Jump to content
Annons

Mixa akustisk gitarr


Paul

Recommended Posts

Hej,

Ngn som har bra tips på hur man mixar akustisk gitarr?

Hur eq'a? Vilka effekter?

Jag kör mkt plockitarr, och normalt brukar jag skära bort kanske 200 hz och neråt, dra upp den lite vid 5-6000 hz. Brukar även lägga på lite reverb. Tycker det låter bra i studion,men i hemmastereon låter det basigt och mullrigt.

Tips ngn?

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Micka upp den bra, sätt inte micken för nära så att det blir bumligt....rumsljud är inte bra heller....

Micka är bra att ha koll på, du kan också komplettera med ett "peak-EQ" parametrisk EQ och se om

det finns frekvenser t ex bumlighet som kan behöva skäras bort ytterligare (fixas dock bäst genom att micka smartare). Du kan förstås behöva höja något område också så att gitarren går fram i mix. Glöm heller inte bort att komprimera. Framför allt plockgitarr har en tendens att försvinna i mix.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar!

Ursäkta en dum fråga....vad menar du med komprimera?Vilket avstånd bör man ha till micken, och vilket band ska man micka?

Mvh

Paul

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Målet är alltid att spela in så pass bra att man behöver göra så lite som möjligt mixningsvis. En polerad bajskorv är fortfarande en bajskorv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Kan lägga till att ju mindre man krånglar till det desto bättre blir det ofta. Men en fin kompressor som jämnar till det är bra.

Absolut. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Målet är alltid att spela in så pass bra att man behöver göra så lite som möjligt mixningsvis. En polerad bajskorv är fortfarande en bajskorv.

Du har gått elev hos Analog-Freak ser jag.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

ok, då är jag med. Har kompressor i min UAD...får prova att låta den gå in lite mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Du har gått elev hos Analog-Freak ser jag.

😆 Nä verkligen inte men det är ju gammalt vanligt ordspråk.

Link to comment
Dela på andra sajter

😆 Nä verkligen inte men det är ju gammalt vanligt ordspråk.

Och ett trevligt sånt som tillför nåt ang bra ljud? Den enda jag vet som ofta använde detta "Vanliga ordspråk" är den forne forummedlemmen Analog-Freak. Jag tycker folkskit är ganska äckligt, det har ingenting med musikinspelningar att göra. Men det är ju bara min personliga åsikt.

För att få till ett bra ak gitarrljud tror jag på att samtidigt som man flyttar runt gitarren i förhållende till micken så testar man även kompressorinställningar och eq-inställningar. Om man bara spelar in med micken tex riktad mot tolfte bandet o tänker sig att man gör kompressor o eq inställningarna efteråt är det inte säkert att man vid inspelningen haft den bästa placeringen av micken. Den kanske var det utan eq o kompressor, men inte med.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Senaste låten har jag ingen EQ på två av ackgurorna. Ljudet satt som jag ville direkt vid mickningen, skönt sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får alltså 1200 parametrar att labba med istället för att bara ställa upp micken i nån slags sweetspot!? Glassigt! :-)

Är inte så krångligt ändå. Stålsträngad akustisk är lätt jämfört med nylonsträngad, det är det många som gett upp med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Min acke inspelning hemma blev bäst då jag gick runt i rummet och hittade en plats som funkade bäst soundmässigt med musiken jag spelade, sen mickade jag 30cm ut från 12-15bandet + rummick bakom mig

Tack för tipset! Jag stereomickar dessvärre inte, men får prova med avstånd och rumsplacering.

P

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Senaste låten har jag ingen EQ på två av ackgurorna. Ljudet satt som jag ville direkt vid mickningen, skönt sånt.

Sånt är gött. När man lärt sig vilka mickar som funkar och var man ska placera dem så behövs inte mycket mer om det spelas väl.
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Sånt är gött. När man lärt sig vilka mickar som funkar och var man ska placera dem så behövs inte mycket mer om det spelas väl.

Spelas väl, där har vi nog största bristen, jag är urdålig på att lira gura. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...