Jump to content
Annons

Hur få "drummer" att spela i takt med musiken


Greenlight

Recommended Posts

Det här med digitala grejer 😳

Har spelat in en arpeggio slinga i Logic X. Sen skapat ett trumspår.

Men hur ska man få trummorna i takt med synten?

​När jag ändrar bpm så ändras hastigheten på både synt och trum.

Finns det något enkelt sätt att slå in takten själv på tangent så att trummorna rättar sig efter det?

Redigerat av Greenlight
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så arpeggiot är inte inspelad efter grid i Logic?

Jag är ingen logic fantast, men du vill ju hitta något i stil med som identify beat i PT, så du mappar Logics grid efter det faktiska tempot arpeggiot håller. Då ska drummer hänga med.

Tror det heter beatmapping i Logic.

Link to comment
Dela på andra sajter

först väljer på BPM sedan spelar du in till metronom sedan programmerar trummor.

För att veta BPM så skapar du ett spår med tex Drum kit designer(eller nått annat ska använda till att programmera trummor) och laddar sedan in pluggen "BPM Counter". Då kan du "knacka" på key-boarden/klaviatur så visar den den vilken BPM det är.

att spela in helt fritt(utan metronom) och sedan försöka programmera trummorna blir bara svårt...eller helt fel sätt att gör det på.

Link to comment
Dela på andra sajter

att spela in helt fritt(utan metronom) och sedan försöka programmera trummorna blir bara svårt...eller helt fel sätt att gör det på.

Gjorde så, och trodde jag höll takten exakt. Men sedan då jag skulle lägga på trummor blev det en förskjutning som inte gick att styra upp. Spela in med klick är mitt råd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar 🙂

Gör om - gör klick, helt enkelt. Om jag fattat er rätt

Men hur gör man för att få trummor på en låt som man spelar på gitarr?

Måste man först leta upp ett komp som passar någorlunda och sedan spela till det?

Det känns så otroligt jobbigt. Och chansen att hitta ett som passar är minimalt 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Går det att knacka in sin egen BPM via tangentbordet eller klaviaturen?

Det borde finnas en plugg som gör att man bara kan slå in takten så skapar den ett automatiskt klick och bpm

Om inte så är det väl en affärsidé 🙂

Du kan välja vilket BPM du vill i Logic och sedan spela in allt live och det går bra till någon spelar fel då det är gör om och gör rätt som gäller. Eller så väljer du rätt BPM från och spelar in och får nytta av alla funktioner i Logic.

Nu var det år och dagar sedan jag använde pluggen som redan finns i Logic, som jag tyvärr inte minns namnet på, men jag har för mig att pluggen ligger under "utillities" eller "Helper" och pluggen kan antingen känna av tempot själv eller kan man själv klicka på musen i den takt man vill i pluggen så ger pluggen dig ditt BPM.

Redigerat av Implasticyde
Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan välja vilket BPM du vill i Logic och sedan spela in allt live och det går bra till någon spelar fel då det är gör om och gör rätt som gäller. Eller så väljer du rätt BPM från och spelar in och får nytta av alla funktioner i Logic.

Nu var det år och dagar sedan jag använde pluggen som redan finns i Logic, som jag tyvärr inte minns namnet på, men jag har för mig att pluggen ligger under "utillities" eller "Helper" och pluggen kan antingen känna av tempot själv eller kan man själv klicka på musen i den takt man vill i pluggen så ger pluggen dig ditt BPM.

Hittar "BPM counter" Men jag får inte till det med musen så det går att klicka in egen takt 😳
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...