Jump to content
Annons

Vad har ni för prylar/setup för att skapa ett så bra arbetsflöde som möjligt?


JJRockford

Recommended Posts

Jag har genom åren vant mig vid att comfort är viktigare än leksakerna (eftersom jag ändå lyckats få till "OK" produktioner med de leksaker som funnits till hands).

Jag prioriterar ljuset i rummet (som jag sitter) något högre än antal musklick jag kan reducera. Jag lägger i första hand ner pengar på arbetsstolen (möjlighet till alternativa sittställningar) framför en plåtlåda som det står tryckt "Universal Audio" på. Jag har hellre ett tangentbord, anteckningsblock och ett glas vin på bordsytan framför mig än en stor jävla mixer – som jag ändå bara hade använt två kanaler på – då det ju faktiskt finns en utmärkt mixer ITB.

Men det är ju så klart jag.

Jag är inne på din linje. Sitta som i en kockpit i jas 39 gripen och göra musik tror jag inte ett dugg på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det säger ganska mycket sig själv i många fall. I synnerhet med datorn behövs det ofta att man eliminerar valmöjligheter - om inte rent tekniskt så åtminstone tankemässigt i huvet. Behöver man EQa, och fastnar i dilemmat av vilken av sina 14 EQ pluggar som blir bäst .. ja, svaret är ganska givet. Sägs att Einstein bara hade 5 ex av samma kostym i garderoben, inget annat, så han slapp ödsla tankar på vilka kläder han skulle ha på sig.

Ta bort mellanstegen, variationerna, alternativen. Men då krävs det ofta att dom alternativ som blir kvar är dom bästa eller mest konstruktiva, och vilka det är skiljer mycket från person till person. Det tar man reda på genom att granska sitt egna sätt att jobba och tänka på, hur man resonerar, vilka val man spontant gör osv. Det kan ta tid, år ibland. Ju längre erfarenhet man har av att granskar sitt eget sätt att jobba/tänka/fungera, desto mer findetaljer om ens behov snappar man upp med tiden.

Externa effekter och ljudenheter, hur sparar man deras inställningar för låten? Papper o penna? Sparar 1 program i varje enhet för varje låt? Rör aldrig externa enheterna? Kör in SysEx dump till MIDI-spår i DAW för varje enhet? Aldrig stänga ner datorn innan mixdown är gjord?

Lösning: man säljer externa enheterna och kör allt internt så slipper man alla såna problem. Så har jag tänkt.

Inspelningsmöjligheter? Hur många instrument/mickar samtidigt? Hur många olika lyssningar samtidigt? Hur många in/outs på ljudkortet?

Lösning: använd 2 direkt in och 2 direkt ut. Inte mer. Spela in 1 instrument/sång åt gången, aldrig mer. Ska 4 pers lägga hockey-kör så får alla får dela på samma lyssning. För mer avancerad inspelning, åk till studio. Så har jag tänkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kom jag på en sak till, som innebär mys-faktor 🙂

10 st. färgglada värmeljus-hållare, med ljus i så klart! Mysigt att ställa på ett ställe som är mindre brandfarligt, men ändå väl synligt 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Intressant att höra alla åsikter och tips! Är lite i samma position som TS, försöker komma på/förstå vad det är jag vill ha/behöver för att skapa ett så bra kreativt flöde som möjligt. Det jag kan känna att jag saknar är en bra dawcontroller. Just nu har jag en BCF2000 men den är verkligen inte ultimat på något sätt samt att jag tycker den är bulkig och rätt ful. Har blivit mer och mer att jag inte använder den. Saknar dock att inte ha regel/-ar när jag ska mixa. Min touchpad på laptopen är dessutom inte så bra/känslig så det blir ofta att regeln/knoben i daw:et skjuter åt helvete när jag använder den touchpaden. Det är inte så trevlig när ljudet plötsligt kan flyga upp på en alldeles för hög nivå.

Den sak jag har som jag tycker funkar bra är en extern numpad som jag använder för att styra transport. Har dessutom usb-förlängning på den så jag kan sitta vid pianot som står på andra sidan rummet och starta, stoppa och spela in. Det är en stor fördel när man som jag spelar det mesta själv. Den mobiliteten kan nog ingen controller hjälpa mig med.

Redigerat av everlastingrecords
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en riktigt ok kontorsstol på Jysk, men har flyttat den till datarummet, o sitter på en vanlig lite halvsnygg köksstol med stoppad sits på när jag mixar. Gillar den bättre.

När jag gör sång eller ak gitarrpålägg har jag en sk Garagepall från Biltema att sitta på, ser ut som en vanlig barpall. Har den med live oxå för det mesta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Till att börja med; ordning och reda på hårdvaruverktygen. Stormembranare på den hyllan, XLR-kablar på den kroken, DI-boxar i det skåpet, lödstation på skrivbordet. Kan jag inte hitta mina verktyg i sömnen så kommer det att göra avkall på konsten.

Väl i min DAW så använder jag två ljudkort paralellt. Ett vid tracking, ett vid mixning. Vid tracking har jag en Zoom R24 på ett notställ i mitt inspelningshörn. Jätteskönt att ha den lättillgänglig där jag spelar in så att jag slipper springa fram och tillbaka för att ställa gain. Har jag inga mjukvaruinstrument som behövs som stöd i inspelningsfasen så kör jag den som porta med datorn avstängd. R24:an har en ratt för att blanda in direktljud i lyssningsmixen, och då jag inte är särskilt kräsen på den punkten så räcker det gott för mig (även om den inbyggda hörlursförstärkaren är i det klenaste laget.)

Den absolut viktigaste delen i mitt arbetsflöde vid inspelning är, hör och häpna, min androidtelefon. Med appen TouchDAW får jag kanonkontroll över min DAW (Reaper) utan att behöva springa mellan dator och inspelningshörn. Efter att jag förberett spåren i datorn kan jag med lätthet göra följande från sånghörnet; arm, spela in, stoppa, unarm, mute, arma nästa spår, spela in osv. Minimal tidsåtgång mellan tagningarna. Rekommenderas varmt.

Jag har tagit för vana att lyssna igenom och redigera det jag spelat in i lurar. Detta dels då jag inte har kablage att koppla in två ljudkort parallellt i mina monitorer, men framför allt för att jag får bra koll på vilken typ av akustik som hamnat på inspelningen. Akustiken i mitt inspelningsrum lämnar en del att önska, så det kan vara svårt att urskilja den inspelade akustiken från rummets levande akustik.

När jag är klar med inspelningsfasen går jag sedan över till det interna ljudkortet. Där har jag ett gäng färdiga kanalstrippar för att göra mixjobbet så smidigt som möjligt. Stripparna är under ständig förändring, men just nu ser de ut som följande:

Kanaler: Satson (gain staging/färgning, 12dB HP/6dB LP) > ReaComp (jobbar sällan särskilt hårt på själva kanalerna) > ReaEQ (bara bell/bandfilter, främst i uppstädningssyfte)

Bussar: Satson Buss (färgning) > Focusrite Liquid Mix (mer färg via kompression och EQ, alternativt en ReaEQ om jag inte hittar rätt med LM) > TB Reelbus (för den där slutliga "värmen" som jag inte får till annars) > Variety of Sound Baxter (Bandaxall EQ för att ge tillbaka lite av den diskant som Reelbus stjäl)

Övrigt: Sidechainkompression/gate/modulation efter behov/stil. Brukar bli en del parallellkompression á LA2A/1176 via Liquid Mix också. Sendreverb brukar bli en plåt, en fjäder och ett kort rumsreverb + delay till leadinstrument.

Sätter allt på låg volym i monitorer, utom basen som jag får bäst koll på i lurar.

Slutresultatet brukar pendla mellan dåligt och halvbra, men det blir oftast rätt efter en mastering (som någon annan än jag gör) 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja tråden spretar ju lite här men jag köpte mig en sådan:http://gaming.logite...anced-gameboard

Efter att jag började få känningar i underarmen efter allt editerande. Kom på att just i PT är det förfärligt med record (ctrl´+space) sedan att alla editeringsknappar sitter på F1-F10. Så den har både speedat upp flödet lite grann och framförallt botat problemen i armen.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

En väldigt mycket nybörjarfråga här. Jag vill ha 4 st "ut" till mitt ljudkort som bara har 2 st ut. Vill försöka få lite ordning bland sladdar och slippa plugga Ur/In - ha instrumenten kopplade hela tiden.

Eftersom jag är helt grön så undrar jag vad jag igentligen behöver. I längden så känner jag att ett nytt ljudkort ev. skulle behövas - inget jag känner behov för nu men med tiden så ökar behoven.

Ska jag satsa på nytt ljudkort eller något mixerbord?

Tänk mest för pengarna nu !

Det jag använder är: 2 st elgittarer, 1 st bas, en "vanlig" mick + en såndäringa phantom-mick.

God fortsättning på er !

Link to comment
Dela på andra sajter

4st ut?

Det låter snarare som om du vill ha 4st ingångar...?

Om det finns en SPDIF-ingång, så kan du koppla in en extern preamp med inbyggd omvandlare och SPDIF-utgång - men annars är det nytt ljudkort alternativt en liten extern mixer som gäller.

Link to comment
Dela på andra sajter

4st ut?

Det låter snarare som om du vill ha 4st ingångar...?

Om det finns en SPDIF-ingång, så kan du koppla in en extern preamp med inbyggd omvandlare och SPDIF-utgång - men annars är det nytt ljudkort alternativt en liten extern mixer som gäller.

Tack. 4 st in va det ...yrade till det hela. Blev in beg. extern liten mixer.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det jag tycker är viktigt är att allt är kopplat så att man kan spela in gura, sång och keyboard när behov uppstår.

Eftersom jag tweaker mycket syntar så har jag två keyboards inkopplade. Ett 61 tangenters när jag skall finlira och ett litet som jag använder för att snabbtesta grejer på och även prova ut sound med som gör att jag bekvämt att skrubva på mjuksyntarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, jag gillar att göra det så enkelt som möjligt för mig, har två rack med grejor för tillfället: Ett stationärt mixningsrack:

* Burl B2 ADC

* Dangerous Source DAC

* RME 400

Och ett "inspelnings / portabelt rack"

* Custom Urei 1176

* Warm Audio TB12 med Cinmag trafos (Api 312)

* GAP Pre - 73 med Carnhill trafos (Neve 1073)

* Saffire 18i20 - 16 in/out

Efter detta håller jag mig helt ITB så mycket det bara går.

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...