Jump to content
Annons

Nyttjar nu 3-årsgarantin hos Thomann


JohnRick

Recommended Posts

Det ska bli intressant. I mars 2011 köpte jag en master keyboard, Studiologic VMK-161, som har funkat gjutet, fram tills nu. Det har krupit fram på diverse forum online att även om dess keybed är en dröm, så lämnar elektroniken (circuit boards) övrigt att önska. Det som händer är att den efter ett tags spelande vägrar skicka MIDI OFF messages, och därefter kan den helt oförhappandes ge kommande om ett G5 när man trycker middle C etc. Ser att det blinkar till under tangenterna på fronten när detta händer. Efter omstart dröjer det inte många minuter till dess att det är igång igen.

I alla fall - mailade thomann om detta och de har skickat retursedel etc. Det är ju reparationsgaranti det går på. Keyboarden är i fint skick i övrigt, då den bara har stått. Det jag bävar för är att teknikern helt sonika vägrar att reparera fanskapet och hävdar användarskada med några luddiga argument. Förhoppningsvis inte, men man vet ju aldrig. Mitt enda problem nu är hur jag får tag i kartonger. Någon? De ska vara ca 100*50*20cm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det ska bli intressant. I mars 2011 köpte jag en master keyboard, Studiologic VMK-161, som har funkat gjutet, fram tills nu. Det har krupit fram på diverse forum online att även om dess keybed är en dröm, så lämnar elektroniken (circuit boards) övrigt att önska. Det som händer är att den efter ett tags spelande vägrar skicka MIDI OFF messages, och därefter kan den helt oförhappandes ge kommande om ett G5 när man trycker middle C etc. Ser att det blinkar till under tangenterna på fronten när detta händer. Efter omstart dröjer det inte många minuter till dess att det är igång igen.

I alla fall - mailade thomann om detta och de har skickat retursedel etc. Det är ju reparationsgaranti det går på. Keyboarden är i fint skick i övrigt, då den bara har stått. Det jag bävar för är att teknikern helt sonika vägrar att reparera fanskapet och hävdar användarskada med några luddiga argument. Förhoppningsvis inte, men man vet ju aldrig. Mitt enda problem nu är hur jag får tag i kartonger. Någon? De ska vara ca 100*50*20cm.

Betalar Thomann frakten? Vad händer om dom tycker att du "har varit oaktsam", står dom för frakten då också, eller gäller det bara ena vägen?

Hoppas det ordnar sig för dig på bästa sätt!

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Thomann betalar frakten både dit och hem igen (Exworks). Att jag varit oaktsam är ju då en poäng, vilket jag givetvis inte har, utan det lilla slitage som förekommit är högst normalt efter 2,5 års bruk. Det är ju ingen ny produkt jag efterfrågar utan reparation av befintlig sett till den utökade garanti de erbjuder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går nog bra. Jag köpte en behringer härlursförstärkare som surrade väl mycket. Mailade de dem, snart kom det hem en mindre DHL paketbil och hämtade den, den servades hos en annan firma i Thomanns närhet, sen kom den åter hem till dörrn med en ny paketbil. Kostade inte ett öre.

Ring o prata med dem, de har ju en svensk snubbe enbart för oss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går nog bra. Jag köpte en behringer härlursförstärkare som surrade väl mycket. Mailade de dem, snart kom det hem en mindre DHL paketbil och hämtade den, den servades hos en annan firma i Thomanns närhet, sen kom den åter hem till dörrn med en ny paketbil. Kostade inte ett öre.

Ring o prata med dem, de har ju en svensk snubbe enbart för oss.

Så de kom och hämtade alltså? Det var inte oävet. Jag måste nog lämna in den på DHL Service Point gissar jag. 21 kg. Ja, Mikael och Pär är ju de som sitter där borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Anledningen till att folk väljer Thomann är inte bra priser utan trygghet.

Min polare skickade fram och tillbaka ett par 18000 kr högtalare 4 ggr tills han blev nöjd med matchingen av paren.

Prova att göra det här i Sverige, dom skulle slå dig i magen om du sa att högtalarna kunde låta annorlunda från fabrik

Sen en kniv i ögat 😄

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Har köpt en del hos Thomann, och tycker att servicen är väldigt ojämn ! Beroende på vem som hanterar ärendet. Ibland bra, andra gånger sinnessjukt dålig. En gång köpte jag ett case till en nylonsträngad gitarr som inte passade en vanlig nylonsträngad gitarr, dom vägrade ta tillbaka den. Tror att dom tillslut tog den för att det var fel på en annan vara. Har slutat köpa där.

Redigerat av laban1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag har väl också lagt en 150 000 totalt över trettiotalet beställningar över åren. En gång har jag fått ett annat keyboardcase. En annan gång ett par klart använda monitorunderlag. Har dock inte orkat returnera något av dessa. De har dock kunnat kompensera på annat sätt med att skicka ut en virvel, eller andra trumgrejer mot att jag betalar senare sett till att man varit "trogen kund". Får se hur länge det nu varar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Helst av allt skulle jag vilja handla så mer pengar hamnar i svenska hushåll.

Men det är svårt.

tror jag skiter i Sverige, ska beställa allt från Tyskland i fortsättningen

Varför det? Prisskillnaden är inte så stor längre, det är inte ovanligt att en del varor är billigare i Sverige numera. Eller är det speciella grejer du tänker på?

Link to comment
Dela på andra sajter

DE butiker som finns i min stad är totalt intresserade av musik.

De lyssnar på en genre i varje butik och klagar mest på världen

annat om jag bodde i 08

sen har dem bara "det vanliga" inte mindre och mer speciella prylar.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

frakt på 120,- oavsett vikt och storlek och antal kollin och snabba leveranser och överlag lägre priser. bra service de få ggr det blir fel. finns ingen orsak att handla på en svensk sajt...förutom om du absolut vill gynna någon från just sverige!

köper från min hemma-butik så länge priserna ligger bara lite över men tyvärr är det ofta billigare att skicka efter från tysken även om det bara gäller ett par strängar eller en sladd. frakten inräknad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan förresten flika in att kollit fortfarande inte kommit iväg då det inte finns lämpade kartonger för ändamålet någonstans i detta u-land. Har koll på de grundläggande kartonggrossister i denna håla som är Malmö, men har ni några andra förslag på ställen över sundet som kanske tillverkar i storleksordningen 100*50*20?

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

pjocke (oregistrerad)

Kan förresten flika in att kollit fortfarande inte kommit iväg då det inte finns lämpade kartonger för ändamålet någonstans i detta u-land. Har koll på de grundläggande kartonggrossister i denna håla som är Malmö, men har ni några andra förslag på ställen över sundet som kanske tillverkar i storleksordningen 100*50*20?

Prova gå in i en butik som säljer musikartiklar och fråga om de har något över. Om du inte vill avslöja att du handlat från Thomann kan du kanske säga att du sålt en keyboard och ska skicka iväg den. Funkar inte det så prova med t.ex. en cykelbutik. De har massvis med gigantiska kartonger som du kan skära och tejpa till lagom storlek.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan förresten flika in att kollit fortfarande inte kommit iväg då det inte finns lämpade kartonger för ändamålet någonstans i detta u-land. Har koll på de grundläggande kartonggrossister i denna håla som är Malmö, men har ni några andra förslag på ställen över sundet som kanske tillverkar i storleksordningen 100*50*20?

Power tip; kolla sjukhusen/vårdcentraler

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...