Jump to content
Annons

Monokompatibilitet


Recommended Posts

Annons

Att ljudnivån förändras när du växlar till/från mono beror på att samma ljudenergi fördelas över olika mängd högtalare. I stereo fördelas ju 2 kanaler ut över 2 högtalare, medan i mono så skickas båda kanalerna till båda högtalarna.

Om ljudnivån sjunker eller stiger kan bero på fasinterferenser, men kan även bero på vilken pan law din daw använder, samt vilken funktion du använder för att summera kanalerna.

Om saker släcks delvis ut så .. är det mest troligt att det är fas-trubbel ibland dina kanaler, och/eller med effekter du använder.

Redigerat av Signia
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Att ljudnivån förändras när du växlar till/från mono beror på att samma ljudenergi fördelas över olika mängd högtalare. I stereo fördelas ju 2 kanaler ut över 2 högtalare, medan i mono så skickas båda kanalerna till båda högtalarna.

Om ljudnivån sjunker eller stiger kan bero på fasinterferenser, men kan även bero på vilken pan law din daw använder, samt vilken funktion du använder för att summera kanalerna.

Om saker släcks delvis ut så .. är det mest troligt att det är fas-trubbel ibland dina kanaler, och/eller med effekter du använder.

Ok, så jag ska inte stirra mig blind på mindre skiftningar i volym? Har inte hunnit referenslyssna på list-produktioner i mono än så jag vet inte hur en monosummering "ska" låta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, så jag ska inte stirra mig blind på mindre skiftningar i volym? Har inte hunnit referenslyssna på list-produktioner i mono än så jag vet inte hur en monosummering "ska" låta.

Nej, det bör man nog inte göra. Det går liksom inte att lyssna i samma nivå i både stereo och summerad mono.

Men kolla så dina inställningar är optimala. Bästa interna kompromissen mellan stereo och mono är Pan law på -3. Då ska det bli 3dB starkare i mono än i stereo; i alla fall under helt ideala förhållanden - typ statiska ljud och så. Använder du en mätare för att kolla det här med, så bör ju den mätaren ha mono trim på -3dB med. Har du koll på det här så vet du i alla fall att det inte är din DAW eller inställningarna som spökar.

Men du skriver att det blev bättre när du fasvände en kanal, och bara det i sig avslöjar ju att du har en del fas-interferens mellan kanalerna.

Att reverbet slocknar låter ovanligt. Reverb brukar höras tydligare i mono än i stereo. Vore ju märkligt om nån spelat in en respons som har så stora fas-skillnader att dom släcks ut i mono. Testa en annan respons och se vad som händer.

En fasmätare kan nog hjälpa dig att söka med. Men det är lite som Phistermill sa, att om det är många mikrofoner på trummorna, och själva inspelningen ligger lite ur fas, då blir det tyvärr en fråga om att kompromissa. Du får flytta ett av spåren i ytterst små steg fram och tillbaka, tills du hittar bästa kompromissen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är sugen på att köpa en monitor endast för monocheck. Hur fan kopplar jag det på ljudkortet? Alltså, först det vanliga stereoparet sen en ensam monohögtalare i mitten. Det vore skönt att kunna switcha mellan monitorerna för monocheck då och då...snabbt och smidigt.

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är sugen på att köpa en monitor endast för monocheck. Hur fan kopplar jag det på ljudkortet? Alltså, först det vanliga stereoparet sen en ensam monohögtalare i mitten. Det vore skönt att kunna switcha mellan monitorerna för monocheck då och då...snabbt och smidigt.

Nu gissar jag bara men det borde ju gå om ditt kort har flera utgångar som du kan kontrollera i ditt daws virtuella control room. Använder inte control room själv men jag tror det ska funka utifrån det jag vet om cubase iaf.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är sugen på att köpa en monitor endast för monocheck. Hur fan kopplar jag det på ljudkortet? Alltså, först det vanliga stereoparet sen en ensam monohögtalare i mitten. Det vore skönt att kunna switcha mellan monitorerna för monocheck då och då...snabbt och smidigt.

Jag kör budgetvarianten. Stänger av den ena monitoren, slänger på cubase stereobreddare och bockar i monoknappen. Sen kommer det viktiga momentet där jag vrider huvudet åt det hållet ljudet kommer ifrån 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag kör budgetvarianten. Stänger av den ena monitoren, slänger på cubase stereobreddare och bockar i monoknappen. Sen kommer det viktiga momentet där jag vrider huvudet åt det hållet ljudet kommer ifrån 🙂

Kan du beskriva det där viktiga momenten lite mer i detalj? Vrider du bara huvudet och inte kroppen? Intressant i så fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör budgetvarianten. Stänger av den ena monitoren, slänger på cubase stereobreddare och bockar i monoknappen. Sen kommer det viktiga momentet där jag vrider huvudet åt det hållet ljudet kommer ifrån 🙂

Så gör jag också i dagsläget. Känns dock överdrivet meckigt. Det vore ju svingött att ha en tredje monitor som står redo för snabba monocheckar!

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

om ni har monoknapp - varför använder ni inte bara den?

spelar ju ingen roll om ljudet kommer ur två högtalare

Jo, grejen är ju att det gör det. Ska man monochecka på ett KORREKT sätt så ska endast EN monitor användas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, grejen är ju att det gör det. Ska man monochecka på ett KORREKT sätt så ska endast EN monitor användas.

definiera korrekt och vad som händer annars

du menar att standardförfarandet som brukats genom årtionden i prosammanhang i studior världen över inte duger för att kolla monokompatibiliteten på en låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

definiera korrekt och vad som händer annars

du menar att standardförfarandet som brukats genom årtionden i prosammanhang i studior världen över inte duger för att kolla monokompatibiliteten på en låt?

Två högtalare som spelar mono borde väl bli dual mono? När jag kollar mixarna i mono vill jag ha en monitor spikrakt framför mig. Jag tycker det är enormt mycket lättare att monochecka mixar med endast en monitor.

Redigerat av Måsart
Link to comment
Dela på andra sajter

Två högtalare som spelar mono borde väl bli dual mono?

Det brukar kallas pseudo-mono har jag för mig. Tex i surround-system t ex 5.1 kan du välja att inte

använda center utan fördela ljudet på L och R högtalarna - lika i båda.

Tillbaka till kontrollrummet: Det spelar ingen roll om du har en högtalare eller 2 som matas med samma ljud

så länge du sitter i sweet-spot. Om du sitter en bit ut på kanterna har direktljudet olika lång väg och

kan därför orsaka fasning, kamfiltereffekt. sitter du i mitten går det hur bra som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Måste dessutom ha en högtalare med 2 anslutningar, och det finns det inte så många av. Men vill man eliminera så mycket som möjligt av rummets inverkan så är det nog ingen direkt nackdel med 1 högtalare i det avseendet. Nackdelen kan istället vara att det är en annan högtalare = annat ljud.

Tycker jag mig även uppleva att många kombinerar eventuell mono-lyssningshögtalare med lofi-lyssningshögtalare. Man använder liten högtalare med dålig definition, tänker att "nu ska jag slasklyssna". Tycker det är misstag.

Hörlurar brukar annars avslöja problem med fas-interferens ganska tydligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

om ni har monoknapp - varför använder ni inte bara den?

spelar ju ingen roll om ljudet kommer ur två högtalare

Agree. Inga problem att kontrolllyssna mono med två högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar alltid mina mixar i mono, ställer balans. Lägger till Eq & comp om det behövs.

Lättare att få tydligare separation mellan instrument i mono, 2 git dubbar t.ex.

But that`s just me. För övrigt så kan jag tipsa om att lyssna igenom den smått fantastiska plattan "Californication" med Red Hot Chilli Peppers som mer eller mindre är helt mixad i mono.

Bevis finns här: http://www.soundonsound.com/sos/dec99/articles/jim.htm

Intressant läsning :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar alltid mina mixar i mono, ställer balans. Lägger till Eq & comp om det behövs.

Lättare att få tydligare separation mellan instrument i mono, 2 git dubbar t.ex.

But that`s just me. För övrigt så kan jag tipsa om att lyssna igenom den smått fantastiska plattan "Californication" med Red Hot Chilli Peppers som mer eller mindre är helt mixad i mono.

Bevis finns här: http://www.soundonso...rticles/jim.htm

Intressant läsning :-)

Jo, det är väl egentligen ett rätt så optimalt sätt att arbeta i många fall. När det gäller min egen musik spelar jag nästan alltid in processartat. Många låtar skrivs delvis under tiden de spelas in. I de fallen känns det svårare att börja mixa i mono mitt i allt. Men kanske hade det bästa varit att spara om låtarna i nytt projekt och sen mixa dem från grunden igen. När jag arbetar med andras material är jag så klart mer systematisk från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Börjar alltid mina mixar i mono, ställer balans. Lägger till Eq & comp om det behövs.

Lättare att få tydligare separation mellan instrument i mono, 2 git dubbar t.ex.

But that`s just me. För övrigt så kan jag tipsa om att lyssna igenom den smått fantastiska plattan "Californication" med Red Hot Chilli Peppers som mer eller mindre är helt mixad i mono.

Bevis finns här: http://www.soundonso...rticles/jim.htm

Intressant läsning :-)

Här är ett citat med producenten Jim Scott ur intervjun. Vad tycker ni?

So the band sounded great, and the microphone setup was 'basic' rock & roll. What then about the signal path and effects? Scott: "The album was recorded using a '70s Neve 8038 desk, on an Ampex 124 24-track, of which there are hardly any left in the world. They're both real vintage machines, and sound great. We didn't use any Dolby. We like hiss. Hiss is our friend. Listen to a Who record, it's full of hiss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Två högtalare som spelar mono borde väl bli dual mono? När jag kollar mixarna i mono vill jag ha en monitor spikrakt framför mig. Jag tycker det är enormt mycket lättare att monochecka mixar med endast en monitor.

vad du vill kalla det spelar ju ingen roll - det fungerar fint med två

att du tycker det är lättare för dig med en är en annan sak

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...