Jump to content
Annons

Provar hörlurar (Akg, Audeze, Denon, Ultrasone, Hifiman)


Mr Keys

Recommended Posts

Är på hörlursjakt....för produktion/mix....

sitter just nu och lyssnar på ett par denon ah-d600, provlyssnade förra veckan ultrasone pro 2900, akg-k701 samt ett par akg 712pro. (som vanligt gillar jag inte akg)

Hur som helst gillar jag Denon ah-d600 och ultrasone bäst för tillfället. Skall dock idag ut till farsta och provlyssna ett par Audeze LCD-2. Egentligen en bra bit över min prisklass, men jag är sjukt nyfiken på att se vad de har att tillföra då jag läst mkt gott om dom, men jag är alltid skeptisk till vad som skrivs på hifi-forum, och de bygger på en "ny" teknik som jag är nyfiken på. Kommer ta med mig Denon ah-d600 för att jämföra med.

Någon här inne som har någon erfarenhet av Audeze-lurar? Eller andra "planar-magnetic"-lurar?

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Någon i framtiden kanske är intresserad så jag lägger till detta. Fanns inte så mkt info om dessa lurar på svenska sidor när jag har sökt, så....

Audeze LCD-2 lät fruktansvärt bra. Men är snäppet för dyra med sina 9000:- känns det som. Ska dock säga att dom låter fruktansvärt bra. Lyssnade på allt från jazz, klassiskt till elektro och rock. Man kan urskilja detaljer i hela registret, även tydligt nere i basen, vilket jag är ute efter(inte någon överdriven bas ,men tydlig och detaljerad långt ner i registret). Rumsklanger hörs tydligt även i en massiv ljudbild. Egentligen är dom felfria enligt mig, bortsett från priset. Vikten på lurarna tyckte jag inte var det minsta störande när man sitter med dom. Inga lurar man har på löpbandet dock.

Kommer i helgen sitta hemma med Hifiman HE-400, Hifiman HE-500 samt Denon AH-D600 och jämföra dom tre.

De jag hittills testat är:

Ultrasone 2900 pro

Akg K701

Akg K712 pro

Denon AH-D600

Audeze Lcd-2

Hifiman HE-400

Hifiman HE-500

Jag har gett mig fan på att hitta en hörlurslyssning där jag hör alla detaljer lika bra som i en bra monitorlyssning, även nere i basregistret. Och av vad jag fick höra i Audeze-lurarna så går det....

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte rekommendera AKG om du inte har väldigt dålig diskanthörsel.

Dessa äter hål i hörselnervern om du är under 30 år och inte lyssnat sönder öronen.

Usch för AKG's hypade diskant!

Märker att allt fler hörlurar låter boostat i toppen,

Koss Porta PRO har varm och fin diskant, men du hör inte ett skit av detaljerna 🙂

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Musikstil har jag svårt att svälja att det skall spela roll. Jag läser ofta att vissa lurar är bra för viss typ av musik, men jag har sjukt svårt för det. Bra lurar skall vara bra oavsett vilken typ av musik eller ljud du använder dom till, annars är det het enkelt inte bra lurar, enligt mig. Jag är alltså ute efter ett par lurar som är bra oavsett ljudkälla.

Att det kommer krävas en bra hörlursförstärkare har jag insett, har en hemma just nu. Vill kunna driva dom med ett apogee duet för att vara portabel, men får väl anpassa mig efter vilka lurar det blir.

en av fördelarna med Audeze-lurarna, och förhoppningsvis även hifiman-lurarna, är att ljudbilden förändrades extremt lite, om än något, oavsett lyssningsvolym. Jag kunde lyssna väldigt högt utan att tappa detaljrikedom eller ens märka av någon form av distorsion.

Link to comment
Dela på andra sajter

Skulle vilja slå ett slag för klassikern Beyerdynamic DT-150. Du borde iaf testa innan du lägger ned miljarder på något fancy. Jag har aldrig hittat ett par lurar jag gillar bättre. Har däremot inte testat supermycket heller, så därför vore det också intressant att se hur du tycker att de står sig. De är ganska diskantfattiga, men väldigt tydliga i hela registret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Musikstil har jag svårt att svälja att det skall spela roll. Jag läser ofta att vissa lurar är bra för viss typ av musik, men jag har sjukt svårt för det. Bra lurar skall vara bra oavsett vilken typ av musik eller ljud du använder dom till, annars är det het enkelt inte bra lurar, enligt mig. Jag är alltså ute efter ett par lurar som är bra oavsett ljudkälla.

Att det kommer krävas en bra hörlursförstärkare har jag insett, har en hemma just nu. Vill kunna driva dom med ett apogee duet för att vara portabel, men får väl anpassa mig efter vilka lurar det blir.

en av fördelarna med Audeze-lurarna, och förhoppningsvis även hifiman-lurarna, är att ljudbilden förändrades extremt lite, om än något, oavsett lyssningsvolym. Jag kunde lyssna väldigt högt utan att tappa detaljrikedom eller ens märka av någon form av distorsion.

Musikstilen styr volymen, som i sin tur styr impedansen, som i sin tur styr frekvensresponsen över tid

Jag blanda ihop allt, men du förstår vad jag menar. det finns ingen perfekt hörlur.

Det bästa du kan göra är att köpa en påse hörlurar och sedan sälja de du inte gillar

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skall tillägga att jag självklart testat många många fler lurar än de ovan nämnda, i prisklasser från några hundra till dryga 2tusingen, under mina år....så jag går ju inte direkt från att aldrig haft lurar, till att hoppa på några som kostar 4-5-6-7 tusen. Det finns så sjukt många lurar, så tyvärr kommer man säkerligen missa några som är superbra. Jag tackar för tipsen ni kommer med. Har varit inne på att testa sennheiser hd600 och 700, men jag har bara inte haft tid.

Beyerdynamic har jag av någon anledning inte tittat riktigt på. Kanske ska göra det till nästa vecka. Blev väldigt intresserad av planar-magnetic lurar efter att ha läst mkt om dom, bra basåtergivning och låg distorsion vid höga volymer osv, så jag har varit väldigt inne på att testa den typen av lurar. Får se efter helgen hur det ligger till, men denon-lurarna(dynamiska) jag har lånat hem just nu gillar jag sjukt mkt, snäppet mer än ultrasone, så jag är öppen för flera tester. Har ingen brådis. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har gett mig fan på att hitta en hörlurslyssning där jag hör alla detaljer lika bra som i en bra monitorlyssning, även nere i basregistret. Och av vad jag fick höra i Audeze-lurarna så går det....

Då tror jag att en Phonitor kan bidra till att ge en högtalarlik lyssning då det inte bara handlar om ljudet utan också position osv http://spl.info/en/home

Link to comment
Dela på andra sajter

J

Då tror jag att en Phonitor kan bidra till att ge en högtalarlik lyssning då det inte bara handlar om ljudet utan också position osv http://spl.info/en/home

Ja, jag har tittat på den, och det är möjligt att det blir ett senare inköp. Har läst lite blandade åsikter om den, men för tillfället är det för mkt ståler tyvärr.

Link to comment
Dela på andra sajter

HD600 gick lös på över 4000 tills ganska nyligen. En av nätpolarna kommer härifrån hälsingland, men flyttade för länge sen till tyskland o blev studiomusiker åt bla Boney M o skrev nån låt åt dem o blev miljonär. Han säger att han har alla hörlurar som finns, alla av Beyer, även dyrare än HD600, men han tycker de är bästa av alla...

Link to comment
Dela på andra sajter

efter mkt jävla testande och laborerande har jag nog beslutat mig för ett par Audeze LCD-2. Har dom hemma för test nu, och efter att ha jämfört med många modeller är det dom enda som verkligen känns helt felfria. Jag får dom till ganska kraftigt nedsatt pris dessutom, så dom ligger i den prisintervallen jag hade satt upp från början.

Testade i helgen ett par Sennheiser HD700 (saknade botten i dom, och tyckte även dom var ganska, inte vassa, men "skrikiga"...) och Grado GS500 (bättre botten men istället ganska o-detaljerad ljudbild och ganska obekväma) och AKG K701 igen (har lite svårt för att jag verkligen ogillar dom så mkt när så många hyllar dom, men nä, dom är inget för mig). Det är alltid svårt att sätta ord på hur man upplever en ljudbild, men ändå....

Redigerat av Mr Keys
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...