Jump to content
Annons

jakobwestberg (oregistrerad)

Recommended Posts

jakobwestberg (oregistrerad)

Hej, två frågor.

1: Jag använder mig av ett Focusrite Saffire 6 USB ljudkort och en JJLABS BMC mikrofon. När jag öppnar upp cubase och skapar ett "audio track" och väljer stereo som configuration och spelar in något så hamnar ljudet bara i vänster monitor. alltså inget tas upp i mikrofonen för höger sida. Vad är det för fel?

2: När jag väl spelar in i antingen mono eller stereo och sedan spelar upp det så är det en liten delay. alltså jag hör min röst nån milli sekund efter jag egentligen ska höra den (enligt när jag spelade in den)

Går det att ändra på något sätt?

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej jakobwestberg!

1. Varför spela in ett stereospår med en monomik? Välj "mono" istället för stereokonfiguaration.

2. Har du valt Focusrites egen drivrutin till Cubase och vad har du satt för buffersize? Jag misstänker att delayet du upplever är ett latencyproblem?

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

jakobwestberg (oregistrerad)

Jaha är det en mono mic? Det visste jag inte.

Jag har laddat ner focusrites drivrutiner på deras hemsida. Vänta så laddar jag upp en bild om det är de du menar, jag vet inte riktigt hur mycket man ska välja etc.

post-35962-0-43402100-1382186685_thumb.png

Link to comment
Dela på andra sajter

1. Mjo om det inte utryckligen står tenderar de flesta mikar vara just monomikar 🙂

2. Och jag förutsätter att du installerat drivisarna, ja? Annars måste du göra det. Där det står "ASIO DriverX full duplex driver" ska du välja Focusrite-drivern (vad den nu kan heta. Någonting med "Saffire" tror jag).

Vänligen,

CHAE

Edith: pucktvåa. peterT hann före. Dock ska du bocka ur "Release driver when Application is in background". Glömde bort att nämna det.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

jakobwestberg (oregistrerad)

Okey tack så mycket, både CHAE och peterT. Nu fungerar det bra.

Måste bara köpa en ny stereomik (är det de som kallas binural microphone?), Något förslag på en bra stereomik som inte är så dyr?

Link to comment
Dela på andra sajter

jakobwestberg (oregistrerad)

Varför då om man får fråga?

För att när jag spelar in med mono så låter det.. hur ska man säga.. monotont. Även om jag pan'ar tracksen efteråt. Därför tror jag att stereo kommer få rösten bli klarare, eller har jag fel, finns det något annat sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

För att när jag spelar in med mono så låter det.. hur ska man säga.. monotont. Även om jag pan'ar tracksen efteråt. Därför tror jag att stereo kommer få rösten bli klarare, eller har jag fel, finns det något annat sätt?

Jag har spelat in sång i stereo och tycker inte att det är ngn större skillnad mot mono.

Vill du spela in i stereo kan du köpa en till likadan mick och köra

http://en.wikipedia.org/wiki/Stereophonic_sound

läs under "Recording methods" en bit ner på sidan.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att när jag spelar in med mono så låter det.. hur ska man säga.. monotont. Även om jag pan'ar tracksen efteråt. Därför tror jag att stereo kommer få rösten bli klarare, eller har jag fel, finns det något annat sätt?

Ja, inte blir rösten klarare inte. Stereo-inspelning av t.ex. en opera-sångare/sångerska på en större scen kan vara av intresse för rumsklangen/rymden/bredden osv, utöver det....näh...

Man kan väl formulera frågan så här: Hur bred mun har du?

Hela idén med stereo är ju att skapa en bred ljudbild, men en stereo-upptagning av din/någons mun är knappast något som krävs. Den är ju liksom inte så bred att stereo-upptagning behövs 😊

Spelar du däremot in några personer som står i bredd (en kör), ja då kan stereo vara en idé 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

Okey tack så mycket, både CHAE och peterT. Nu fungerar det bra.

Måste bara köpa en ny stereomik (är det de som kallas binural microphone?), Något förslag på en bra stereomik som inte är så dyr?

Använd endast en mick till sång. "Bredden" skapar du med reverb, stereo delay eller dubbning

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd endast en mick till sång. "Bredden" skapar du med reverb, stereo delay eller dubbning

Mm lite så 🙂

"Regeln" brukar väl vara "en ljudkälla, en mik" (och i det här fallet en monomik) 😑

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...