Jump to content
Annons

Kritik och hjälp med mix samt master (Sjukt uppskattat!)


illerrre

Recommended Posts

Tjena,

Gjorde för ett tag sedan en låt på svenska tillsammans med en kompis som ska vara med på hans kommande EP. Han har inte stor erfarenhet av varken mixning eller mastring, men har gått en utbildning på 1 år och som jag förstod det så har lärararna godkänt denna mix och master. Jag lämnar själv vanligtvis bort mitt material för mixning och mastring till andra så jag är inte jättebra på att ge konstruktiv kritik, men tycker när jag lyssnar att min omixade, omastrade, endast panorerade version låtter bättre än det mixade och mastrade materialet. Det är så lätt att höra sig blind dock så tänkte jag gör en tråd.

Dels efterfrågar jag konstruktiv kritik på mixen och mastern och sedan om någon vill så finner ni varje spår för sig (även beatet har varje spår för sig) om ni vill ge er på en mix och mastring som jämförelse. Detta hade varit otroligt uppskattat.

Mixad & mastrad: http://www.speedysha...r-mixad-mastrad

Endast panorerad: http://www.speedysha...omixad-omastrad

Filerna för mixning: http://www.speedysha...7cf/Kanslor.zip

Jag tackar på förhand 🙂

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej,

den filen som det står mixad och mastrad på är i mono, och låter definitivt inte mastrad. Den filen som det står att den är omastrad och omixad, låter som den är både i stereo, mixad och mastrad. Förväxling?

Bra låt för övrigt och bra inspelat.

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Hej,

den filen som det står mixad och mastrad på är i mono, och låter definitivt inte mastrad. Den filen som det står att den är omastrad och omixad, låter som den är både i stereo, mixad och mastrad. Förväxling?

Bra låt för övrigt och bra inspelat.

mvh/Peter

Tjena Peter,

Nej, det är just det som är grejen - det är såhär det låter. Du bekräftar typ det jag skrev att det omixade och omastrade låter mycket bättre, men det hade varit bra för min kompis som mixat och mastrat att få konstruktiv kritik på det. Lärare på skola har ju tydligen också godkänt det.

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Fan va skumt! Den mixade och mastrade versionen låter lägre i volym och i mono. Ja, du hade kanske mixat själv, kanske du hade exporterat den i mono i stället för stereo? Eller var det någon annan som mixade/mastrade, och hur kunde lärarna godkänna den (mono-mixen)?

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Jag pratade med min kompis och han säger att den han skickade till mig (alltså denna mixade och mastrade) råkade bli i mono. Han ska lägga upp steroversionen när han har tillfälle, men om vi bortser från det tillsvidare och fokuserar på själva mixandet och mastrandet?

Den orörda versionen där spåren bara är panorerade la jag limiter på bara för att få upp volymen lite så det inte skulle vara så stor volymskillnad.

Redigerat av illerrre
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...