Jump to content
Annons

Monokompatibilitet


Recommended Posts

Är nyfiken på hur ni arbetar när ni testar för monokompatibilitet. Lyssnar ni bara på hela mixen eller även på enskilda paket som trummor, gitarrer, osv. Hur stor skillnad tillåter ni mellan stero- och monomixen? Hur brukar ni åtgärda de fel ni upptäcker?

Jag måste erkänna att jag inte är så hemma i det här. Testade på en av mina mixar och inser att trummorna inte låter så bra i mono. OH-kanalerna förlorade en hel del när jag lyssnade på dem i mono. Jag fasvände ena kanalen vilket gjorde det lite bättre. En annan sak som hände är att reverbet försvann helt. Har ett impulsreverb på send på båda OH-kanalerna, så jag antar att det inte är helt ologiskt att de släcker ut varandra i mono. Men kan jag göra något åt det? Det förändrar ju ljudbilden rätt rejält om all rumsreverb släcks ut.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Jag är ganska petig med monokompabilitet. Att reverb helt försvinner är tecken på att nåt är galet, det hade jag inte köpt. Trummickar som fasar ut varandra är sånt som händer, bästa är att ha koll på fasfelen redan när man spelar in. Grader i helvetet så att säga.

Jag brukar ta hela mixen. Spelar jag in trummor åker monoknappen på lite då och då.

Ofta brukar jag misstänka att nåt är på tok och kollar monokompabilitet vid dessa tillfällen.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var jag lite drastisk, reverbet försvann inte helt och hållet. Kan hända att jag är så ovan att effekten känns så dramatisk. Efter att ha lyssnat och pillat en del låter det inte sååå illa. Men det låter ju väldigt mycket tråkigare i mono. När jag klickar i stereo igen får jag en helt annan upplevelse. Som iofs kan bero på att jag lyssnat på låtarna i stereo tusen gånger redan och är van.

En sak jag märker i monomixen är att bas och virvel kommer fram mer vilket jag tänker beror på att de ligger i mitten och på så vis påverkas mindre av monoproblem?

Det jag tror jag vill lära mig är hur mycket sämre tråkigare det får låta i mono men ändå vara ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu monotestade jag ett piano som är inspelat i mono. Det ligger två send-reverb på som är monoinställda. När jag trycker på mono-knappen försvinner nästan 4 dB av utljudet. Tar jag bort reverben blir det ingen skillnad på stereo eller mono ut. Så jag antar problemet ligger i reverben? Känner mig som en nybörjare men var ska jag börja åtgärda i reverben?

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummickar som fasar ut varandra är sånt som händer, bästa är att ha koll på fasfelen redan när man spelar in. Grader i helvetet så att säga.

Fasfel går inte att undvika helt i inspelningen. Samma ljud från virveln t ex når OH-mickarna något senare. Du måste flytta tillbaka OH-spåret i tid några ms. Du kan zooma in i ljudspåren "på pixelnivå" om du vill. eller bara "notcha" tills det låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu monotestade jag ett piano som är inspelat i mono. Det ligger två send-reverb på som är monoinställda. När jag trycker på mono-knappen försvinner nästan 4 dB av utljudet. Tar jag bort reverben blir det ingen skillnad på stereo eller mono ut. Så jag antar problemet ligger i reverben? Känner mig som en nybörjare men var ska jag börja åtgärda i reverben?

Kan du berätta om din uppställning mer ingående. Vad är det för reverb? Vad menar du med monoinställda? Vad har du för panorering på reverben? Följer dom panoreringen för källan? Om du lyssnar endast på reverben (utan torr signal) fasar de ut varandra helt? har du glömt någon fas-knapp på?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Fasfel går inte att undvika helt i inspelningen. Samma ljud från virveln t ex når OH-mickarna något senare. Du måste flytta tillbaka OH-spåret i tid några ms. Du kan zooma in i ljudspåren "på pixelnivå" om du vill. eller bara "notcha" tills det låter bra.

Jag tycker det är lättare att få det bra om man har ok mickning från början. Börjar jag flytta spår motvarandra så brukar det knasa någon annanstans och det stora flyttkalset börjar.

Jaja, jag tänker väl som en gammal gubbe. 🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är lättare att få det bra om man har ok mickning från början. Börjar jag flytta spår motvarandra så brukar det knasa någon annanstans och det stora flyttkalset börjar.

Jaja, jag tänker väl som en gammal gubbe. 🙂

Förstår inte riktigt hur man kan få vilrvel i OH och närmickad virvel i fas vid mickning. Förklara gärna 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är klart att proffsen vet hur man kan minimera problemen (även om man inte blir av med det till 100%)

genom att rikta smart, och använda "rätt" mickar. Men nu hade ju TS problem med OH-fas...

Har du ngn bra länk på hur han borde mickat upp, till nästa gång menar jag?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du berätta om din uppställning mer ingående. Vad är det för reverb? Vad menar du med monoinställda? Vad har du för panorering på reverben? Följer dom panoreringen för källan? Om du lyssnar endast på reverben (utan torr signal) fasar de ut varandra helt? har du glömt någon fas-knapp på?

OH togs upp med en stereomik, Röde NT4. Kan vara så att jag förvärrade fasfelen genom att vrida den lite konstigt. Var nog lite stressad och tänkte fel den dagen och istället för en linje med kagge och virvel i mitten vred jag den tvärtom så att linjen låg genom pukorna. Jag antar att det potentiellt är en fasfälla just för att ljuden träffar mikarna vid olika tillfällen, iaf mer än de skulle gjort om linjen legat rätt. Tyvärr minns jag inte vilken som var riktad var. Hade jag gjort det hade det varit enklare att välja vilken jag ska flytta bakåt några ms.

Reverbet på OH mikarna ligger som send och är ett impulsreverb (SIR reverb). Jag vet att det inte är det bästa men känner att jag gillar ljudet vissa av de rummen ger. Senden är inlagd som mono och även reverbet är i mono. Det jag funderar på är om jag blandar både dry och wet i reverbet och att det ställer till det. Som send ska den bara stå som wet. Vet att jag missat att göra det förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr minns jag inte vilken som var riktad var. Hade jag gjort det hade det varit enklare att välja vilken jag ska flytta bakåt några ms.

Reverbet på OH mikarna ligger som send och är ett impulsreverb (SIR reverb). Jag vet att det inte är det bästa men känner att jag gillar ljudet vissa av de rummen ger. Senden är inlagd som mono och även reverbet är i mono. Det jag funderar på är om jag blandar både dry och wet i reverbet och att det ställer till det. Som send ska den bara stå som wet. Vet att jag missat att göra det förut.

OH: Pröva först att flytta tillbaka OH-mickarna några ms eftersom dom är längst från källan, hur funkade det?

SIR reverb: Har för mig att dom hade en begränsning som gjorde att jag valde att inte använda SIR, vad var det, antar att det är allmänt känt?

"Senden är inlagd som mono och även reverbet är i mono" blir inte 100 på detta, send från varadera OH mick till två reverb eller? eller har du skapat ett stereospår av de två mickarna?

Reverb på send i 100% wet låter som en bra idé, annars har du ytterligare en signal som kan ställa till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

gate på virvel och kick om det går

Sen finns det bra faspluggar som man kan leka med för att få dem i fas med oh

Tex. kan man få så kass fas som möjligt och sen flippa polariteten

Eller så för man reglaget till ljudet man önskar

Om man har leadgitarr kanske man vill att den ska vara bred med massa chorus,phaser och grejer, då gör man det lagom och sedan tillför lite torra frekvenser parrallelt med limiter på så funkar det i mono också

Redigerat av Casperfren
Link to comment
Dela på andra sajter

Suttit hela dagen i dag med bland annat det här. Vad gäller trummorna löste sig mycket genom att fasvända ett av OH-spåren. Vilken skillnad det blev! Märkte dock att det finns fasproblem mellan pianonikarna på flera spår. Har panorerat ut dem hårt L och R och när jag monosummerar blir pianot burkigt och tappar i volym och djup.

Det som annars påverkas (mest) negativt i monosummeringen är körer (som jag ofta panorerar hårt L och R), gitarrer (även de ofta hårt panorerade) samt stereospår (tex mellotron inspelat i stereo från min Nord Electro).

Jag tycker det är lite svårt att veta vad i monosummeringen som, av naturliga skäl, blir platt och tråkigt och vad som är en dålig monomix. Hur bra kan man få det att låta i mono egentligen? När jag lyssnat en stund i mono har jag vant mig men när jag sen klickar i stereo blir det en sådan förhöjning av musiken. Den blir så mycket mer närvarande än monomixen som känns mer avlägsen och platt.

OH: Pröva först att flytta tillbaka OH-mickarna några ms eftersom dom är längst från källan, hur funkade det?

SIR reverb: Har för mig att dom hade en begränsning som gjorde att jag valde att inte använda SIR, vad var det, antar att det är allmänt känt?

"Senden är inlagd som mono och även reverbet är i mono" blir inte 100 på detta, send från varadera OH mick till två reverb eller? eller har du skapat ett stereospår av de två mickarna?

Reverb på send i 100% wet låter som en bra idé, annars har du ytterligare en signal som kan ställa till det.

Jo, men när jag skapar ett sendkanal kan jag välja om den ska vara mono eller i stereo. Jag har ett stereoreverb och ett monoreverb. I SIR finns det en regel man kan dra i som heter Stereo In, den har jag dragit ned på noll. Det var det jag lite klumpigt försökte beskriva innan. Alla monokanaler går till monoreverbet och alla stereokanaler går till stereoreverbet. Eller ja, alla som ska ha reverb iaf.

Ska testa att flytta pianospåren ett par ms i dagarna och se om jag kan få fason på dem med.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Fasfel går inte att undvika helt i inspelningen. Samma ljud från virveln t ex når OH-mickarna något senare. Du måste flytta tillbaka OH-spåret i tid några ms.

Fast om du gör det för att virveln ska ligga samtidigt i både närmick och OH så förskjuter du allt annat i OH lite för tidigt. Och eftersom avstånden är olika till olika närmickar blir det alltid 'fel' hur man än gör. Bättre att låta tidsskillnaderna vara (eftersom de är naturliga) och bara kolla med fasvändning tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som annars påverkas (mest) negativt i monosummeringen är körer (som jag ofta panorerar hårt L och R), gitarrer (även de ofta hårt panorerade) samt stereospår (tex mellotron inspelat i stereo från min Nord Electro).

Ska testa att flytta pianospåren ett par ms i dagarna och se om jag kan få fason på dem med.

Hur är körerna och pianot uppmickade, tänkt på 3:1 om du använt A/B? Har du stereobreddat gitarrerna med kort delay under 30ms?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är körerna och pianot uppmickade, tänkt på 3:1 om du använt A/B? Har du stereobreddat gitarrerna med kort delay under 30ms?

Körerna är inspelade i mono och är dubbade så där är det väl troligen problem med reverbet som jag var inne på förut. När det gäller pianot så var jag nog rätt slarvig och mätte inte 3:1 som jag borde när jag spelade in. Det är närmikat och mellan tummen och pekfingret borde det vara åtminstone i närheten av 3:1.

Hmm.. nej har inte stereobreddat dem. Borde jag det? De är också inspelade i mono och dubbade.

Tror jag måste lyssna på andras låtar och försöka lära mig hur de låter i mono. Eller är det missvisande att lyssna på och testa mono på listmusik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Kanske en dum fråga, men är endast en hobbymusiker. Varför skulle man vilja ha en mix i mono?

Det finns som jag förstått det situationer där monolyssning kan förekomma. Ett exempel är på dansgolvet, där stereo blir omöjligt i de fall dansgolvet omringas av högtalare. Vid dålig täckning går FM-bandet över till mono om jag förstått det hela rätt. I butiker, varuhus eller liknande där högtalarna inte är placerade med tanke på stereo.

Edit: Nu vill jag inte ha mixen i mono utan vill kolla att det inte låter skit i de fall någon annan (se ovan) kanske väljer att summera stereokanalerna till mono.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns som jag förstått det situationer där monolyssning kan förekomma. Ett exempel är på dansgolvet, där stereo blir omöjligt i de fall dansgolvet omringas av högtalare. Vid dålig täckning går FM-bandet över till mono om jag förstått det hela rätt. I butiker, varuhus eller liknande där högtalarna inte är placerade med tanke på stereo.

Edit: Nu vill jag inte ha mixen i mono utan vill kolla att det inte låter skit i de fall någon annan (se ovan) kanske väljer att summera stereokanalerna till mono.

Okej, då förstår jag! Tack.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, då förstår jag! Tack.

Eller oxå inte. Vissa artister verkar gilla mono mer än andra. Steely Dan, som är dom ultimata ljudbögarna, förlåt, nördarna, lär ha velat ge ut en platta i mono, men skivbolaget gick emot.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror jag måste lyssna på andras låtar och försöka lära mig hur de låter i mono. Eller är det missvisande att lyssna på och testa mono på listmusik?

Testa på listmusik, det finns några kända exempel på instrument mm som mer eller mindre försvunnit i mono. Kommer inte ihåg var jag läste detta. Att det finns sådana exempel torde peka på att de flesta kollar att monokompabiliteten är i alla fall acceptabel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Testa på listmusik, det finns några kända exempel på instrument mm som mer eller mindre försvunnit i mono. Kommer inte ihåg var jag läste detta. Att det finns sådana exempel torde peka på att de flesta kollar att monokompabiliteten är i alla fall acceptabel.

Tänker jag ska välja musik som inte är disco/house/osv. Tror det är lättare och vanligare att man kollar mono där med tanke på att de med stor sannolikhet kommer att spelar ute på klubb. Ska försöka hitta musik som är så lik min egen som möjlig tänker jag.

Här är ett tips på verktyg för stand alone mono-test om någon annan också är intresserad: http://www.dynamicrange.de/es/es/download#menu1

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm.. nej har inte stereobreddat dem. Borde jag det? De är också inspelade i mono och dubbade.

Hur många dubbar av gitarrerna har du i vänster respektive höger lur?

Vad jag lite var ute efter också i min fråga, så är ju ett vanligt trick att kopiera en gitarr och och lägga den

i motsatta luren med ett kort delay (istället för att göra en dubb). Den typen av trick är inte helt monokompatibla för korta delaytider under ca 30ms. Man får ett sk combfilter.

Vid dubbar får tonerna inte exakt sammai timing och pitch utan rör sig lite slumpmässigt fram och tillbaka. Lite som en chorus-effekt försöker härma. Man får alltså utfasningar vid dubbar också fast dessa blir mer oregelbundna, vilket vi gillar att höra. Frågan är om det inte finns ett optimalt antal dubbar, och gör man fler blir det bara sämre och mer diffust. Oj,... blev viss lite långrandig.. 🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur många dubbar av gitarrerna har du i vänster respektive höger lur?

Vad jag lite var ute efter också i min fråga, så är ju ett vanligt trick att kopiera en gitarr och och lägga den

i motsatta luren med ett kort delay (istället för att göra en dubb). Den typen av trick är inte helt monokompatibla för korta delaytider under ca 30ms. Man får ett sk combfilter.

Vid dubbar får tonerna inte exakt sammai timing och pitch utan rör sig lite slumpmässigt fram och tillbaka. Lite som en chorus-effekt försöker härma. Man får alltså utfasningar vid dubbar också fast dessa blir mer oregelbundna, vilket vi gillar att höra. Frågan är om det inte finns ett optimalt antal dubbar, och gör man fler blir det bara sämre och mer diffust. Oj,... blev viss lite långrandig.. 🙂

Hehe, ingen fara. Vi är här för att tjöta eller hur? 😉

Det är lite olika hur många dubbar det är. Dock brukar jag aldrig göra det trick du beskriver. Gillar när saker skaver lite så vill inte ha exakta kopior om jag inte kan låta bli. Ska dock testa det tricket på ett virveltrumme-parti i en låt. Vill få till en marscheffekt och tänker att dubbning plus ett kort delay kan hjälpa lite.

Men tillbaka till gitarrerna. Som mest blir det nog inte mer än en dubb, dvs en i varje lur. Men sen brukar jag även oktavera dem. Alltså lägga slingan en oktav upp/ner och även dubba den i varsin lur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men tillbaka till gitarrerna. Som mest blir det nog inte mer än en dubb, dvs en i varje lur. Men sen brukar jag även oktavera dem. Alltså lägga slingan en oktav upp/ner och även dubba den i varsin lur.

Tycker du att volymen går ner i mono? Det är möjligt att dubbar fasar lite grann, problemet borde ändå vara betydligt mindre än om du körde med "delay-tricket". Om du använder komplementära EQ-kurvor på L och R minskar problemet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du att volymen går ner i mono? Det är möjligt att dubbar fasar lite grann, problemet borde ändå vara betydligt mindre än om du körde med "delay-tricket".

Ja, precis. Ambiensen försvinner och volymen går ner.

Om du använder komplementära EQ-kurvor på L och R minskar problemet.

Ehh.. Vad är komplementära eq-kurvor för något? 🤪 Att de skiljer sig åt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, precis. Ambiensen försvinner och volymen går ner. (vid dubb)

Det är nog ofrånkomligt att det går ner lite. Tänk att du kopierar ett spår och lägger detta L och R

då kommer amplituden att dubblas när du lägger det i mono.

Om du däremot dubbar kommer t ex peakarna i amplitud aldrig exakt samtidigt, och du kommer inte att få en dubblad volym.

Ehh.. Vad är komplementära eq-kurvor för något? 🤪 Att de skiljer sig åt?

Att du du höjer ett frekvensområde i L och sänker samma frekvensområde i R och så att säga "saxar" lite. Då kommer dubbarna i L och R inte tävla om samma frekvensområde på samma sätt, vilket bör märkas tydligt i mono

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...