Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Studio satsar 100 % digitalt

Nu satsar Studio fullt ut pÄ att bli den ledande digitala plattformen för Sveriges musikskapare. Den sista pappersutgÄvan, nummer 6-2014, ges ut i slutet av maj.

VÄrt diskussionsforum Studio forum kommer att ligga kvar pÄ samma plattform. Vi har nu fler Àn 28 000 registrerade medlemmar. Inom kort kommer du fÄ tillgÄng till en ny profilsida dÀr du kan visa upp din studio, dina instrument och dina lÄtar.

Dagens musikskapare har varit snabba med att flytta över till den digitala domÀnen för att ta del av information om nya produkter och vidareutbilda sig. Med tanke pÄ att allt vi skriver om ger ljud ifrÄn sig sÄ innebÀr digital publicering stora fördelar för Studio. Ljudfiler och video som integreras i vÄra artiklar kommer att lyfta Studios innehÄll. VÄrt redaktionella fokus kommer att vara detsamma som tidigare, men vi kommer att bredda innehÄllet för att nÄ ut till nya mÄlgrupper.

I början av maj lanserar vi en helt ny webbplats med flera spÀnnande nyheter:

‱Studiotoppen: en topplista med lĂ„tar som sammanstĂ€lls varje vecka. Sveriges alla musikskapare kommer att vilja synas hĂ€r med sina lĂ„tar. Och det Ă€r hit skivbolagen kommer för att leta nya talanger. Vi har inlett ett samarbete med skivbolaget Universal Music som innebĂ€r att deras talangjĂ€gare kommer att kommentera Studiobesökarnas lĂ„tar.

‱Bloggar: hĂ€ng med i vardagen för musikproducenter, musikstudenter, musikaffĂ€rsbitrĂ€den m.fl.

*Möjlighet att ladda ned ljudfiler och lÄtar för att öva mixning och remixning.

‱Vi öppnar vĂ„r betalvĂ€gg och bjuder dĂ€rmed pĂ„ en fantastisk kunskapsbank med 500 artiklar om hur man spelar in och producerar musik. En mindre del premiuminnehĂ„ll kommer dock att flyttas över till Lajka.se, en webbtjĂ€nst pĂ„ IDG som Ă€ven ger dig tillgĂ„ng till exklusivt material frĂ„n varumĂ€rken som Macworld, M3 och PC för alla.

Vi har slutit ett avtal med Hansen förlag som innebÀr att du som Àr Studioprenumerant i stÀllet kommer att fÄ tidningen Musikermagasinet under Äterstoden av din prenumeration. Vi hoppas att du kommer att bli nöjd med denna ersÀttningsprodukt. Enligt avtalet har Hansen förlag tagit över det fulla ansvaret för Studios kvarvarande prenumeranter.

Studio kommer att finnas kvar som fristÄende varumÀrke med 100 procent fokus pÄ vÄr digitala plattform. I den digitala kanalen nÄr vi ut med information snabbare och till betydligt fler lÀsare Àn vad som tidigare varit möjligt med pappersutgÄvan. Vi har redan i dag över 320 000 sidvisningar per mÄnad pÄ nÀtet.

Hör gÀrna av dig med önskemÄl om innehÄllet och tjÀnsteutbudet pÄ Studios nya digitala plattform!

/Mats StÄlbröst, chefredaktör, och Andreas Hedberg, projektledare pÄ Studio

• Gilla 4
Annons
MARY ELLE (oregistrerad)
Postat

LĂ„ter roligt med den nya profilsidan!! â˜ș

Postat

En mindre del premiuminnehÄll kommer dock att flyttas över till Lajka.se,

Blir inte pÄ det klara med hur detta kommer att funka.

1. Hur fÄr ni in pengar framöver, digital prenumeration av onlinetidning? - Kostnad?

2. Finns det delar av materialet som man endast kommer Ät genom att betala?

Vad i sÄ fall och vad kostar det?

Postat

Det dĂ€r Ă€r riktigt intressant 🙂

Tankar som slÄr mig Àr. Hur ska "tidningen" digitalt distribueras? Jag hoppas det blir sÄ att man kan lÀsa och se inslag online/streamande precis som vilken websida som helst och att det inte blir en massa nedladdande ex pdf-filer. Samma med att man inte ska behöva "blÀddra" som om det vore en tidning. En del nyhetsblaskor kör ju med det. Klicka och dra i sidan sÄ blÀddras sidan. Lite fÄnigt med en animerad sida som blÀddras.

Det bör dock fortfarande finnas som pdf-format för den som vill kunna spara.

Samma vad det gÀller filer, lÄtar, filmer, att man kan streama dom utan att man mÄste ladda ner först för att sen se och sen kasta filen om det inte Àr tilltalande. Samma gÀller med demos man laddar upp. Jag vet att det har vart mkt tjat & tjafs ang detta. Men typ spotify weblÀsarvarianten fungerar bra. NÄt liknande vore trevlig. Eftersom det inte blir i pappersform och tryckerier sÄ tror jag kostnaden kommer att sÀnkas rejÀlt.

Ror ni i hamn med det hĂ€r sĂ„ tĂ€nker jag Ă„teruppta min prenumeration. 🙂

Postat

Underbart! Ska bli intressant det hÀr! En idé kan vara att utveckla detta till en fristÄende app för surfplattor och liknande, sÄ man slipper gÄ via webblÀsaren!

• Gilla 1
Postat (redigerat)

Men vad ska man dĂ„ ha som Toalett-lektyr ??? 😄

Musikermagasinet som ersĂ€ttning ?? Hmmmm... Jag prenumenerar redan pĂ„ den, 2 ex. kommer inte göra mig dubbellt sĂ„ lycklig ! 😠😉

Nitlott till mig med andra ord.

Redigerat av uriah
Postat

Bye bye...inte intresserad som prenumerant. Men hÀnger nog kvar pÄ forumet.

Postat

Tidningen studio Ă€r död. LĂ€nge leve tidningen studio! 😎

Har man tÀnkt att behÄlla "Tidningen studio" som lÀsbar via iPad, iPhone och motsvarande Android-produkter hade det varit fint om vi som fortfarande har en gÀllande prenumeration fÄr dessa gratis tills vÄr prenumeration gÄr ut?

Postat

Återkommer med fler svar nĂ€r jag har fĂ„tt ivĂ€g nummer 5 till tryckeriet, men hĂ€r kommer ett förtydligande: tidigare har vi lĂ„st in 95 % av innehĂ„llet bakom en betalvĂ€gg pĂ„ nĂ€tet. FortsĂ€ttningsvis kommer förhĂ„llandet att vara det motsatta, den större delen av materialet kommer att vara fritt tillgĂ€ngligt för alla som vill ta del av det.

/Mats

• Gilla 5
Postat

Jag har aldrig förstĂ„tt behovet av att lĂ€sa pĂ„ toaletten. Är folk verkligen sĂ„ förstoppade eller tycker de miljön Ă€r sĂ„ mysig och stolen sĂ„ bekvĂ€m att de vill sitta kvar och trivas en stund? 🙂

MARY ELLE (oregistrerad)
Postat

Jag har aldrig förstĂ„tt behovet av att lĂ€sa pĂ„ toaletten. Är folk verkligen sĂ„ förstoppade eller tycker de miljön Ă€r sĂ„ mysig och stolen sĂ„ bekvĂ€m att de vill sitta kvar och trivas en stund? 🙂

HAHAHAaaaa jag dööör 😄

Postat (redigerat)

😄

Visar sig vÀl nu, dÄ man kan avgöra genom att se om folk tar med sig mobiler/paddor pÄ Das House.

Åh, shit, kom just pĂ„ att ... 100% digital, inget analogt, dĂ„ förlorar vi nog Nilsson 😳

Redigerat av Signia
Postat

Kul och spÀnnande!

Givetvis kommer ju ens intresse bero pÄ bl.a. pris och innehÄll men Àven vem ni vÀljer för sjÀlva distributionen.

De "Paperton" ni anvÀnder idag tycker jag kÀnns som en felsatsning (hoppas de inte Àr de ni tÀnker anvÀnda för denna satsning).

De har ingen app för Windows 8 och kvalitén kÀnns (pÄ min iPad 3) uppenbart lÀgre Àn tex Readly som ocksÄ haft Studio.

Postat (redigerat)

Jag ser inget fel med att lÀsa tidning pÄ toa, sÄg pÄ ett annat forum att det var en kille som drack kaffe och lÀste tidning samtidigt.

Dricka kaffe kÀnns lite konstigt nÀr man Àr pÄ toa.

Redigerat av hellfog
Postat

MM lade ut det pĂ„ Facebook sĂ„ att man nĂ€stan kunde tro att det var ett försenat aprilskĂ€mt, men det var den 2:e april som de lade ut det, sĂ„ dĂ„ gick det att tro pĂ„ det trots allt. 😉 Tycker dock att infon borde ha kommit tidigare frĂ„n Studios sida, Ă€n frĂ„n MM - eller Ă„tminstone ungefĂ€r samtidigt...

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=731519350212886&set=a.111335102231317.10799.104680179563476&type=1&relevant_count=1&ref=nf

NÄja - det lÄter i alla fall som nÄgot spÀnnande och frÀscht med nya Studio. Att det mesta blir gratis Àr ocksÄ intressant. Hoppas bara att det inte behöver bli helt nedlusat med reklam för att kunna gÄ runt...

Postat

Kommer sakna tidningen 🙁

Postat

Musikermagasinet som ersĂ€ttning ?? Hmmmm... Jag prenumenerar redan pĂ„ den, 2 ex. kommer inte göra mig dubbellt sĂ„ lycklig ! 😠😉

Ha den ena som lektyr, den andra som toapapper?
Postat

Underbart! Ska bli intressant det hÀr! En idé kan vara att utveckla detta till en fristÄende app för surfplattor och liknande, sÄ man slipper gÄ via webblÀsaren!

+1

Och som man kan göra innehÄll offline i som i t ex Spotify.

Postat

Hej dÄ!

Vill kunna Àta frukost eller sitta pÄ skithuset nÀr jag lÀser!

Har du ingen smartphone eller platta?

Postat

Nitlott till mig med andra ord.

Skit ocksÄ!

Tycker inte MM pÄ nÄgra vÀgar kan motsvara vad Studiotidningen varit och betytt för mig. Ser med tillförsikt pÄ framtiden vad gÀller detta men vet att jag kommer sakna pappersupplagan. Papper Àr dyrt idag men de flesta nummer har varit vÀrd sitt pris. TÀnker dock antagligen inte betala mer Àn kanske 10-20% för en digital upplaga. Det lutar nog att köpa Sound on sound istÀllet.

Postat

Tycker att det Àr intressant iallafall för nu behöver jag inte vara blödig med vad jag ska göra med platsen som fysiska tidningar tar upp.

En nackdel dock Àr ju att tidningen blir svÄrare att lÄna pÄ biblioteket för de som inte har rÄd att betala för tidningen. De fÄr vÀl iofs lÄna en dator pÄ bibblan och titta pÄ gratisinnehÄllet dÀr.

Jag Ă€r glad att jag inte prenumerar för tillfĂ€llet, för MM vill jag inte ha 🙂

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.