Jump to content
Annons

Strängar som ni älskar eller hatar.2014


Hemmpe

Recommended Posts

Kanske fins en tråd om detta ämne? Startar en ny 2014.

Tjop!

Frågan är Enkel.Eller svår? Srängar.

Vad Gillar ni för Strängar, vad brukar ni köpa för Strängar,

Dyrt är bäst, billigt är bäst .Vad tycker ni om erat Sträng val.?

Köppte nyligen 😄'addariio Phosphor Bronnze..010-.047

Vilken klang jag Fick i Guran.

Som är en Yamaha APX500..Även om det är dyra Guitarer ni sitter på eller mindre mediokra.

Så hur Tycker ni.Med olika Sträng val?

Ej en Statlig fråga bara Random.

Finns nog en uppsjö till smak till still..Men som en Random fråga.

Prata Strängar nu.Kram

Mvh Hemmpe

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

humm du har nog rätt i ditt eget sinne .He va inte så jag menade.Om inte strängar vore viktiga .så varför spela?

har du inga strängar så? Nada` Inget, tomt ,Rymden.

Ehh .Så tur att det finns.Eller ?Skärp dig fattar din humor..Tråden är väl skapligt Viktig ..??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråden är väl skapligt Viktig ..??

Ja, kul att se vad folk gillar för strängar. Tråden fick mig bara att tänka på den sympatiske Scott Grove.

Men jag är nöjd med Phosphor Bronze-strängarna på akustisk. Tur det, för jag köpte ett 10-pack grisar i säcken.

Har ett set flatspunna ak. gitarr-strängar med som jag inte hunnit testa. Gissar att de är lite för dova för min smak egentligen men var lite nyfiken då jag aldrig spelat på sådana på gitarr.

Redigerat av rainydays
Link to comment
Dela på andra sajter

Blev väldigt imponerad när jag köpte ett set Martin .011 - .052 till min akustiska. Kan rekommendera!

På elgitarren har jag haft lite olika. Oftast D'Addario. Hade ett tag .009 - .042 som jag trivdes att spela med, men stämningen höll sådär. Så jag bytte till .010 - .046 som sitter där än idag 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Nya strängar gillar jag. Speciellt om man skall spela in går det bra för alla gitarrister att ha bytt strängar innan inspelningen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör sedan rätt många år tillbaka på D'Addario och GHS strängar, de håller mycket bra på dem gitarrer jag spelar på, låter absolut tillräckligt bra och har ett bättre pris än vissa andra märken. Dem kan ibland kännas lite sträva i början, men det är väl det mest negativa jag kan säga om dem. Har använt dem till och från under hela tiden jag spelat gitarr sedan 80-talet, men under det senaste decenniet så är det dem jag använt mest.

På åttiotalet körde jag ett tag på Fenders strängar och dem gillade jag riktigt skarpt, både vad gäller spelkänslan och ljudet, men tyvärr så gick dem av alldeles för lätt så dem gav jag upp. Skall nog ta och testa dem igen framöver och se om det fortfarande gäller, kan rentav vara mina favoritsträngar rent ljudmässigt.

Dean Markley Blue Steel använde jag mycket under ett antal år på nittiotalet. Då var dem lite dyrare än många andra märken men det var dem värda, lät jäkligt bra, kändes inspelade ända från början och höll riktigt länge. Sen verkade det som att kvaliten sjönk lite grann, det hände alltför ofta att strängarna gick av och då fick det vara.

Ernie Ball körde jag i samma sväng som Dean Markley men har inget speciellt med dem som jag minns så här på rak arm.

Elixir-strängar fanns på en gitarr jag köpte av en kompis en gång och dem höll jäkligt länge, bra kvalite helt klart.

Sen har man väl glömt bort ett och annat märke också. 🙂

Har faktiskt gått och blivit lite inspirerad att beställa ett gäng olika strängmärken och testa tack var denna tråd. 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Elgitarr

D'Addario XL .010-.046 eller på 24" mensur .011-.049

Ak. gitarr

D'Addario Phosphor Bronze .012-.053

Bas

D'Addario Flat Wound .050-.105

Mandolin

Rotosound Troubadour RS80

Mandolin! Det var som f-n! Ett rejält kliv upp på rankingen!

Jag körde Martin i flera år på Jumbon, men sen ganska nyligt är det Elixir 0.12 som gäller. En helton nedstämt är det inte alls hårt. Tycker de låter mkt bättre än Martin som jag gillade bäst förut.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tre stycken som hyllar Martin-strängarna än så länge. Jag har nog aldrig (medvetet) spelat på några.

Vad har ni använt innan och hur upplevde ni skillnaden?

Större ljud och bättre klarhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Mesar!

Ernie ball 11-54 eller Dunlop heavy core 12-54. Bäst för elgitarr woho.

Mes själv där. 😄 D'addario 11-56. Ärligt talat så spelar det ingen roll vilka strängsorter man använder bara de är av bra kvalitet och håller längre och bra priser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...