmärke för en minimal summa, passa på! (maila för bild)

Pris: 4500kr

?

 

Är inte min annons, men den var jävligt billig. 24 motoriserade faders osv.

Såg den men den funkar väl inte som multitrack dawcontroller? Eller har jag fattat fel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar deras initiativ. Testade den på deluxe musik och den kändes väldigt gedigen och bra. Men det passar inte mig. Vill ha flera faders och annat gränssnitt.

BCF2000 ger tyvärr inte den känsla jag vill åt. Det finns 8 pan pottar som styr eq men det räcker bara till två band så för att få åtminstone fyra eq-band måste du hoppa mellan banker. Det är därför jag eventuellt vill koppla ihop den med en BCR2000. Då kan jag få dedikerade portar för eq och kompressor. Som en kanalstripp. Ska försöka hitta en länk som tydligare visar vad jag menar.

Verkar dock som att vi är ute efter samma sak. 🙂 Konstigt att en sån lösning inte finns ännu. Tror det finns en marknad för.

sådär?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ja precis. Min tanke är att de fyra första kolumnerna dedikerad till eq. Överst är "på"-potten alternativt att man ställer kurvan där. Sedan gain, frequency och q uppifrån och ner.

De andra fyra kan man ha för tex kompressor. Eller så kör man sex band eq.

Här är en bild som visar hur man kan sätta ihop en bcf2000 och en BCR2000.

143688d1257918092-poor-mans-icon-big-box-bcf-bcr-2000s-bcf-bcr-joined-02.jpg

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...