Jump to content
Annons

Håll koll på volymen, mäta db? Logic!


RobinCarlsson

Recommended Posts

Hur kan man mäta volymen på bästa sätt, och kunna jämföra med andra låtar.

Och vart man skall ligga på en välproducerad version.

Har alltid olika volymer, men inom house vill man ha det ganska högt och fett!

Tips på hur man kan hålla koll på bästa sätt när man mixar?

Jag arbetar med logic pro!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tackar! =)

I mix behöver du egentligen bara se till att ingen av kanalerna slår över. Få upp volymen gör du i mastringen, samt komprimerar och stereobreddar om det skulle behövas.

Så all volym justeras egentligen i mastern?

Vad är det som du steroebreddar, och hur gör du då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är i mastern som den intressanta volymoptimeringen sker, men för att det ska kunna bli bra måste även mixen vara upplagd för det. Peakar är oviktiga här, en mix kan ha överstyrda peakar men ändå sakna all form av energi och volym. Det som är det intressanta är RMS, vilket är den upplevda volymen, och den kan mätas på olika sätt beroende på vad man vill uppnå.

Jag brukar använda Dolby Media Meter för volymmätning.

Själv använder jag aldrig stereobreddning till något annat än effekter för att skapa obehag hos lyssnaren. Jag försöker så långt som möjligt lösa det i inspelningen istället.

EDIT: Typo

Redigerat av van Caine
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har funderat på samma sak, när jag exporterar ut låten från cubase så skulle jag vilja att låten hadde samma volym som dom låtarna jag referenslyssnar på har, på spotify.

Men mina låtar har ju altid lägre eller högre volym, måste ju finnas nån bra plugg som kan mäta detta med, som man kan sätta på masterkanalen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...