Jump to content
Annons

Måste man ominstallera Pro Tools vid byte hårddisk?


theunknown

Recommended Posts

Jag har en snabb och dum fråga.

Jag funderar på att byta ut hårddisken i min macbook pro till en SSD-disk istället. Måste jag vid ett sådant byte ominstallera alla program t.ex pro tools på den nya disken eller sker de automatiskt vid kopiering av disken?

Mvh killen som gillar att göra musik och hatar krånglande datorer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja, tyvärr! Men du skulle kunna använda dig av ett klonings-program typ Carbon Copy Cloner och då "klona" hela systemdisken till en annan hårddisk och sedan efter installation av SSD:n köra tillbaka alla program från den klonade kopian.

Själva systemet installeras väl från Apple-molnet, men alla andra program kan ju föras tillbaka via en sån typ av program.

http://www.bombich.com

mvh/Peter

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, tyvärr! Men du skulle kunna använda dig av ett klonings-program typ Carbon Copy Cloner och då "klona" hela systemdisken till en annan hårddisk och sedan efter installation av SSD:n köra tillbaka alla program från den klonade kopian.

Själva systemet installeras väl från Apple-molnet, men alla andra priogram kan ju föras tillbaka via en sån typ av program.

http://www.bombich.com

mvh/Peter

Okej tack. Så de är alltså möjligt att klona alla programmen och slippa installera om allting om jag förstår det rätt då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Är de någon som förresten har något tips på vilken SSD-disk man ska köpa. Jag har en 2011 macbook pro 15". Hört att Samsung och Intel ska vara bra, de är ungefär vad jag vet..

Edit: De lutar åt en Sandisk extreme II efter lite googlande.. http://www.dustin.se/product/5010748635/sandisk-extreme-ii-2-5-480gb-ssd-sata-600-mlc/

Redigerat av theunknown
Link to comment
Dela på andra sajter

Fungerar det inte om du gör en time-maschine backup på disken du har nu och "återställer" den nya installationen efter den backupen?

De är precis de jag undrar egentligen.

Kan man återställa allt med time-machine? Så att man slipper ominstallera program också?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går tydligen. Kolla på stycket om "Migrating..."

"Restoring your entire system from a backup

If you are restoring a backup made by a Mac to the same Mac

Hold down the Command and R keys at startup to start the computer from the Recovery system. The Recovery menu that appears includes the option to restore from a Time Machine backup. If you are using Mac OS X Snow Leopard, start your computer from the installation disc. Then use the "Restore From Time Machine Backup" utility.

Note: If "You can't restore this backup because it was created by a different model of Mac" appears when restoring a backup that was made on a different Mac, follow the onscreen instructions. If you are trying to restore your backup from one Mac to another Mac, use Migration Assistant to transfer data from the backup instead, as described in the next section.

Migrating a Time Machine backup to a new Mac

When you get a new Mac, you can transfer all of your applications, files, settings, and other information from a Time Machine backup you've already made. When you start up your new Mac for the first time, the Setup Assistant asks you if you would like to restore from backup. If you've already set up your new Mac, you can use the Migration Assistant (located in Applications/Utilities) to do the same thing.

After Migration Assistant completes the transfer and you select your existing Time Machine backup drive, you will be prompted with "Inherit Backup History". Once selected you will be able to continue to use your existing Time Machine backup on your new Mac."

Hämtat härifrån:

http://support.apple.com/kb/ht1427

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, lycka till, är också nyfiken på detta!

Migration Assistant verkar låta smidigt! Jag tror det är bättre än att kopiera/spegla en annan hårddisk rakt av. Nu vet jag inte hur OS X jobbar med filsystemet på en hårddisk, men jag vet att det inte är optimalt att spegla en vanlig hårddisk till en SSD då windows jobbar på olika sätt med dem. Använder man Migration Assistant verkar det dock som det gäller att föra över program och använderuppgifter till en befintlig installation av OS X, vilket måste vara mer optimalt för SSDn.

Nåja, kanske lite onödigt inlägg av mig, men det kanske kan vara intressant för andra 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har precis bytt till SSD-disken och sitter och installerar os x nu. Ska bli spännande att se vart detta slutar.. So far so good i alla fall.

Jag håller tummarna för dig! Behöver göra liknande till helgen.

Det går tydligen. Kolla på stycket om "Migrating..."

"Restoring your entire system from a backup

If you are restoring a backup made by a Mac to the same Mac

Hold down the Command and R keys at startup to start the computer from the Recovery system. The Recovery menu that appears includes the option to restore from a Time Machine backup. If you are using Mac OS X Snow Leopard, start your computer from the installation disc. Then use the "Restore From Time Machine Backup" utility.

Note: If "You can't restore this backup because it was created by a different model of Mac" appears when restoring a backup that was made on a different Mac, follow the onscreen instructions. If you are trying to restore your backup from one Mac to another Mac, use Migration Assistant to transfer data from the backup instead, as described in the next section.

Migrating a Time Machine backup to a new Mac

When you get a new Mac, you can transfer all of your applications, files, settings, and other information from a Time Machine backup you've already made. When you start up your new Mac for the first time, the Setup Assistant asks you if you would like to restore from backup. If you've already set up your new Mac, you can use the Migration Assistant (located in Applications/Utilities) to do the same thing.

After Migration Assistant completes the transfer and you select your existing Time Machine backup drive, you will be prompted with "Inherit Backup History". Once selected you will be able to continue to use your existing Time Machine backup on your new Mac."

Hämtat härifrån:

http://support.apple.com/kb/ht1427

Tack Sleap!

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter lite felsteg och några fix så tror jag faktiskt att jag fått tillbaka min dator igen! Pro Tools funkar som de ska och alla andra program verkar finnas där också.

Sjukt mycket snabbare dator nu! Passade på att uppgradera ram-minnet när var på gång också så nu jävlar ska de mixas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt att det fungerade! :-)

Nästa musikdator för min del blir helt klart en Mac, rättare sagt bygga en egen Intel-maskin och installera OS X, nu när man också kan köra FL Studio.

(Hoppas inte det bryter mot någon forumregel nu att ta upp det här med att bygga egen Mac, eller en så kallad ha... ja ni vet vad det heter) 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Gött att det funkade! :-) Du körde Time Machine för att backa upp och föra tillbaka filerna?

Yes jag körde med time machine. De tog lite tid (en och en halv timma drygt) och jag råkade göra ett fel på vägen. Men efter de så funkade de perfekt! Så nu sitter jag här på min "nya" sjukt snabba dator med allt som förr 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...