Jump to content
Annons

Är jag verkligen tondöv?


GaGaQueenOfPop

Recommended Posts

Hej! Jag är en 17 årig kille som har skrivit låtar och sjungit sedan jag var 10. Lite sent för vissa, men men.. Jag sjunger i princip varje dag, har fått både positiva och negativa responser.

Hade en kompis till mig som sa att jag helt ärligt borde satsa mer på skolan och strunta i musiken i och med att jag inte hade så bra röst. Jag har alltid tyckt att jag sjunger bra, därför blev jag lite förvånad. Jag uppskattar folk som är ärliga, det gör jag verkligen! Men vill höra med er, vad ni tycker..

Är jag verkligen tondöv?

http://www.youtube.com/watch?v=BXC67gaYQoA&feature=youtu.be

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Die Hard (oregistrerad)

Nja tondöv är du inte men det finns lite att finslipa för att bli bättre. Antar att det är en f.d kompis eftersom du skrev hade en kompis? Tänk om alla som blivit stora hade lyssnat på rådet satsa på utbildning och jobb istället. Satsa på det du känner är rätt för dig. Finns inga hinder heller att du utbildar dig i skolan samtidigt heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hej! Jag är en 17 årig kille som har skrivit låtar och sjungit sedan jag var 10. Lite sent för vissa, men men.. Jag sjunger i princip varje dag, har fått både positiva och negativa responser.

Hade en kompis till mig som sa att jag helt ärligt borde satsa mer på skolan och strunta i musiken i och med att jag inte hade så bra röst. Jag har alltid tyckt att jag sjunger bra, därför blev jag lite förvånad. Jag uppskattar folk som är ärliga, det gör jag verkligen! Men vill höra med er, vad ni tycker..

Är jag verkligen tondöv?

http://www.youtube.com/watch?v=BXC67gaYQoA&feature=youtu.be

Kör på! Inget fel på din röst. Ibland är det precis som redan nämnts i tråden bäst att strunta i vad folk säger. Hade jag lyssnat på vad folk sa om min röst hade jag aldrig fortsatt sjunga, nu struntade jag i vad folk sa och jag fortsätter sjunga. 🙂 Kör på!

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Instämmer med tidigare, inget fel på din röst alls!

Det är svårt med hur man ska ta folks kritik. Man ska alltid klura på om det ligger något i det de säger, men aldrig ta det på för stort allvar. Jag hade exempelvis en kompis (past tense) som hade en av de mest vedervärda entoniga falska röster jag någonsin hört. Det talade jag om för honom varje gång han började spontansjunga med mig utan flyktväg (men kraftigt sockrat givetvis, det är skillnad på ärlighet och att vara ett rövhål)...men jag avrådde honom aldrig någonsin från att fortsätta med musiken. Tvärt om försökte jag uppmuntra honom. Och det brukar vara just där skon klämmer. Ärlighet brukar vara "jag gillar inte det där. Fortsätt öva". Medan "usch vad dåligt, lägg ner helt" brukar betyda "Huvva! Den jäveln har skills!!! Han kommer slå medans jag säljer hamburgare på McDonalds! Så kan vi ju inte ha det.".

En barnslig inställning som inte är ovanlig, tyvärr.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Din kompis kanske påpekar att du skiter i skolan, skolkar, eller nåt sånt? Och om det stämmer, att han har rätt alltså, så har du en rätt bra kompis. Om studierna går bra så är väl inte musik sämre som fritidsintresse än tex fotboll.

Sångmässigt låter det bra. Det är möjligt att man kan påstå att det låter unikt, vilket i sånt fall är positivt.

Om du skriver eget så fortsätt med dina inspelningar och posta på tuben. Men se till att studierna inte blir lidande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack så mycket alla! Jag fick väldigt dålig självförtroende när kompisen nämnde det, jag märkte inte något dåligt med min röst, därför trodde jag att jag inte kunde höra det andra hör.

Och nejnej, vi är fortfarande vänner, jag uppskattar alltid kritik, det får ju en att utvecklas. Ett exempel är, som ni nämner, yarrlandet, det kommer jag fixa till! Men han tyckte att allting lät falskt, då tänkte jag att jag lika gärna kunde lägga av med musiken om jag nu sjunger så falskt. Men har tagit lärdom av detta nu, att aldrig sluta kämpa.

Jag tar skolan på allvar, läser naturvetenskapligt program, musiken är bara ett intresse för mig just nu, jag vill bli ännu bättre innan jag satsar på musiken.

Ännu en gång, tack så mycket!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har möjlighet, så gå gärna till en sångpedagog för att träna, få övningar och få hjälp att utveckla din röst på ett effektivt sätt.

Jag har hört kompisar som hävdar att en sångpedagog tar bort ens "unikhet", men så är inte fallet. De brukar vara fenomenala på att ta fram just din röst, men ge dig teknik som gör att din röst klarar av 40 års turnerande när du väl är stor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...