Jump to content
Annons

Revision av forumregel 13


Solstrålen (oregistrerad)

Recommended Posts

Solstrålen (oregistrerad)

Då det uppmärksammats att det finns återförsäljare som använder forumet till marknadsföring av sina produkter i var och varannan tråd utan påföljder från administratörerna så behöver vi kanske göra en revision av forumreglerna. Detta är dold marknadsföring som enligt forumregel 13 är förbjudet och bör leda till avstängning då företaget slentrianmässigt ägnar sig åt dold marknadsföring. Hade återförsäljaren varit opartisk hade han länkat till tillverkaren istället för till sitt egna företag.

13. Skriv i signatur vem du är/representerar.

* Finns du på forumen i egenskap av tillverkare, distributör, återförsäljare, marknadsförare eller liknande måste du ange detta i din signatur. Regeln gäller kort och gott alla som säljer varor eller tjänster - alltså även medlemmar som hyr ut studiotid eller andra studiotjänster. Skriv med följande:

Företagsnamn, samt vad det är för typ av företag (ex studio, tillverkare, återförsäljare, distributör)

Om man har omdiskuterade produkter i sitt sortiment, skriv ner namn även på dessa (ex "Säljer produkter av bl. a. XXXXX, YYYYY och ZZZZZZZ).

Anledningen är att alla på Studio Forum ska ges en chans att bedöma om innehållet i ett inlägg kan ha ett ekonomiskt intresse bakom eller inte. Dold marknadsföring på Studio Forum är helt förbjudet och kan leda till avstängning.

* Vi vill uppmuntra även privatpersoner att ha med signatur. Kanske länk till de senaste låtarna, hemsida, myspace - eller varför inte bara hela namnet eller artistnamnet? Det är en trevlig gest mot andra medlemmar att visa vem man är, samtidigt som det ställer högre krav på att skriva sådant man verkligen står för.

Här ser vi några inlägg där företaget satt i system att marknadsföra sitt företag vilket inte borde vara möjligt utifrån forumregel 13.

Steinbergs UR22 är definitivt inte fel för den lilla prislappen. 🙂

Ja - MK012 MSP2 är väldigt bra. Kan också vara idé att överväga MSP4 eller MSP6 för att få möjlighet till olika upptagningskarakteristiker också - och inte bara kardioid. 🙂

Det är många som gillar Oktava MK012 till acke, så den är också värd att överväga.

Du kan gärna gå in på min testsite och hämta ljudexempel på hur ett gäng olika mickar kan låta. 🙂

I billiga rörpreamps brukar dessutom röret sitta som en send-effekt, så att den rena signalen alltid kommer igenom, men så lägger man till valfri del av returen från rörkretsen och mixar det med den transistorförstärkta. I bättre rörprylar går hela signalen genom rörkretsen, så att man inte har något av den "rena" signalen kvar, utan bara den som har blivit rörförstärkt.

En som jag känner till som har båda delar, men som har två olika signalvägar beroende på om man vill ha en transistorförstärkt eller rörförstärkt signal, är Triton Audio D2O, där man också stänger av röret helt i transistorläget, för att det inte ska behöva slitas när man inte använder det.

Tofts ATB-mixrar är kanonbra, finns från 4 kanaler (+inline, så att det blir 8), men kostar en slant också...

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har du gjort nån låt nån gång solstrålen som du kan länka till?

* Vi vill uppmuntra även privatpersoner att ha med signatur. Kanske länk till de senaste låtarna, hemsida, myspace - eller varför inte bara hela namnet eller artistnamnet? Det är en trevlig gest mot andra medlemmar att visa vem man är, samtidigt som det ställer högre krav på att skriva sådant man verkligen står för.

Link to comment
Dela på andra sajter

Solstrålen (oregistrerad)

@ Solstrålen

Vad är problemet? Tycker du att Claes vilselett någon med sina svar?

Hej!

Jag vill inte lägga några värderingar i det här.

Jag uppmärksammar forumet på en överträdelse som sen ledningen får ta ställning till hur man ska agera. Ska man tillåta dold marknadsföring kanske man bör skriva om forumregel 13 så det inte skapar tvivel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan förstå delar av din poäng, men mig stör det inte så mycket. Claes skiljer sig inte så mycket jämfört med personer på andra forum jag frekventerar, som driver firmor och säljer prylarna i fråga, i att det är ofrånkomligt att det smyger sig in mer eller mindre medvetna sälj-pitchar emellanåt. Men alternativet är att inte ha några representanter från prylbranschen alls på forumet och det ser jag som en betydligt större nackdel. Ber jag någon rekommendera mig en bra bandmikrofon till min gitarrstärkare är det ju synd om vissa med stor erfarenhet av just sådant är förbjudna att tipsa mig om vissa märken eller modeller för att just de märkena och modellerna finns i dessa personers firmors sortiment.

Sen är det väldigt stor skillnad mellan att skriva "Audio Flux B18 är ett bra alternativ baserat på det du beskriver" och att skriva "Audio Flux B18 är ett bra alternativ baserat på det du beskriver och den finns i min webshop". Det sistnämnda är i mina ögon inte lika ok.

EDIT: Förtydligade detta bitvis illa formulerade inlägg.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

För de som inte vet det så är det gamla Analogfreak som döljer sig bakom avataren, dvs Fredrik. Han har länge haft något emot Claes och hans business utan någon orsak. Dags för mod att stänga det här kontot för honom? Han brukar ha minst ett par stycken. Det brukar inte dröja allt för länge innan hans rätta jag kommer fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker det är ganska tydligt att Claes försöker rekommendera produkter som lämpar sig för den som frågar, och inte produkter som han eventuellt skulle tjäna mest på.

Ha i åtanke om att det faktiskt är personer som ber om rekommendationer här, tror aldrig att jag har sett Claes starta en tråd för att marknadsföra sig själv.

Redigerat av vmbr
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Som någon redan påpekat handlar det inte om dold marknadsföring när man tydligt skyltar med vilken verksamhet man bedriver i sin signatur. Vi vill inte stänga ute de som tillhandahåller tjänster och produkter från Studio forum eftersom de med sina expertkunskaper kan tillföra mycket till forumet. Rent teoretiskt skulle en tillverkare / återförsäljare kunna gå över gränsen till vad som är acceptabelt, men det har inte skett i just det här fallet.

/Mats

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Solstrålen (oregistrerad)

Som någon redan påpekat handlar det inte om dold marknadsföring när man tydligt skyltar med vilken verksamhet man bedriver i sin signatur. Vi vill inte stänga ute de som tillhandahåller tjänster och produkter från Studio forum eftersom de med sina expertkunskaper kan tillföra mycket till forumet. Rent teoretiskt skulle en tillverkare / återförsäljare kunna gå över gränsen till vad som är acceptabelt, men det har inte skett i just det här fallet.

/Mats

Då tolkar jag det som att min fråga nu är besvarad.

Link to comment
Dela på andra sajter

laban1: De inlägg du tänker på är hämtade från nyhetsflödet på www.studio.se

Det handlar alltså om produktnyheter som våra skribenter producerar för tidningen Studio och webben. Det är inte reklam utan redaktionellt innehåll.

/Mats

Men helt oproblematiskt är det väl ändå inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inget problem med Claes. Han hjälper till massor och står för vem han är och vad han gör. Det är skillnad när en ny medlem i ett av sina första inlägg länkar till en kommersiell verksamhet som man inte riktigt vet om han är inblandad i. Då trycker jag på mesknappen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...