Jump to content
Annons

Drumagog


tvåtakt

Recommended Posts

Annons

Jag köpte Drumagog-pluggen till min Ipad. Har dock inte använt den än förutom testat lite. Kostade nån hundring på rea har jag för mig. (Ingen Ilok behövs, men det är väl bara för att förhindra "pirat"-användande?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en USB grej? För jag har fan inte plats med fler grejer , har bara 3 USB jack på datorn å dom är upptagna av mus, ljudkort samt dongle-grej till Cubase

Ja det är det, och så fort du skall använda programmet som är licenserat av din iLok så måste iLoken vara inpluggad. Många program använder sig utav det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Har en musikerbekant som skrek högt och ljudligt över Ilok då han inte hittade sin,,, så det är ett idiotpåfund tycker jag.

Att han är glömsk och inte vet var han har gjort utav den, är det ilok som är idiotpåfund eller din kompis som är det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Dongelskydd är det tveklöst bästa enligt min mening. Uppgradering av delar i datorn innebär annars att man måste klydda med nya challenge/response-koder på alla program och pluggar som behöver sådant. Med dongelskyd har man licensen i dongeln och slipper problem med sådant, utan kan fortsätta köra direkt.

Jag har ett femtiotal licenser i iLok och ett tiotal i eLicenser, så alla dem slipper jag trassla med koder till. 🙂

Både eLicenser (Steinberg) och iLok funkar i USB-hub med egen nätdel, så antalet portar är oftast inget hinder. Codemeter (Magix) vill däremot inte fungera där (åtminstone inte min), utan den kräver en egen port i datorn. Mus och tangentbord brukar funka fint i en vanlig USB-powered hub.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en USB grej? För jag har fan inte plats med fler grejer , har bara 3 USB jack på datorn å dom är upptagna av mus, ljudkort samt dongle-grej till Cubase

Det blir till att skaffa en USB-hub 🙂 , tror jag har en med 10-platser. Finns lite varstans. Se bara till att inte koppla in ljudkortet på denna, hastigheten blir lägre..

- F:n nu hann du före igen Claes 🙂

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir till att skaffa en USB-hub 🙂

Jag vet att vi tycker olika om detta, men jag måste säga att det fascinerar mig att folk står ut med att köpa både dongle och USB-hub för att skydda utvecklarna från piratkopiering. Inte minst är det omständigt för de med laptop.

Att mjukvara är låst till hårdvara tycker jag är helt ok om hårdvaran fyller någon relevant funktion för användaren, men i detta fallet fyller den ju bara en funktion för utvecklaren.

Jag håller med om att request-response inte är någon optimal lösning heller, men för de allra flesta så är det nog ändå smidigare. Vilket nog också är anledningen till att fler och fler företag väljer att sluta med dongles. Tack och lov.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att vi tycker olika om detta, men jag måste säga att det fascinerar mig att folk står ut med att köpa både dongle och USB-hub för att skydda utvecklarna från piratkopiering.

USB-hub kan man ha till syntar och kontrollers, mus....VRM-box...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag har ett femtiotal licenser i iLok och ett tiotal i eLicenser, så alla dem slipper jag trassla med koder till. 🙂

Öh, tiotal? Vilka fler är det som man kan lägga på e-Licenser? 😲 Har visserligen gamla AirEQ på den också men vet inga andra som använder sig av den dongeln.

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh, tiotal? Vilka fler är det som man kan lägga på e-Licenser? 😲 Har visserligen gamla AirEQ på den också men vet inga andra som använder sig av den dongeln.

Allt från Steinberg (och ett fåtal andra)...

Det var tydligen bara 9 jag hade... 😉

HALion Player OEM

Scarbee Imperial Drums XL

Wavelab 7

Virtual Guitarist 2

Hypersonic 2

Halion Sonic 2

Groove Agent 3

Cubase 7.5

Waldorf Largo

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jaha ja där ser man. 🙂 Det hade kunnat vara bra alternativ för alla som har steinberg dongel att man kunde få ha haft licenser på den istället för att behöva köpa en ilok. Men men man kan inte få allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ingen som tvingar dig ha en dongel. Förstår inte vad problemet är.

Nä, jag ratar helt enkelt tillverkare som använder dem (och låter dem veta det).

Jag blir bara fascinerad av de som villigt accepterar det, och rent av tycker att det är en bra lösning. I mina ögon är det lika korkat som tv-licens för datorer och mobiltelefoner.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Nä, jag ratar helt enkelt tillverkare som använder dem (och låter dem veta det).

Jag blir bara fascinerad av de som villigt accepterar det, och rent av tycker att det är en bra lösning. I mina ögon är det lika korkat som tv-licens för datorer och mobiltelefoner.

Dålig jämförelse. Alla tycker olika. Svårare än så är det inte. Håll dig till dina C/R lösningar och var nöjd med det så är vi andra nöjda med annat. Det finns annat än din värld i den här världen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä, jag ratar helt enkelt tillverkare som använder dem (och låter dem veta det).

Jag blir bara fascinerad av de som villigt accepterar det, och rent av tycker att det är en bra lösning. I mina ögon är det lika korkat som tv-licens för datorer och mobiltelefoner.

Är det en bra lösning med challenge/response-koder, som måste ändras varje gång du uppgraderar något i datorn? Från min synvinkel är det minst lika korkat som du tycker att dongles är. Tyvärr tvingas jag använda challenge/response-koder för ett antal pluggar, medan jag tycker att det ultimata hade varit att ha samtliga licenser på iLok, så att man bara behöver aktivera licensen en gång för alla och sedan slipper trassel med koder oavsett vilka förändringar man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det en bra lösning med challenge/response-koder, som måste ändras varje gång du uppgraderar något i datorn? Från min synvinkel är det minst lika korkat som du tycker att dongles är. Tyvärr tvingas jag använda challenge/response-koder för ett antal pluggar, medan jag tycker att det ultimata hade varit att ha samtliga licenser på iLok, så att man bara behöver aktivera licensen en gång för alla och sedan slipper trassel med koder oavsett vilka förändringar man gör.

+1, på kornet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag köpte också Drumagog till Ipad och det räckte gott för mig. Funkar bra och dessutom lite roligt att jobba med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det bästa vore väl om man slapp alla kopieringsskydd helt. Föredrar också dongel istället för mjukvarulicens, men håller med om kritiken av det också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...