Jump to content

DrHeartman

Medlem
  • Posts

    20
  • Joined

  • Last visited

Reputation

2 Neutralt

About me

  • Kön
    Man
  • Stad/plats
    Uppsala

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Grymt! Jättebra tips som jag absolut ska testa 😃! Pre-delay och jag har inte alltid varit vänner. Vet att vissa hävdar att den förstör effekterna när man bouncar ut låtarna och risken skulle kunna vara att saker hamnar i osync (jag själv har varit skeptisk till den teorin då jag inte upplevt något sådant problem). Jag ska absolut börja experimentera mer med den! Tror jag är lite feg med effekterna och inte alltid vågar kräma på så mycket som kanske behövs ibland. Mycket av dagens sound är ju väldigt mycket byggt kring just effekter. Det ska verkligen låta mixat. Värdefulla tips att tänka ”more is more” med fler sångspår också!
  2. Tack! Den där tråden hade jag missat. True, true! Tänkte bara att det finns bättre och sämre sätt att göra saker på och om nån andel hade nåt knep som funkat bra för just min fråga i synnerhet.
  3. Tack för tipset, har kikat på den pluggen men aldrig tryckt på köpknappen. Är det sidechaining som är en del av hemligheten i stort?
  4. Japp, det gör jag. Ju mer jag sitter med det här, så känns det mer och mer som vetenskap 😂. Jag tänker ju också att man inte ska behöva dyra tredjepartseffekter utan att Logics standardeffekter är mer än tillräckliga.
  5. Tjena! Tänkte höra om ni har några tips på hur ni jobbar med reverb och delay? Jag har svårt att få till riktigt snygg reverb med snygg botten (tänk typ The Weeknd, Ariana Grande, Taylor Swift etc och ja, jag vet att det alltid är den omänskliga Serban Ghenea som mixar elitens låtar men ändå 😂). Jag eq:ar alltid mina effekter, tar bort en del topp o.s.v men jag får det aldrig att låta så ”tjockt” som jag vill. Har ni några tips eller tankar kring detta? Allt gott! / Andreas
  6. Bra lista, alla är mycket bra mikrofoner. Jag skulle personligen vilja slå ett slag för Neumann TLM102 också. En riktigt bra mikrofon som inte färgar ljudet på något sätt alls.
  7. Tjena, gjorde själv precis ett byte från Saffire Pro 40 till Scarlett 3 GEN 18i20. Var egentligen mest för att jag är väldigt nöjd med Focusrites produkter. Beror helt på vad du är ute efter, men känner att är Focusrite svårt att slå, både i användarvänlighet och pris överlag, men det är ett helt rimligt byte för att besvara din fråga 🙂.
  8. Tjena, jag är trummis och kan kanske lägga lite trummor om du behöver på dina tracks.
  9. Hallå där! Vilken slags form av samarbete hade du tänkt dig? Är det låtskriveri, mixning, arrande? Jag bor i Uppsala, men eftersom vi lever i den digitala världen tänker jag att samarbeten går att få till ändå 🙂.
  10. Hej, Jag skriver mycket inom pop/rock. Väldigt inspirerad av bland annat Taylor Swift. Jag vill skapa mer och en collab vore kul att prova på!
  11. Kan inte annat än att hålla med. Det är lätt att ryckas iväg och glömma bort att det är det bästa för LÅTEN som man ska göra i varje moment.
  12. Här är förövrigt hörlursförgreningen som jag menade: https://www.blocket.se/alvsborg/Roland_HS_5_ovningsmixer_for_5_musiker_88039704.htm?ca=10&w=3
  13. Okej, ska det användas till både rep och inspelning rekommenderar jag isf ett mixerbord! Det är enklare med reglagen. Trodde mest att det var i studiomiljö det skulle användas. Men om det även ska användas mycket vid rep så är det bättre med ett mixerbord om det ska flyttas mycket och fungerar med ett PA, vilket ett ljudkort inte gör. Det är inte lika känsligt heller.
  14. Hmm, om ni kör akustiska trummor och vill få ner volymen vid rep så finns det egentligen inte så många alternativ. Antingen får du slå lösare eller byta till "tysta skinn" typ dessa https://remo.com/products/product/silentstroke/ och köpa ett par tysta cymbaler till https://www.thomann.de/se/zildjian_l80_low_volume_468_box_set.htm?glp=1&gclid=EAIaIQobChMIhoK16abG5QIVDk8YCh1zzQR8EAQYAyABEgK7yfD_BwE , alternativt sätta upp en skärm runt trummorna eller liknande lösningar. Jag vet inte riktigt vad du är ute efter, men om det gäller inspelning så är ljudkort det absolut bästa för en hemmastudio i alla fall. Att spela live med band är något helt annat och där får man ju hjälpas åt att ställa in rimliga volymer vid rep / köra öronproppar eller dylikt. Om man spelar ute live så finns ju oftast en ljudtekniker på plats och hjälper till så att allt låter bra när man uppträder. Jag kanske helt missuppfattat vad du egentligen vill ha svar på, men baserat på det du frågat är väl det här de svar jag kan ge på just de frågorna.
  15. Ett ljudkort fungerar men vid rep är det oftast enklare med ett mixerbord. Kör ni digitala trummor? Då är det bara att koppla in en vanlig 6,3mm sladd från trummodulen till en kanal på mixerbordet. Men är tanken att alla ska köra med lurar? Alltså "tyst rep"? Då är det enklast att köpa en hörlursförgrening med så många ingångar som behövs och sen en sladd från det till mixerbordet och sen kan var och en ställa in sin volym på förgreningen. Så gör i alla fall vi i mitt band när vi behöver repa på lägre volym.
×
×
  • Create New...