Jump to content
Annons

Uppgradering av RAM-Mine - Spelar hastigheten någon stor roll?


Gerterface

Recommended Posts

Hej,

Eftersom att jag skriver mycket film-musik och använder mig av många olika väldigt tunga ljudbibliotek, har jag tänkt uppgradera mig lite i form av RAM-Minne. Vad bör jag tänka på?

Sitter just nu med 8GB (4GB @ 1333MHz & 4GB @ 1600 MHz). Vill uppgradera till 16GB, och undrar vad jag bör tänka för att få ut så mycket som möjligt till mitt musik-skrivande. Jag har tidigare läst att man skall satsa på minnen med "låga timings", men jag har ingen aning vad som menas med det.

Har kikat lite på detta:

http://www.inet.se/produkt/5305904/a-data-8gb-2x4gb-cl9-1600mhz-xpg-inet-edition-svarta

Det är billigt och 8GB. Min dator kan som max ha 16GB.

Tack i förhand för all hjälp!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

MInnet är ju så snabbt så timings brukar väl mest gamers hålla på med.

Skaffar du 16 GB minne så lär det inte spela så stor roll vilken sort det är tror jag.

Satsa på att lägga grejer på en SSD istället, en vanlig hårddisk brukar vara det långsammaste i en dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack så mycket för svaren! De blir att öppna burken imorgon och kika.

Jag vet att SSD-diskar är en slags disk man kopplar in via USB och att det ger bra prestanda osv. Skulle någon kunna förklara hur det fungerar dock? Är det som en vanlig hårddisk bara att den är "bärbar"?

Edit: Oj! Tack Adamsvard! Det är något att tänka på. Vet dock inte hur länge jag skulle vilja vänta, och antar att en sådan prishöjning kommer stå sig ett hyfsat bra tag.

Redigerat av Gerterface
Link to comment
Dela på andra sajter

se till att de är 2 lika stora minnen. Alltså 8GB var. Se också till att just dem passar ditt moderkort. Sedan skulle jag satsa på SSD-diskar som du lagrar dina ljudbibliotek på.

tror inte det är så numera! men dina långsammaste minnen är de som styr så köp minnen med lika hastighet. ssd-disk ska du satsa på köp den storlek du behöver nu, om några år är de nog billigare så köp större då, inte nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du har en pc är det bara att sätta in en vanlig ssd som dina gamla, bara att den är mindre. Är det en bärbar så är det svårare men att köra en ssd via USB är lite dumt pga att USB inte är direkt snabbt sätt att överföra filer, om det inte är usb3 förstås...

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, tack så mycket för svaren! De blir att öppna burken imorgon och kika.

Jag vet att SSD-diskar är en slags disk man kopllar in via USB och att det ger bra prestanda osv. Skulle någon kunna förklara hur det fungerar dock? Är det som en vanlig hårddisk bara att den är "bärbar"?

Edit: Oj! Tack Adamsvard! Det är något att tänka på. Vet dock inte hur länge jag skulle vilja vänta, och antar att en sådan prishöjning kommer stå sig ett hyfsat bra tag.

Nej det kan nog ta ett tag innan priserna stabiliseras. Angående SSD disken är det en hårddisk man kopplar in inuti datorn med en SATA sladd precis som en vanlig hårddisk. Skillnaden är att en SSD inte har några rörliga delar och är otroligt mycket snabbare än en mekanisk disk. Om du till exempel installerar ditt operativsystem på en SSD kommer datorn att starta på 10-15 sekunder, om du lägger dina pluggar på den kommer även dom att ladda mycket snabbare i din DAW. En SSD är dyrare än en mekanisk disk men priserna har sjunkit lite på senare år, jag skulle rekommendera att du köper en SSD på 250 gig, förslagsvis denna som folk gillar: http://www.prisjakt....t.php?p=2074414

edit: stavfel

Redigerat av Adamsvard
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack återigen för all info och alla snabba svar!

Det kanske rent utav är smartare att bara köpa en SSD för studen och vänta med att uppgradera mitt RAM-minne? Eller vad tycker ni?

Det skulle jag göra om jag var du 🙂 När man väl har en SSD kommer man inte att kunna använda en mekanisk hårddisk för program igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det skulle jag göra om jag var du 🙂 När man väl har en SSD kommer man inte att kunna använda en mekanisk hårddisk för program igen.

Menar du att det inte går att göra det, eller bara som ett talesätt? Alltså, att man inte kommer vilja göra det för en SSD är väldigt mycket bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det inte går att göra det, eller bara som ett talesätt? Alltså, att man inte kommer vilja göra det för en SSD är väldigt mycket bättre.

Precis, som ett talesätt. Allt annat kommer kännas orimligt segt

edit: Självfallet har även jag program på den mekaniska hårddisken också men alla viktiga program och dom jag använder mest ligger på SSD:n 🙂

Redigerat av Adamsvard
Link to comment
Dela på andra sajter

Minnen kan du med tanke på priset kanske vänta lite med men det skadar inte med mycket minne, speciellt inte om man håller på med det du gör...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppar på denna tråden igen då jag för studen tittar på olika SSD diskar. Vad bör jag tänka på när jag köper en sådan? Hur stor bör den vara för att klara av att hålla cubase + en del VST-pluggar? Någon speciell hastighet jag bör hålla mig över?

Kan väldigt lite om sådant här så är jätte tacksam för all hjälp ni ger mig. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tar mig friheten och hoppar tillbaka till ursprungsfrågan gällande RAM-minne.

1) Det är ingen idé att ha mer än 4 GB RAM om du inte kör med ett 64-bitars operativsystem.

2) Det som händer när man blandar olika minnestyper (hastigeheter) är att datorn klockar ner till den långsamma hastigheten.

3) Vill man få optimal prestanda skall man ha lika stora minnen av samma fabrikat och använda sig av 4 x 4 GB istället för 2 x 8 GB under förutsättning att moderkortet stöder dual channel.

För att svara på ursprungsfrågan.

SSD-diskar kostar mer pengar än en traditionell hårddisk. Systemdisk = SSD, övrig lagring är 7200 rpm hårddiskar fullt tillräckligt om det inte är så att man har en stor plånbok. Kontrollera vad ditt moderkort har stöd för innan du köper någon SSD-hårddisk så sparar du pengar och tid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret.

Vad menar du med "övrig lagring är 7200 rpm hårdiskar fullt tillräckligt"? Hänger tyvärr inte riktigt med där.

Kör SSD på systemdisken, och om du känner för det, disken för tex samplingar, sen har du en vanlig disk som de gamla till resten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar du med "övrig lagring är 7200 rpm hårdiskar fullt tillräckligt"? Hänger tyvärr inte riktigt med där.

Ber om ursäkt för att jag var otydlig. Med systemdisk menas att det är den hårddisken som man installerar sitt operativsystem och alla program. En SSD-hårddisk är mycket lämplig som en systemdisk i och med att den har väldigt snabb accesstid samt skriver/läser information snabbare än en traditionell hårddisk.

Dagens hårddiskar roterar generellt sett med 7200 rpm (rounds per minute = varv per minut) och har en skriv/läs-hastighet som är acceptabel. Vill man ha ännu snabbare läs-/skrivhastighet finns SSD-hårddisk som alternativ. Tar mig friheten och länkar till wikipedia för mer information hur en traditionell mekaniskt roterande hårddisk fungerar och ytterligare en länk för hur en SSD-hårddisk fungerar.

Traditionell hårddisk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hårddisk

SSD hårddisk: http://sv.wikipedia.org/wiki/SSD-minne

Och för att koka ner det hela lyder min rekommendation att du först tar reda på vad ditt moderkort stöder.

* Om stöd finns för dual channel RAM, köp 4 x 4 GB RAM av samma typ och så hög klockfrekvens som ditt moderkort tillåter.

* Köp en SSD-hårddisk som systemdisk och anpassa storleken till vad du behöver idag och dubbla den för att vara säker på att du inte kommer att fylla din systemdisk till brädden inom de närmsta två åren.

* Använd traditionella hårddiskar för att lagra samplingar, att spela in din musik på och till allt annat som du vill lagra data på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ber om ursäkt för att jag var otydlig. Med systemdisk menas att det är den hårddisken som man installerar sitt operativsystem och alla program. En SSD-hårddisk är mycket lämplig som en systemdisk i och med att den har väldigt snabb accesstid samt skriver/läser information snabbare än en traditionell hårddisk.

Dagens hårddiskar roterar generellt sett med 7200 rpm (rounds per minute = varv per minut) och har en skriv/läs-hastighet som är acceptabel. Vill man ha ännu snabbare läs-/skrivhastighet finns SSD-hårddisk som alternativ. Tar mig friheten och länkar till wikipedia för mer information hur en traditionell mekaniskt roterande hårddisk fungerar och ytterligare en länk för hur en SSD-hårddisk fungerar.

Traditionell hårddisk: http://sv.wikipedia.org/wiki/Hårddisk

SSD hårddisk: http://sv.wikipedia.org/wiki/SSD-minne

Och för att koka ner det hela lyder min rekommendation att du först tar reda på vad ditt moderkort stöder.

* Om stöd finns för dual channel RAM, köp 4 x 4 GB RAM av samma typ och så hög klockfrekvens som ditt moderkort tillåter.

* Köp en SSD-hårddisk som systemdisk och anpassa storleken till vad du behöver idag och dubbla den för att vara säker på att du inte kommer att fylla din systemdisk till brädden inom de närmsta två åren.

* Använd traditionella hårddiskar för att lagra samplingar, att spela in din musik på och till allt annat som du vill lagra data på.

Tack så hemskt mycket! Oerhört bra info.

Blir att plocka isär datorn igen, och kika!

Om vi säger såhär, att jag antingen köper 8GB ram (2x4GB) eller en hyfsad SSD till att börja med? Är student så kan tyvärr inte punga ut och köpa båda på en och samma gång. Vilket bör jag satsa på först?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi säger såhär, att jag antingen köper 8GB ram (2x4GB) eller en hyfsad SSD till att börja med? Är student så kan tyvärr inte punga ut och köpa båda på en och samma gång. Vilket bör jag satsa på först?

Nu har jag helt utan att veta vad din dator klarar av gjort en snabb jämförelse på dustin och fick kostnaden för 4 x 4 GB RAM, exklusive frakt, till ca 1600 kr. En SSD-hårddisk, också plockad helt utan vetskap vad ditt moderkort klarar av, finns i 240-260 GB för ca 1700 kr.

Du kommer utan tvekan att märka störst skillnad med en SSD-hårddisk. Förr när jag satt i Windows var rekommendationen att göra en ominstallation av Windows om man uppdaterade RAM. Har ingen koll på vad rekommendationen är för byte av hårddisk men du lär bli tvungen att göra en ominstallation av Windows och alla program om du byter till en SSD-hårddisk ändå.

Känner du dig trygg med att uppgradera datorn på egen hand så gör det. Om inte rekommenderar jag att du tar hjälp av någon du känner eller lämnar in datorn. Skulle vara mycket tråkigt om din dator går sönder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...