Jump to content
Annons

En mätning av rummet...


D200

Recommended Posts

Hej alla som kan det här!

Har gjort en snabb mätning av rummet och det här är det jag fick fram.

Om det är nån fakta eller nåt som behövs så får ni fråga för jag är inte så haj på allt detta än som en del rävar är härinne...

Vid kalibreringen använde jag mig av 67 db, dbfs, eller vad det nu är...som sagt, man är inget proffs.

Har jag förstått det rätt om det är problem med 44 Hz och 136 Hz och vad kan man göra åt det?

Rummet är typ 2,4 brett, 2,4 högt och ca 3,6 långt.

Tjing!

post-17288-0-33823700-1385912199_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Att du har problem runt 70hz beror på stående våg mellan sidovägg samt tak&golv troligen. Däremot så borde du inte ha en sådan extrem utsläckning som diagrammet visar, du har dessutom även en rejäl dipp runt 5khz som känns mystisk.

Vad för mikrofon har du mätt med?

Har du någon form av akustikbehandling?

Har du mätt med en eller två högtalare?

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Mic är en Behringer ECM 8000.

Jag har satt upp 1,3 m höga vad de nu heter i varje hörn, en varsin hemgjord panel vid varje vägg där reflexerna från monitorerna ska komma, två köpta paneler i taket ovanför lyssningspositionen. Det är det jag har just nu.

Och det är mätt med två högtalare.

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag flyttade bordet närmare bakväggen så fyllde jag igen dippen/utsläckningen vid 90 Hz...ska flytta mer få se vad som händer...

Link to comment
Dela på andra sajter

Utklingningen verkar inte vara någon fara utan det är väl mest dippar och toppar i nivån?

Det är svårt att avgöra på bilden i din första post, försök att zooma in mer, gärna i området 0-500hz eller ännu lägre.

Här är ett bra exempel på en graf som är enkel att avläsa. Utklingningen i de högre frekvenserna är ofta lätt att fixa med vanliga absorbenter, de lägre är desto svårare och därför behöver man ofta kolla mer noggrant på.

waterfall.png

Här är en SPL-mätning där jag tror jag flyttade bordet mellan gångerna och det ser lite jämnare ut på den iallafall...

Den röda mätningen är inge vidare, 30db skillnad mellan 70hz och 150hz. Är det ett stort bord?

Placering av monitorer, lyssningsposition och möbler kan ha väldigt stor inverkan. Nu vet jag inte hur stora möjligheter du har att flytta om grejer, men om du har det så är det en bra ide att flytta runt mycket och försöka hitta den optimala lösningen. Efter det kan du fundera på att förbättra problemen under 100hz med avstämda basfällor.

Redigerat av vmbr
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ju, om jag förstått det rätt ingen frekvens som tar längre tid på sig än max 300 ms. att klinga ut och vad jag har läst är det acceptabelt, eller?

Mitt stora problem verkar vara dessa berg och dalar.

Börjar 5 imorrn så jag får se när jag hinner möblera om och visa några fler grafer men det kommer.

Bordet kommer från IKEA och är ett sånt höj och sänkbart, 1,60 brett och kanske 80 cm djupt?

Monitorerna står direkt på bordet med pass under från 4sound så att de vinklas upp lite men jag måste kanske göra nåt åt det med?

Funkar det om man rensar bordet och lägger nåt på skivan framför dem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Och, den röda mätningen är innan jag flyttade bordet, efter att jag skjutit det närmare väggen så verkar 90hz ligga på samma nivå men de andra har sjunkit så det blir jämnare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt stora problem verkar vara dessa berg och dalar.

Monitorerna står direkt på bordet med pass under från 4sound så att de vinklas upp lite men jag måste kanske göra nåt åt det med?

Om Högtalarna står en bit bak på bordet kan ljudet studsa i den en hårda bordsytan. Kan ge upphov till kamfiltereffekt (höga berg och djupa dalar), kanske redan utrett i tråden..

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kamfilter

Link to comment
Dela på andra sajter

Topp vid 135 Hz tror jag det är...är det en Helmholtz som gäller då och i så fall, hur bygger man den...?

130hz är en multipel av 65hz där du också har en rejäl peak. En stämd basfälla för 65hz kommer även förbättra 130hz.

Helmholtz kan vara svåra att få bra resultat med, väldigt små fel i mått och dimensioner kan göra att du missar frekvenser du bygger för. Jag skulle nog köpa från Svanå.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, när jag tittar...är verkligen toppen vid 65 hz? Skulle säga nånstans runt 45 och då blir det väl inte 135 som multipel?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men, när jag tittar...är verkligen toppen vid 65 hz? Skulle säga nånstans runt 45 och då blir det väl inte 135 som multipel?

Man ser "snett in" i grafen eller hur man ska säga, så det kan vara lite svårt o se. Tog mig firheten att kladda lite på bilden 🙂

https://drive.google.com/file/d/0B0tx4Vc8aztuWnZEaVFyeUxrX3M/edit?usp=sharing

Edit: Hoppas jag också har förstått grafen rätt nu, hehe 🙂

Redigerat av KlasVonKlas
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och vad jag kan se är det fortfarande mer 44-45 hz nånting och 135 som är problem. Sen kan jag inte avläsa dem så bra heller men både vattenfallsgrafen och SPL pekar på de siffrorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och vad jag kan se är det fortfarande mer 44-45 hz nånting och 135 som är problem. Sen kan jag inte avläsa dem så bra heller men både vattenfallsgrafen och SPL pekar på de siffrorna.

Samma här, var nog inte så tydlig med att jag höll med dig. Det där med att dubblera stämmer inte alltid har jag märkt, är så många faktorer som påverkar hur ljudet blir.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, och vad jag kan se är det fortfarande mer 44-45 hz nånting och 135 som är problem. Sen kan jag inte avläsa dem så bra heller men både vattenfallsgrafen och SPL pekar på de siffrorna.

Strunta i första vevan utklingningstiderna och visa endast en 2D bild på frekvensresponsen, hade jag gjort. Så du kan läsa grafen menar jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ÄR iallafall vattenfallet man ska kika på, och närmast mig liksom? Det är utklingningstiderna som tar längst tid på sig att försvinna man ska göra nåt åt? De sammanfaller ju med SPL-kurvan menar jag men den visar väl bara ljudtrycket totalt som peakar, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Skrev till Matts på Svanå och beskrev mitt problem och frågade vad man skulle kunna göra åt det. Efter lite tittande så verkar det som en Varitune V4 som skulle kunna hjälpa. Verkade kosta runt 1200 spänn...

Link to comment
Dela på andra sajter

Svanå V4 kostar tydligen 2500 + moms så man får kanske kolla på nån DIY-variant eller nåt, annars hade kanske det varit nåt. Fan att det ska vara så dyrt? Finns det några alternativa ställen att handla grejer på?

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...