Jump to content
Annons

jazz kvartett på 4 kanaler?


Jaker

Recommended Posts

Jag har bantat ner min hemstudio lite men vill ändå ge mig på att spela in min jazzkvartett så bra som möjligt.

Min ursprungstanke var att ha sax och trummor mitt emot varandra.

Uppmickade med 2 band mickar i blumlein för att få både stereobild och bra ljud.

Sen får man ju flytta runt tills nivåerna blir rätt.

Sen blir kontrabasen och gitarren positionerade på sidorna då jag vill uppnå rätt stereobild men samtidigt släcka ut så mycket som möjligt i nollpunkterna av 8an.

Gitarren tänkte jag micka med en sm57 som jag tagit bort transformatorn i.

Basen har jag möjlighet att antingen köra line eller en mxl990 på. Jag funderar på att blenda dom i ett mixerbord och köra båda.

Är det någon som har en bättre ide? Jag skulle ju kunna köra en mick och ha mono trummor. Och en mick på saxen. Men jag gillar tanken att spela in musiken i rummet också och få en naturlig stereo bild.

Är det någon som har erfarenhet och ideer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

...Gitarren tänkte jag micka med en sm57 som jag tagit bort transformatorn i.

Jag tänkte att om du inte gjort detta än så lär det finnas en Shuremodell som har samma kapsel men utan trafo.

Jag läste detta i nånstans, när jag läste på om SM7b och trafolös sm57 närmade sig SM7an ljudmässigt (eller nåt sånt) och att det var onödigt att ta göra detta då Shure tydligen har en (billigare kanske?) modell som är trafolös. Vet dock inte vilken.

Link to comment
Dela på andra sajter

En idé är att göra en förproduktion i en lokal som låter grymt bra.

Ställ upp bandet som för konsert och gör en tvåkanalsinspelning.

För att panorera ljudbilden, be personerna flytta sig lite.

När du fått den rumsplacering/ljudbild du villl ha. Så gör en inspelning.

Finns det något på inspelningen som behövs stödmickas? Då har du två extra kanaler till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

För stort snyggt liveljud på få tracks tror jag stenhårt på omniupptagande mickar. Tex en enda aningen framförör/ovan trummisens huvud. Till trumljudet alltså.

Att SM57 skulle låta bättre utan transformator var ganska häpnadsväckande. Vad heter den transformatorlösa micken?

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket bra ideer.

Om 57an låter bättre utan trafo är väl mer en smaksak än vedertaget. Mycket utav 57ans karaktär sitter i trafot. d.v.s mycket utav mid bettet. Jag har aldrig ägt en sm7 men dom som har påstår att man närmar sig det soundet. Jag skulle vilja säga att man helt enkelt får ett naturligare ljud. Mer balans

Jag har p.g.a ekonomin bantat ner min hemstudio ganska markant. Och jag spelar mest in akustiskt och jazz. Och jag hade tre 57or liggandes så jag tänkte att jag likagärna kunde prova. Och jag har blivit väldigt nöjd.

Jag har även moddat en china bandmick med både tunnare band och lundahl trafo. I ärlighetens namn så gjorde bandet för 150 spänn mycket mer skillnad än lundahl trafot.

Jag tycker lokalen vi är i låter ganska bra, en gammal skolsal med riktigt trä rakt igenom, tak väggar golv. Det är dessutom högt i tak. Med andra ord borde min blumlein ide funka bra.

Anledningen till att jag valt att närmicka git och bas är ju för att jag tycker elgitarr brukar bli lite grötigt och basigt med bara rumsmick. En kontrabas behöver ju närmickas av den enkla anledningen att dom hörs dåligt nuförtiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 år senare...

Jag blir nyfiken på din moddade kinesiska bandmik.

Vilken mik är det?

Vad bytte du till för band och var köpte du det?

Är du nöjd med trafobytet?

Var det joxigt att modda?

Jag har en TSM MT84 jag funderar på att pilla lite med.

Jacob

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...