Jump to content
Annons

Spela in förstärkarcombo i ett annat rum. Hur?


ostfisk

Recommended Posts

Hej!

Jag ska spela in gitarr nu på måndag och jag har en förstärkarcombo som jag vill använda. Jag vill helst sitta i kontrollrummet och spela, med förstärkaren i inspelningsrummet. Hur löser jag det på bästa sätt? Jag vill alltså dra en gitarrkabel mellan rummen. Vad tror ni om följande:

Gitarr -> line box -> via patch in till inspelningsrummet -> reamp box -> stärkare.

Eller

Gitarr -> line box -> mixerbord -> patch till insp. rum -> reamp box -> stärkare.

Skulle detta funka? Andra lösningar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ta combon i mixrummet så får du bättre häng i gitarren. Med nån skärm för låter det inte så mycket heller.

Mjo...fördelen med det också är att man kan ändra inställningar på stärkaren utan att behöva gå in och ut ur inspelningsrummet. Dock vet jag att det är ett litet, litet fläktljud i kontrollrummet som hörs vid komprimering. Det får bli en plan B att göra så.

Skulle det funka, de metoderna som jag beskrev i originalinlägget?

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda en "lång gitarrkabel" (dvs antingen att faktiskt använda en lång gitarrkabel som går genom flera rum, eller att använda patchen in till inspelningsrummet, vilket brukar innebära väldigt långa sträckor kabel) är inte att rekommendera eftersom du kommer tappa väldigt mycket signal mellan gitarren och förstärkaren. Här är några förslag på lösning:

1) Stå i samma rum som kombon och använd en kort sladd.

2) Använd kombon som topp inne i kontrollrummet och koppla den till en högtalarlåda som är inne i inspelningsrummet genom en högtalarsladd.

3) Använd en specialbyggd lösning, till exempel, den här: http://www.littlelabs.com/std.html

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej tack för alla svar.

Jag gjorde tillslut så att jag stod i inspelningsrummet och spelade in. Jag sprang således mellan kontrollrum och inspelningsrum för varje tagning. Det funkade bra. Istället tog jag en sex sju olika tagningar för varje gitarr så jag har lite material nu för att klippa till the perfect take.

Skulle vara kul att få svar på in första fråga dock. Skulle min tänkta setup fungera? dvs de alternativen jag gav i första inlägget? Hur blir det med strömförsörjning? Om både lineboxen och reampboxen är aktiva så borde det funka eller?

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...