Jump to content
Annons

Är du en prylnörd?


SadamJR

Recommended Posts

Det verkar finnas ganska många på Studio forum som köper väldigt dyr utrustning för att ägna sig åt vad som knappast har förutsättning att bli mer än en hobby. Om det är för att man jagar "det perfekta ljudet" eller om det handlar om nån slags blingfaktor kan vara svårt att förstå. Hur gör du när du inhandlar musikinstrument och inspelningsutrustning? Går du in för att hitta bästa prestanda för minsta möjliga pengar, eller satsar du varenda korvöre på att bygga upp din drömstudio?

Redigerat av Gizmozis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag tror det är en förutsättning lite grann att man blir en prylnörd. Inte att man för den sakens skulle måste kunna allt det tekniska, men precis som jag hela tiden eftersträvar att utvecklas som instrumentalist och skaffar mig verktyg för det så skaffar jag mig de verktyg jag behöver för att utvecklas som mix/inspelningsteknker.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det nu skulle finnas någon homosexuell person här på forumet så tror jag kanske inte att den personen riktigt uppskattar trådnamnet ???

Förresten vad är det för problem med att hålla det på hobbynivå..är inte det det ultimata att bara kunna spela in allt och det ljudet man vill i hemma miljö utan vidare asträngningar och vara beroende av externa parter ??? Man kan väl fortfarande ha det som hobby som en proffs nivå eller har du missat alla hemma projekt studios där ute i landet med proffs produktioner ?

Jag själv satsar på långsiktia köp, samt köp som har ett andrahandsvärde som man kan sälja, just detta är viktigt för mig.. annar sitter man fast förvevigt med saker om man vill byta eller uppgradera i framtiden...

Före ett köp görs ofta stora efterforskningar på olika forum. I sverige har vi ej lyxen att prova saker innan, visst man kan göra det via thoman, men känner ju sig rutten om man sätter det i system..så istället får man bilda sig en uppfattning innan köp.. ofta brukar det stämma rätt bra med verkligheten.. om man balanserar ihop allas erfarenheter. Även om man inte blir nöjd så kan man sälja dessa dyra grejjor men ganska liten förlust ändå..

När man väl har de elementära sakerna i en studio, pre amp, converter, högtalare, effekt processor osv osv..

så blir det lättare att sälja och köpa och hålla sig kvar i high end klassen när man väl investerat pengarna första gången...

Börjar man dessutom med Begangande grejjor direkt är det ju ändå bättre.. Det är en skön känsla att man vet att sakerna fortfarande behåller sitt värde.. köper du i mellanklassen då är det ju pengarna i sjön direkt då det inte går att sälja förutom till vrakpriser.. jag ser det som en investering..

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är man lite "prylnörd" 😛

Inte bara av att skapa musik med diverse musikutrustning för (X) antal tusenlappar.

Här finns även Playstation, Nintendo WiiU, Hemmabio, FullHD projektor, m,m (godis)

Det är skönt med Vardags-lyx. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite delad. En del av mig älskar prylar, en annan del avskyr dem och vill ha så få av dem som möjligt.

Teknik, innovationer och produktdesign har alltid fascinerat mig. Det ligger så mycket tankar och kreativitet bakom en bra produkt. Tycker det är otroligt spännande och jag kan nörda in mig i det hur mycket som helst.

Men däremot har jag inget intresse av att äga en massa prylar i onödan. Och jag lägger ogärna mer pengar på dem än vad jag "behöver".

Men jag gillar inte heller produkter som gjorts med avsikt att bli så billiga som möjligt. Detta av flera olika anledningar. Det strider mot det jag tror på.

Jag gillar bra kvalitet och betalar gärna lite extra för det. Jag tror det lönar sig i längden ur många aspekter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativet till "prylar" är ju pluggar... pluggar saknar helt och hållet andrahands värde... har du väl investerat i pluggar är pengarna borta.. det känns för mig inte speciellt lockande.. visst finns det pluggar som är bättre än hårdvara... men..finns det hårdvaru versioner eller någon mostsvarighet så föredrar jag dom..

Link to comment
Dela på andra sajter

annars kan vi ju införa ett titel-löst forum. eller ännu bättre, ett ord-löst forum. så att ingen blir förolämpad. tänk vad skönt det vore att logga in här och inte behöva läsa nåt!

Ser inget problem i ordet nörd om man kollar ordlistan för det och vad det står för. Tycker vi släpper trådnamnet nu och går vidare med innehållet.

MVH

Anders

du kan ju kolla upp prylbög på wiktionary också om du vill.

Redigerat av Zakyath
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Alternativet till "prylar" är ju pluggar... pluggar saknar helt och hållet andrahands värde...

Jag förstår vad du menar. Mjukvara är aldrig en bra investering när det gäller andrahandsvärde. Å andra sidan, kostar en plugg 5-10% av vad motsvarande hårdvara kostar och kan göra jobbet lika bra eller rent av bättre så är det väl ändå en bättre investering rent ekonomiskt? Iaf om man köper saker för att använda dem och inte bara för att ha dem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad du menar. Mjukvara är aldrig en bra investering när det gäller andrahandsvärde. Å andra sidan, kostar en plugg 5-10% av vad motsvarande hårdvara kostar och kan göra jobbet lika bra eller rent av bättre så är det väl ändå en bättre investering rent ekonomiskt? Iaf om man köper saker för att använda dem och inte bara för att ha dem.

bra pluggar kostar fortfarande för mkt (finns givetvis undtantag) för att man ska vilja investera..det kostar fortfarande ofta över 2000 kr för de bästa proffs pluggarna.. och finns inga garantier att dom kommer fungera undera flera år frammåt t.e.x när nya OS versioner kommer..kommer dom vara kompatibla ? kommer buggar som gör det omöjligt att använda programvaran i en vissa konfiguration/miljö fungera ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Moderatorn vägrar att ta bort tråden. Jag kan inte finna mej i detta. Är tråden inte godtagbar som den är ska den tas bort. Jag har inte givit honom rätt att redigera den. Var går gränsen? Skriver han mina inlägg i fortsättningen? Jag kräver att tråden tas bort eller låses nu.

TS.

I egenskap av moderator bestämmer han vad han kan och vill göra.

Bara för att man skriver ett inlägg betyder det inte att man bestämmer över det. Det är Studios forum.

Men kräv på du...

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

bra pluggar kostar fortfarande för mkt (finns givetvis undtantag) för att man ska vilja investera..det kostar fortfarande ofta över 2000 kr för de bästa proffs pluggarna.. och finns inga garantier att dom kommer fungera undera flera år frammåt t.e.x när nya OS versioner kommer..kommer dom vara kompatibla ? kommer buggar som gör det omöjligt att använda program

varan i en vissa konfiguration/miljö fungera ?

Å andra sidan, med hårdvara tillkommer i regel underhållskostnader också vilka ofta kan överstiga priset av en ny plugg eller uppgradering av den.

Lägg därtill att du kan använda så många instanser av pluggen som du har processorkraft till.

Återigen är det frågan om man ska köpa något för att äga det av rent intresse eller som en ekonomisk investering, eller om man ska köpa det för att använda det.

Är det för det sistnämda så är pluggar oslagbara rent ekomomiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Å andra sidan, med hårdvara tillkommer i regel underhållskostnader också vilka ofta kan överstiga priset av en ny plugg eller uppgradering av den.

Lägg därtill att du kan använda så många instanser av pluggen som du har processorkraft till.

Återigen är det frågan om man ska köpa något för att äga det av rent intresse eller som en ekonomisk investering, eller om man ska köpa det för att använda det.

Är det för det sistnämda så är pluggar oslagbara rent ekomomiskt.

Som sagt jag använder både hårdvara och pluggar... som sagt flera instanser argumentet är ju tungt.. om det nu är en plugg man använder i flera instanser så är ju plugg att föredra.. men finns också andra exempel där hårdvara är att föredra... som sagt..jag gillar båda.. jag vänder mig dock emot folk som tror pluggar kan ersätta all hårdvara..gör man det så är det nog för att man bara ser sina egna behov och inte andras...

Jag blandar gärna analog hårdvara med pluggar... för att få det bästa av båda världar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Alla har väl känslan av prylbö.. euhhm sjukan. Marknaden är ju utformad så folk ska känna den, så dom kan sälja saker till folk som folk inte behöver. Men ju äldre man blir desto mer ser man igenom det där, blir mer immun mot det, och börjar tänka mer praktiskt/ekonomiskt/pragmatiskt.

Ibland handlar man nytt bara för att röra om i grytan, skapa lite förändring. Men ibland handlar man nytt/dyrare just för att man har förstått ganska detaljerat att det kommer faktiskt hjälpa mig göra vad jag vill/behöver.

I princip allt vi gör i livet är ju mest för att underhålla och skapa innehåll i vår vardag. Det är inget konstigt i sig. Vissa kan vara helt såld på hur kul nya prylar är, bara för sakens skull, och det är ju bara ännu ett sätt att skapa innehåll i livet. Ibland kan jag avundas dom som är så. Dom får ut så förbannat mycket känsla ur vardan, som jag inte får.

I övrigt, dom som inte gillar trådtiteln eller så, kan väl maka sig över till *harkel* "Gearslutz" och känna sig mer hemma under den titeln 😉

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite lätt förvånad med över ekonomin bland medlemmar. Själv så är jag så pass ny i detta och spelar LoFi-musik. Men av tradition så köper jag gärna/hellre begagnat och ser mig om efter alternativ.

men förutsättningarna är ju olika och personligen finns fler hobbies. Jag är dock inte helt oberörd av nya prylar :-)

...men inte för sakens skull.

edit: trådnamnet från början skulle väll aldrig uppröra en homosexuell? ...känns sjukt pk.

Redigerat av rundgång
Link to comment
Dela på andra sajter

jag vänder mig dock emot folk som tror pluggar kan ersätta all hårdvara..gör man det så är det nog för att man bara ser sina egna behov och inte andras...

Vi kan väl iaf säga att hårdvaran har sina kvaliteter och mjukvaran sina. Huvudsaken är ju att man använder det som ger ett slutresultat som man blir nöjd med.

Sen ligger ju en stor del av skillnaden i känslan hos användaren och det i sin tur kan ibland påverka slutresultatet mer än de tekniska skillnaderna. Den som lyssnar på musiken ger inte ett rats ass om färgningen på en MiniMoog skiljer sig en liten liten gnutta, men för musikern kan det ibland ge mer känsla att spela på orginalet och därmed ge ett bättre framförande, och det märks mer. Ibland är det helt tvärt om visserligen, hårdvaran kan sätta käppar i hjulet för kreativiteten och påverka resultatet negativt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pryl- och pluggnörd nr1 anmäler sig... 😉

Visst är det alltid kul att se till att ha skitbra prylar och verkligt användbara pluggar, så att man kan vara säker på att det inte finns några undanflykter om det inte låter bra, utan enda förklaringen är den egna förmågan att skruva till mixarna i så fall. Bryr mig inte så jättemycket om priset egentligen, utan det viktiga är att prylarna gör det jag vill att de ska göra. Sedan är det ju ingen jätteskillnad mellan min förhållandevis billiga RME-omvandlare och de betydligt dyrare Benchmark-omvandlarna, men det känns ju bra att veta att man inte kommer att behöva byta ut prylarna inom överskådlig tid, utan de kommer fortfarande att vara mer än tillräckligt bra om 10 år.

Dyrare prylar har i och för sig ett förhållandevis högre andrahandsvärde än billigare, men det är å andra sidan inte lika lätt att hitta köpare, eftersom de flesta inte tycker att de behöver de dyrare prylarna, så jag har svårt att se på sådana prylar som "investeringar", utan det är bruksprylar som man kör med tills man tycker att man behöver byta ut dem och då är de ändå så gamla, att intresset för dem på begagnatmarknaden är väldigt svalt, även om de fortfarande är kanonbra.

Pluggarna är som sagt oslagbara eftersom de är billiga för den funktion man får - och de går att använda på massor av kanaler samtidigt utan att man behöver köpa med än en gång - och att de är integrerade i DAW-programmet med de fördelar det innebär. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Alltså, jag tar oerhört illa vid mig av trådtiteln, kan vi byta tillbaka?

Det där kommer du ingen vart med. Prylnörd har ingen värdeladdning i sammanhanget. Bög har. Bevisar du motsatsen är du duktig.

Det finns en nivå i prylar jag måste ha för att njuta av den här hobbyn. Latency pajjar t ex allt för mig. Utöver det så tillhör jag procenten här som inte bryr sig om glansen på orden utan vad meningen säger. Och även om jag skulle vilja ha båda är det långt ovanför min horisont.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som tidigare sagt är vi nog alla lite prylnördar här, vissa mer än andra. Jag är i alla fall det!

Även om jag inte har så mycket hårdvara så har jag en del pluggar. Gillar att testa olika ljudbibliotek, även om jag vet att jag inte kan köpa dom. Det skapar dock ett problem, eftersom jag då får suget av nya produkter. Väldigt farligt. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...