Jump to content
Annons

Doft från elektronik


JJMusik

Recommended Posts

Hej! Jag har märkt sedan jag köpte mitt C600 i somras att det har en lite frän stickande doft. Hela "ytan" i sig luktar tycker jag men det är något starkare vid in- och utgångarna. Det luktar lika mycket när det är avstängt, blir alltså inte värre av att det är igång... Någon som har ett sådant och kan säga samma om sitt? är det alltså serien i sig eller är det bara mitt som luktar? Vad kan det vara? Något farligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej! Intressant! Så det är alltså denna modellen - kan du lokalisera om det är plasten eller om du tycker det luktar från elektroniken inuti?

Ni som kan elektronik - vad skulle det kunna vara som luktar? Jag tänker att typ elektrolyt från kondingar eller ozon kanske inte är så bra att sitta och sniffa in...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bor du i Gävle, så åk iväg och lukta på gävlebocken. Den är dränkt i flamskyddsmedel i år. Se om den luktar samma 😉

Han får dock snabba sig innan den brinner upp 😛

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej,

Jag postade en tråd häromdagen angående en konstig doft från mitt c600. I sniffandet efter denna doften upptäckte jag att min Eleven Rack har en ganska tydlig "elektronikdoft" från sina ventilationshål på sidorna.

Jag kom att tänka på det där med elektronikdoft - vad är det egentligen? Det luktar ju typ som ozon/ny bil/

Lite stickande men ändå inte obehaglig doft... Är det typ kretskort och kondensatorer som luktar eller vad är det?

Är det något farligt? Kanske inte så hälsosamt att sniffa rundor på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Också funderat över det ibland. Tycker det luktar .. ja inte direkt gott, men ger en positiv känsla på nåt skumt sätt. Ska bli kul o höra om nån har några påtagliga idéer.

Själv skulle man gissa att det är värmen från elektroniken som frigör dofter, typ lite lim, lite uppvärmda metallskenor, kanske från plast o kisel i kretskorten .. typ. Tror inte det är farligt att dra i sig.

Konstigt nog luktar aldrig datorer sådär. Det är mest rackenheter o slutsteg o sånt. Fastän det är en hel del kretsar i datorer med.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

You smell that? Do you smell that? Brom, son. Nothing else in the world smells like that. I love the smell of BROMERADE FLAMSKYDDSMEDEL in the morning.

Link to comment
Dela på andra sajter

You smell that? Do you smell that? Brom, son. Nothing else in the world smells like that. I love the smell of BROMERADE FLAMSKYDDSMEDEL in the morning.

It smells like...victory 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

jao det luktar inte direkt äckligt - det kan jag inte påstå. Vet inte varför men man får bara för sig att det liksom är en giftig doft. Så av rent intresse började fundera på vad det är som lukt när man pratar om elektroniska prylar som luktar... Finns många som är duktiga på elektronik så jag tänkte att jag ställer frågan

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar

Okej så det är kanske flamskyddsmed... Är det något som är giftigt att sniffa på då? Fick ju sätta näsan vid ventilationsgallret på sidan och sniffa lite för att lokalisera doften...

Tyckte ändå jag läst att användningen av flamskyddsmedel är förändrad jämfört med förr?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...