Jump to content
Annons

Filt eller gummi-tassar, eller annat självhäftande, riktigt bra grejer?


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Vill ha förslag på var jag kan hitta riktigt bra mjuka "tassar" att tejpa under mina diverse burkar så de inte blir repiga vid stackning. Skrivbordets bredd är exakt så det stämmer med portan i mitten o en drös rackenheter på varje sida, med racklådor blir det både för brett och för högt, de skulle skymma monitorljudet. Utan racklådor är det mkt lättare att se på baksidan när man vill koppla om o grejsa. Har dessutom lite pedaldosor som enstaka tassar ramlat bort på. Irriterande när de vickar som små söta 🥰 fyllon.

Mjuka tassar med starkt klister så de inte lossnar, och gjorda så de tål lite tyngd av äkta gammalmodiga utombordare, var köps de allra bästa?

Halvfjompig fråga, men ändå. -55

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dom kallas möbeltass/filttass.

Om det är sånna här du menar? http://www.beslagsbu...-storlekar.html

Nja, liknade såna där har jag haft, men tyckt de var lite för tunna. Under min Lexicon rackburk sitter det en sorts rejälare kantiga gummitassar. Om de är orginal vet jag inte då den är ett begköp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker du alltså använda kraftigt klister för att sätta filt-tassar på din nya UA LA610 t.ex.? Hoppas du tänker på att det kan påverka andrahandsvärdet.

Du har ju några enheter nu, 5-6 stycken va?

Skaffa en vinkelbar rack på hjul istället. Sätt alla enheterna i den o ställ den på din sida när du sitter vid portan liksom, så har du fritt framför dig.1352720030_07.jpg

Fixa en patchbay, några hundralappar typ, sätt den längst ner/upp i racken och koppla alla anslutningarna från alla rackenheterna till den, så alla in/ur-kopplingar kan göras i ett nafs direkt från där du sitter. Bekvämt, praktiskt, snabbjobbat.DV016_Jpg_Large_182425_3d.jpg

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker du alltså använda kraftigt klister för att sätta filt-tassar på din nya UA LA610 t.ex.? Hoppas du tänker på att det kan påverka andrahandsvärdet.

Du har ju några enheter nu, 5-6 stycken va?

Skaffa en vinkelbar rack på hjul istället. Sätt alla enheterna i den o ställ den på din sida när du sitter vid portan liksom, så har du fritt framför dig.1352720030_07.jpg

Fixa en patchbay, några hundralappar typ, sätt den längst ner/upp i racken och koppla alla anslutningarna från alla rackenheterna till den, så alla in/ur-kopplingar kan göras i ett nafs direkt från där du sitter. Bekvämt, praktiskt, snabbjobbat.DV016_Jpg_Large_182425_3d.jpg

Man kan ta loss dom lätt utan att det blir några märken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänker du alltså använda kraftigt klister för att sätta filt-tassar på din nya UA LA610 t.ex.? Hoppas du tänker på att det kan påverka andrahandsvärdet.

Du har ju några enheter nu, 5-6 stycken va?

Skaffa en vinkelbar rack på hjul istället. Sätt alla enheterna i den o ställ den på din sida när du sitter vid portan liksom, så har du fritt framför dig.1352720030_07.jpg

Fixa en patchbay, några hundralappar typ, sätt den längst ner/upp i racken och koppla alla anslutningarna från alla rackenheterna till den, så alla in/ur-kopplingar kan göras i ett nafs direkt från där du sitter. Bekvämt, praktiskt, snabbjobbat.DV016_Jpg_Large_182425_3d.jpg

Nej, nej, inte vill jag klistra nåt på nya UA-strippen. Det är den jag jag vill skydda i första hand. Nu har jag stora bitar liggunderlag på den klippta så de inte ligger över ventilationshålen.

En patchbay har jag inte plats för på golvet, och har ingen användning för den heller... Längre kablar o fler kontakter = sämre ljud...

Evils "apparatfötter" blir nog kanon.

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datorkomponenter/montering/ovrigt/apparatfotter-p98065

Link to comment
Dela på andra sajter

En patchbay har jag inte plats för på golvet, och har ingen användning för den heller... Längre kablar o fler kontakter = sämre ljud...

Hmmmm, det går utmärkt att köra en patch-bay balanserat, och finns det en ljudförsämring så är den garanterat ohörbar, om det inte är något fel eller en felande billig patch-bay så klart. Man får tänka sig för bara vad som ska gå igenom en patch. En mic t.ex. är kanske ingen hit, men effekter, outboard-processorer, in/out mixer/DAW osv, är inga problem. Det här är bland de viktigare delarna av en fungerande studio, men det har i och för sig att göra med hur studion används och hur stor studion är samt antal inspelnings-rum och outboard-processors osv...

Jag skulle vägra att mecka som du gör, d.v.s. bakom alla prylar. Det är tidskrävande och jag ser ingen som helst fördel att jobba på det viset, men man jobbar förstås som man själv vill, eller.... som man bäddar?! 🙂

Skulle ljudet försämras hörbart skulle dessa patch-bays inte sitta i studios världen över, inte heller i min studio, det är jag helt säker på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag borde köpa alla de de där XLR-kablarna, stativet o patchbayen för dyra pengar fast jag inte varken behöver, vill ha, eller har plats för dem? Det lilla jag behöver flytta kablar kommer jag åt skitbra som det är. Minst lika snabbt som med vilket patchbay som helst. Har ni läst i böcker att alla har patchbayar, o då måste det vara så? Antalet kablar jag har räcker bra, att fördubbla eller tredubbla antalet känns mycket onödigt. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Allt man klarar sig utan skaffar inte jag heller. Köper dyra mickar, preampar o kompressorer i stället. Fast jag måste erkänna att det har tagit bra många år att räkna ut hur jag ska koppla burkarna för att få ut det bästa av alla grejerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så jag borde köpa alla de de där XLR-kablarna, stativet o patchbayen för dyra pengar fast jag inte varken behöver, vill ha, eller har plats för dem? Det lilla jag behöver flytta kablar kommer jag åt skitbra som det är. Minst lika snabbt som med vilket patchbay som helst. Har ni läst i böcker att alla har patchbayar, o då måste det vara så? Antalet kablar jag har räcker bra, att fördubbla eller tredubbla antalet känns mycket onödigt. 🙂

Nej, Nilsson, du ska så klart inte skaffa något du inte behöver. Som jag skrev så beror det på hur mycket in-/utgångar du har/använder, samt hur mycket utrustning du har. Är det en mindre studio/hem-studio så behövs det troligtvis inte, speciellt inte om du trivs som det är.

När du däremot skaffar fler prylar och därmed skapar fler kopplingsmöjligheter så kommer en patch-bay att vara till stor hjälp, men det känner du nog av själv.

För XLR så finns det också patch-bays, och det är bättre att ha en patch-bay separat för mic'ar med tanke på 48v matningen. Det skulle vara lite trist att stoppa i en line-kabel i en fantom-matad patch, eller lika illa patcha med 48v matning i på-läge...

[Edit: tillägg]

Ingen av mina mic-ingångar från live-rummet går via patch. Behöver jag det i framtiden så köper jag en patch-bay för XLR, men i dagsläget är dom direkt-kopplade till mic pre's.

Sen ska ju en patch-bay vara kopplad på sådant vis att ingen patchning behövs i grundutförandet, och i läge "normalled" är det vanligaste.

[Edit: skrivfel...]

Redigerat av DMM
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar ju det där, i en större studio behövs det en eller fler patchbayar. Men jag tänker aldrig bygga nån större studio än den jag har, att spela in max åtta spår samtidigt räcker för mig.

En lokal med ett liverum o ett mix/sångpåläggsrum vore kanske fint, men mer kanaler o doningar har jag inget behov av alls. O även då skulle det funka att dra mickkablarna direkt till preamparna o portan. Mina låtar skulle inte bli bättre med datorer o skärmar, de skulle nog tvärtom inte bli av alls med datorer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag råkade jag i tjock när jag flyttade om alla burkarna. Nåt hände med med Lexiconburken, ljudet gick in i den, men ut var det tvärtyst. När jag köpte den fick jag jävlas o kontakta Lexicons support. Den infon var ju borta nu sen länge, Jag var bra nära att börja grina, hann svära som fan en kvart. Men för en gång skull hittade jag snabbt en master reset på nätet, o efter fem minuter lät det igen. Då jäste jag bra nog!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...