Jump to content
Annons

Feta gittarer


rockstone

Recommended Posts

om man spelar in två likadana gitarrer, kompet i en låt, och pannar ut dom i varsin högtalare så låter det ju ofta rätt bra, om man däremot pannar dom max åt ett håll så är det ju helt onödigt med två gittarer,MEN om man skulle panna dom max åt höger och vänster och sedan bounca ner dom till ett spår, och sedan ta det spåret och panna åt ett håll, skulle det då bli ett riktigt fett gitarrspår i jämförelse med att spela in två gittarer och panna dom max åt ett håll?

Nån som hängde med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du kan dubba samma gitarr/förstärkare en gång (L&R) för att få det fetare. Vill du få det ännu fetare ska du byta gitarr/förstärkare, och helst även spelsätt. Ju mer du dubbar av samma sak finns det risk att det inte låter fetare, utan snarare tvärt om.

Ett bra knep är att ha ljudet du vill ha på en gitarr i t.ex vänster. Sen dubbar du samma sak med mindre saturation på förstärkaren till höger. Sen gör du samma sak med en annan setup och spegelvänder panoreringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om dom båda gitarrinspelningarna är identiska, då spelar det ingen roll vad du än gör. Det blir mono. Två likadana ljud kan inte höras samtidigt. Man hör bara 1 ljud då.

Är däremot gitarrstämmorna lite olika (dvs mänskligt otajt i väldigt liten grad, eller lägg en effekt på 1 av stämmorna med inte på den andra) då får du stereo.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

nu ska jag vara en riktig surgubbe. Gitarr stavas det!

Rätt. Hur många klarar egentligen detta? Fast de själva spelar gitarr så är det ändå alldeles för svårt.

Lika illa är det med att stava det engelska ordet guitar. Då blir det gammelsvenska; guitarr...

Vi har ju ett bandnamn: "GUITAR 66", det har i alla år varit nästan omöjligt att få tidningar osv att stava det rätt, fast man sagt åt dem flera ggr i förväg. Tom de som sitter o skriver på tidningar är för korkade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lika illa är det med att stava det engelska ordet guitar. Då blir det gammelsvenska; guitarr...

Då ska inte snacka om flera av de som spelar Fagott. Många av dom får ganska snabbt lära sig att INTE direktöversätta det till engelska: Fagott. 😛 Fagott heter Bassoon på engelska.
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vill du får ett brett ljud så gäller det att ju mer annorlunda du gör på den ena kanalen desto bredare blir det. En annan gura,annan mick,lite olika inställningar på overdrive pedalen(lite mer och mindre på treble kan göra stor skillnad) olika eq. Olika stärkare, nja det behövs inte nödvändigtvis. Olika cabs är nog bättre

Link to comment
Dela på andra sajter

Vill du får ett brett ljud så gäller det att ju mer annorlunda du gör på den ena kanalen desto bredare blir det. En annan gura,annan mick,lite olika inställningar på overdrive pedalen(lite mer och mindre på treble kan göra stor skillnad) olika eq. Olika stärkare, nja det behövs inte nödvändigtvis. Olika cabs är nog bättre

och esset i rockärmen: olika stämningar
Link to comment
Dela på andra sajter

,MEN om man skulle panna dom max åt höger och vänster och sedan bounca ner dom till ett spår, och sedan ta det spåret och panna åt ett håll, skulle det då bli ett riktigt fett gitarrspår i jämförelse med att spela in två gittarer och panna dom max åt ett håll?

Nån som hängde med?

Det här är ju väldigt lätt att du testar själv. Kan förstås göras med synt också.

Bouncar du ner till ett stereospår eller ett monospår? - pröva båda!

Då lär du dig hur panorering fungerar. Panorering är inget annat en två volymkontroller i en ratt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja brukar lira in två guror med en SM7b, sedan ändra stärkarns eq-inställningar och drive och lira in två till med en sm57.

Dom kompletterar varandra jätte bra då SM7b har en mid som nästan slår i ansiktet på en medans sm57an tvärt om låter lite scoopad

Redigerat av hwasser
Link to comment
Dela på andra sajter

Då ska inte snacka om flera av de som spelar Fagott. Många av dom får ganska snabbt lära sig att INTE direktöversätta det till engelska: Fagott. 😛 Fagott heter Bassoon på engelska.

.. Fast varken fagott eller bassoon och är egennamn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter som du kommer att få fasproblem, ökar du tiden lite mer tror jag det blir bättre.

Antagligen, men med lite mer får man ju en slags flangereffekt.. Kanske låter intressant i stereo..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken var ett bredare ljud kanske man ska säga, två inspelade gittarer, pannade max åt varsitt håll,bounca till en fil och panna ut filen max till vänster. (det skulle bli full stereo bredd i vänster högtalare) tänkte jag..................och så gör man samma procedur en gång till och lägger i höger..........................

Link to comment
Dela på andra sajter

Tanken var ett bredare ljud kanske man ska säga, två inspelade gittarer, pannade max åt varsitt håll,bounca till en fil och panna ut filen max till vänster. (det skulle bli full stereo bredd i vänster högtalare) tänkte jag..................och så gör man samma procedur en gång till och lägger i höger..........................

Och vad kom du fram till i ditt test, funkade det som du tänkte?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)
Tanken var ett bredare ljud kanske man ska säga, två inspelade gittarer, pannade max åt varsitt håll,bounca till en fil och panna ut filen max till vänster. (det skulle bli full stereo bredd i vänster högtalare) tänkte jag..................och så gör man samma procedur en gång till och lägger i höger..........................

De summerade spåren är samma i båda högtalarna=mono inte alls bredare utan helt klart smalare, om jag förstår din procedur rätt.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att "feta gitarrer" kan betyda olika för olika personer. Ju fler dubbar som görs gör ju att "noten" blir fetare samtidigt som man oftast förlorar lite bett.

Full panorering på rubbet blir sällan en maffig stereobild till skillnad mot för om man tex. spelar in gitarrerna flera gånger (med olika karaktär, stämningar osv) och sedan gör olika paket som panoreras olika. Telecaster med måttlig dist brukar ju vara bra att ha med för att få en tydlig kärna i kompet.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

nu ska jag vara en riktig surgubbe. Gitarr stavas det!

Glöm dock för allt i världen inte bort att en mening börjar med stor bokstav. Så jävla irriterande med folk som inte gör rätt som du vet.

Varför finns det så många surgubbar?

Själv tycker jag det kan bli ganska fett med varsin gitarr hårt höger och vänster. Mer som en stereobreddnings grej dock, och mycket subtilt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Glöm dock för allt i världen inte bort att en mening börjar med stor bokstav. Så jävla irriterande med folk som inte gör rätt som du vet.

Varför finns det så många surgubbar?

Själv tycker jag det kan bli ganska fett med varsin gitarr hårt höger och vänster. Mer som en stereobreddnings grej dock, och mycket subtilt.

Uppenbarligen är du lika mycket surgubbe själv! 😛

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...